سوریه؛ مبدأ صادراتی برای ایران

علاوه بر اینکه اکثر کالاهای صادراتی ایران مورد نیاز سوریه است، ایران می تواند از این کشور واردات نیز داشته باشد؛ به عبارتی سوریه می تواند نقش کشور مبدا صادراتی برای ایران داشته باشد

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی در همایش توسعه همکاریهای تجاری تهران و سوریه که صبح امروز با حضور هیات بلند پایه از فعالان اقتصادی، سفیر و دبیر کل اتحادیه اتاق های بازرگانی سوریه و جمعی از بازرگانان سوری صبح امروز بیست و هشتم مهرماه در محل اتاق بازرگانی تهران تشکیل شد گفت: ایران و سوریه از دیرباز روابط سیاسی خوبی داشته اند و این علاقه و ظرفیت وجود دارد که روابط اقتصادی خود را به همان اندازه توسعه دهند.

خوانساری به آسیب های ناشی از جنگ در سوریه اشاره کرد و گفت: سوریه خرابی های زیادی را به خاطر جنگ متحمل شده و موضوع بازسازی از اولویت های این کشور است؛ ایران ظرفیت های خوبی در بخش های مختلف فنی مهندسی دارد و می تواند در این حوزه نقش موثری را ایفا کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اذعان داشت: علاوه بر اینکه اکثر کالاهای صادراتی ایران مورد نیاز سوریه است، ایران می تواند از این کشور واردات نیز داشته باشد.

وی گفت: سوریه می تواند نقش کشور مبدا صادراتی برای ایران داشته باشد.

خوانساری اظهار امیدواری کرد می توان با قوی کردن پیوندهای به وجود آمده، یک منطقه اقتصادی قدرتمند را تشکیل داد؛ اتاق تهران آمادگی هر گونه همکاری در اینباره را دارد.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز سفیر ایران در دمشق در ادامه این نشست گفت: سوریه سرزمین امن، برخوردار و بالنده است که پس از پشت سر گذاشتن جنگ، امروز در شرف آبادسازی است.

ترک آبادی افزود: چشم امید ما برای دستیابی به هدف گذاریهای اقتصادی و توسعه هنکاری های تجاری به شما تجار و فعالین اقتصای است؛ ایران و سوریه مکمل اقتصادی یکدیگر هستند و ظرفیت ها و فرصت های همکاری بسیاری بین دو کشور وجود دارد.

وی نقش ایران را در بازسازی سوریه مهم ارزیابی کزد و گفت: معتقدم زمینه مشارکت ایران در بازسازی سوریه فراهم است؛ سفارت ایران در سوریه آماده همکاری با تجار و فعالان اقتصادی است.

ترک آبادی این حرکت تکمیل کننده تلاش پر برکتی است که در طول این سالها برای مقابله مشترک با تروریسم انجام شده و امیدواریم نتایج خوبی را در ادامه این همکاریها شاهد باشیم.

حسن دانایی فر، مشاور عالی معاون اول رئیس جمهور نیز ضمن خیر مقدم به فعالین اقتصادی حاضر در همایش گفت: تجربه نشان داده که هرگاه دو کشور کار مشترکی را آغاز کرده  اند توانسته اند موفق شوند

دانایی فر افزود: امروز سوریه دوره پس از داعش را پشت سر می گذارد و دوره داعش و تروریست های اجاره ای به سر آماده و وقت آن است که فعالیت های اقتصادی ماندگار مشترک را آغاز کنیم.

وی حجم مبادلات اقتصادی دو کشور را بسیار پایین دانست و گفت حجم ۱۶۰ میلیون دلار ی مبادلات فاصله زیادی با ظرفیت های دو کشور دارد و ضرورت دارد که به سرعت این خلا جبران شود.

دانایی فر نبود بانک مشترک، عدم امکان ثبت شرکت ها در دو کشور، نبود رفت و آمد هیات های تجاری و عدم قرارداد تعرفه ترجیحی را از مهمترین موانع توسعه همکاری های تجاری عنوان کرد و گفت: لزوم طراحی یک نقشه راه حساب شده این امکان را فراهم می کند که از فرصت های موجود برای توسعه همکاریهای اقتصادی فی مابین استفاده کنیم.

وی بر اهمیت نشست های دوجانبه تاکید کرد و گفت: آشنایی و تعامل رودررو می تواند منجر به ایجاد درک متقابل و شناخت فعالین اقتصادی دو طرف شود.

دانایی فر بعنوان نماینده دولت در این نشست اعلام کرد دولت آمادگی کامل دارد در حوزه عملیات تجاری، سرمایه گذاری مشترک، تولید مشترک، معامله با پول ملی دو کشور، راه اندازی بانک های مشترک و راه اندازی توافق نامه های تجارت ترجیحی که از دوا زده سال قبل امضا شده را دنبال کند.

محمد همشو دبیرکل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه نیز در این جمع گفت: روابط اقتصادی ایران و سوریه باید به سطح روابط سیاسی دو کشور برسد و در این راستا تلاش می‌کنیم مشکلات پیشرفت روابط اقتصادی را برطرف کنیم.

 وی افزود: در نشست ویژه تجار سوری با سفیر ایران پی بردیم که تمایلی اساسی میان بازرگانان دو کشور وجود دارد که بخواهند روابط اقتصادی ایران و سوریه را توسعه دهند. دبیرکل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه ادامه داد: با توجه به همکاری و مشارکت ایران در مبارزه با تروریسم، برای بازسازی سوریه، جمهوری اسلامی ایران در اولویت قرار دارد و ما باید از توانمندی این کشور برای بازسازی سوریه استفاده کنیم.

همشو با اشاره به همکاری‌های گذشته دو کشور در تولید خودرو و شیشه افزود: ما هم اکنون می‌خواهیم همان همکاری‌های گذشته را ادامه دهیم. وی اظهار داشت: دولت سوریه از اینکه سطح روابط اقتصادی به سطح روابط سیاسی برسد استقبال می‌کند.

وی اظهار داشت: ایران و سوریه می توانند در زمینه های حمل و نقل، سیستم بانکی، پیمانکاری و پروژه‌های تولیدی، شرکت‌های مشترک با یکدیگر تاسیس کنند. دبیرکل اتحادیه اتاق های بازرگانی سوریه با تاکید بر استفاده از ظرفیت مناطق آزاد این کشور در راستای توسعه روابط اقتصادی، افزود: از طریق برپایی نمایشگاه های مشترک در استان های سوریه و برگزاری نمایشگاه کالاهای سوری در ایران، می توان حجم تبادل تجاری دو کشور را افزایش دهیم.

همشو افزود: پس از پیروزی‌های ارتش عربی در سوریه که با کمک ایران انجام شد، برخی کارخانه ها نیاز به بازسازی دارند تا تولید در این کشور از سر گرفته شود. وی تصریح کرد: ما در سوریه بسیار برای خون شهیدان ایرانی که برای مبارزه با تروریسم جهانی با خون شهیدان سوری تلفیق شد، احترام قائلیم.

در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری میان اتاق تهران و اتحادیه اتاق های بازرگانی سوریه به امضا رسید.

 

کد خبر 25560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =