مقاومت های ایران در برابر تحریم آمریکا

ایران در تلاش است از همه ابزارهای خود در برابر دور جدید تحریم واشنگتن استفاده کند...

همانطور که ایران به دنبال یافتن راه حل هایی برای رفع تحریم های اقتصادی آمریکا است همزمان تلاش می کند تا طبقه آسیب پذیر جامعه را از بروز مشکلات اقتصادی دور نگه دارد. به گزارش اگزیم نیوز وال استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به این که ایران در تلاش است تا از 20 میلیون نفر افراد کم درآمد جامعه حمایت کند و به 11 میلیون نفر از کم درآمدترین اقشار جامعه یارانه اضافی پرداخت کند.

این در حالی است که طی مدت اخیر مشکلات متعددی را در حوزه اقتصادی تحمل کرده است از جمله افزایش قابل توجه نرخ ارز و رشد هزینه های زندگی در کشور. با این حال دور دوم تحریم ها به زودی اجرا خواهد شد و این موضوع ضرورت توجه بیشتر دولت به مسایل اقتصادی را نشان می دهد.

صندوق بین المللی پول در این بین پیش بینی کرده است که ایران با تورم 30 درصدی تا پایان سال روبرو می شود اما تورمی که مرکز آمار ایران اخیرا اعلام کرده 13.8 درصد بوده است. دور دوم تحریم ها نیز بر تحریم نفت و بانک مرکزی ایران استوار است.

برخی معتقدند این تحریم ها می تواند درآمدهای ایران را تحت الشعاع قرار دهد اما در مقابل دولت و برخی دیگر معتقدند افزایش قیمت نفت در کنار عدم کاهش جدی میزان خرید نفت ایران توسط شرکای این کشور باعث شده احتمال کاهش شدید درآمدهای نفتی ایران زیاد نباشد. آمریکا در ماه اوت نیز صنایع خودرو، فولاد و پتروشیمی و سایر بخش ها را تحریم کرده بود.

وال استریت ژورنال در ادامه با اشاره به وضعیت فعلی اقتصاد ایران می نویسد این شرایط باعث شده ترامپ به دنبال اعمال تحریم های گسترده تر باشد و این در حالی است که به شدت روی کمک عربستان سعودی حساب باز کرده بود اما موضوع قتل خاشقجی معادلات ترامپ را در این باره به هم زده است.

صندوق بین المللی پول همچنین انتظار دارد نرخ رشد اقتصادی ایران سال آینده به منفی 3.6 درصد کاهش یابد که در کنار تورم 30 درصدی می تواند به ایران فشارهایی را وارد کند. با این حال ایران برنامه های مشخصی برای عبور از این شرایط دارد. رایزنی گسترده ایران با شرکای تجرای اروپایی و آسیایی، طراحی صندوق مالی جدید با حمایت اروپا، یافتن خریداران نفتی جدید، عرضه نفت در بورس انرژی و ... همگی باعث شده مقاومت ایران در برابر این شرایط افزایش یابد.

رییس جمهور ایران نیز در این رابطه در 14 اکتبر در دانشگاه تهران اعلام کرد که تلاش می کند تا اثرات تحریم ها را روی اقتصاد کاهش دهد.

در این بین دولت با ایجاد بسته های کمک کالایی به افرادی که درآمد کمتر از 30 میلیون ریال در ماه را دارند تلاش می کند تا از این طبقه در برابر آسیب ها حمایت کند.

وال استریت ژورنال در ادامه با اشاره به تجربه های گذشته ایران برای پرداخت یارانه به مردم ایران به یارانه های زمان جنگ، یارانه انرژی و یارانه های نقدی کنونی اشاره کرده و می نویسد: مقامات به دنبال یافتن راه های دیگر برای کاهش اثرات بحران اقتصادی هستند.

تلاش برای جذب سرمایه های خارجی، ایجاد ارتباطات مالی و تجاری با اروپا، مبارزه با فساد اقتصادی و تخلفات مالی و ... همگی می تواند شرایط را برای بهبود وضعیت برای تهران فراهم سازد. قیمت ارز در سال جاری از رقمی در محدوده 4 هزار تومان به 14 هزار تومان رسیده و برخی کارشناسان معتقدند سیاست های به کار گرفته شده بیش از این قادر نیست بازار ارز را به تعادل برساند و با آن که بانک مرکزی اختیارات تام دارد اما انتظار نمی رود قیمت دلار با کاهش جدی روبرو شود. 

کد خبر 25598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =