سهم ۳۷ درصدی نفت در بودجه/ هزینه جاری دولت ۷۶.۶ درصد

سهم درآمدها نشان می‌دهد در ۵ ماهه امسال ۳۷ درصد درآمدها مربوط به نفت، ۳۶ درصد درآمدها و ۲۷ درصد نیز واگذاری دارایی‌های مالی است

درآمدهای بودجه‌ای دولت در ۵ ماه سال ۹۷ بالغ بر ۱۴۶ هزار و ۱۶ میلیارد تومان کسب شده است.

براساس تقسیم بندی قانون بودجه سال جاری، سرفصل اول درآمدهای بودجه، شامل دو بخش: درآمدهای مالیاتی با ۴۲ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان و سایر درآمدها ۹ هزار ۵۷۰ میلیارد تومان است.

سرفصل دوم مربوط به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای بوده که عمدتا فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است و ۵۳ هزار ۹۵۰ میلیارد تومان درآمد وصول کرده است.

سرفصل سوم واگذاری دارایی‌های مالی که عمدتا اوراق و فروش اموال دولتی محسوب می‌شود ۳۹ هزار ۷۱۰ میلیارد تومان فروش داشته است.

سهم درآمدها نشان می‌دهد در ۵ ماهه امسال ۳۷ درصد درآمدها مربوط به نفت، ۳۶ درصد درآمدها و ۲۷ درصد نیز واگذاری دارایی‌های مالی است.

در این مدت بالغ بر ۱۴۰ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه در بخش‌های مختلف وجود داشته است. پرداخت‌های جاری ۱۱۲ هزار میلیارد تومان عمده ترین بخش بودجه است که مربوط به سرفصل حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان دولت می‌شود.

برای طرح‌های عمرانی‌ نیز در این مدت ۲۴ هزار ۹۱۰ میلیارد تومان پرداخت شد که بیشتر از طریق واگذاری دارایی‌های مالی (انتشار اوراق) پوشش داده شد.

بنابراین درآمد نفت و درآمدهای بودجه برای هزینه های جاری مصرف شد.

سهم هزینه‌ها از کل بودجه در ۵ ماهه در تصویر ذیل به وضوح مشخص است. هزینه‌های جاری که طبق گفته مسئولان ۹۰ درصد ان حقوق و دستمزد را تشکیل می‌دهد اکنون سهم ۸۰ درصدی دارد.

همچنین پرداخت‌های عمرانی در رتبه دوم قرار گرفته و سهم ۱۸ درصدی به خود اختصاص داده و تعهد دولت نسبت به سررسید اوراق و دارایی‌ها با سهم ۲ درصدی در جایگاه سوم هزینه‌های بودجه هستند.

در مجموع هزینه جاری ۷۶.۶ درصداز منابع بودجه را مصرف کرده است. روند درآمد و هزینه‌های بودجه نشان می‌دهد که استفاده از اوراق برای مصارف جاری بودجه نیز رواج یافته و در حال افزایش است موضوعی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی از آن به عنوان انحراف منابع و مصارف بودجه یاد می‌کنند.

براساس قوانین بالادستی و برنامه ششم توسعه باید سهم نفت از هزینه‌های جاری دولت به ۲۰ درصد کاهش یابد که اکنون در این مدت ۳۷ درصد بوده و نسبت به سال‌های گذشته در حال افزایش است. 

 

 

 

منبع: فارس

کد خبر 25508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =