ارتقای صادرات لوازم خانگی به بازارهای منطقه با حمایت دولت

محمود استقلال: دولت با حمایت از تولیدکنندگان صنایع لوازم خانگی در حوزه های دالی و بین المللی شرایطی را فراهم خواهد آورد که می تواند نقش مهمی در توسعه صادرات در این بخش ایفا کند

 محمود استقلال در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به این که بیش از آنکه تحریم ها برفعالیت صنعت لوازم خانگی موثر باشند، ترس از فضای تحریمی، این حوزه را تحت الشعاع قرار داده بود گفت: ضروری است تصمیماتی که در این شرایط گرفته می شوند کازشناسی شده و بیش از گذشته سنجیده باشند.

 استقلال با اذعان به اینکه  باید بپذیریم امروز دلیل اصلی صادرات تداوم جریان تولید است افزود: دولت با درک این واقعیت نگاه متفاوت تری به حوزه صادرات خواهد داشت و با برداشتن موانع توسعه صادرات، راه حل های کاربردی و عملی بیشتری ارائه خواهد داد.

 وی بیان داشت: پر واضح است میزان ارزی که بخش خصوصی به کشور بر می گرداند در مقایسه با روشن ماندن چراغ تولید واحدهای صنعتی رقم قابل توجهی در اقتصاد بزرگ ایران نیست.

 استقلال حل موضوع تراکنش های مالی با بازارهای هدف صادراتی را بعنوان عمده ترین مشکل در بخش صادرات لوازم خانگی، ضروری خواند و گفت: بازارهای همسایه کماکان با ریال کار می کنند، هزینه های حمل و نقل دریایی و زمینی افزایش داشته که افزایش قیمت تمام شده را به دنبال دارد و  و انتظار می رود برای این موضوعات سریعا چاره اندیشی شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بر این باور است دیپلماسی اقتصادی مطلوب اهرم قدرتمندی برای حل بسیاری از موانع صادراتی است؛ وی بیان داشت: به طور خاص در بخش تعرفه ها نیازمند ورود پررنگ بازوهای دیپلماتیک هستیم؛ در حالیکه علی رغم مناسبات خوب سیاسی با کشورهایی چون عراق و افغانستان شاهد بالا بردن تعرفه ورودی لوازم خانگی به این کشورها هستیم و این موضوع مبدل به مساله مهمی برای این صنعت شده است.

 استقلال گفت: مساله قیمت تمام شده در بازارهای هدف صادراتی مهمی چون عراق و افغانستان به اندازه ای اهمیت دارد که لازم است در مناسبات سیاسی به طور مشخص لحاظ شود.

رئیس کمیسیون صادرات انجمن لوازم خانگی ایران خاطرنشان کرد:  از سوی دیگر باید عزم جدی در ایجاد ثبات در دستورالعمل ها، قوانین و مقررات داخلی خود به کار ببندیم تا اعتماد مشتری خارجی افزایش یابد؛ ثبات مقررات باعث ایجادد ذهنیتی مثبت در بازهای هدف و اعتماد به صادرکنندگان ما در انجام تعهداتشان می شود که این موضوع برای برند محصولات ایرانی به خصوص لوازم خانگی، می تواند مزیت بزرگی باشد.

 وی همچنین انتقال بخشی از تولید به خارج از کشور را راهکار خوبی برای کمک به رشد و تداوم حضور لوازم خانگی ایرانی در بازارهای هدف عنوان کرد.

 محمود استقلال بر لزوم بازنگری در موضوع قیمت گذاری از سوی سیاستگذاران تاکید کرد و گفت: قیمت گذاری دولت در نرخ های پایه صادراتی در حوزه لوازم خانگی کار را دشوار می کند و از دوت انتظار داریم قیمت گذاری را به بازار محول کند؛ بعنوان مثال در یک محصول خاص لوازم خانگی، گستره متنوعی از محصولات را با قیمت های مختلف داریم و تطبیق قیمت های اعلام شده در این گستره متنوع محصولات شدنی نیست و  دست بازرگانان و بازاریاب ها را در ارائه قیمت های متنوع به مشتریان می بندد.

مشاور صادرات اتاق ایران توجه ویژه بانک های توسعه ای همچون بانک توسعه صادرات را به حوزه صادرات لوازم خانگی و حمایت از تولید صادرات محور در این بخش خواستار شد و گفت: نیاز این صنعت به خدمات این بانک بیش از گذشته احساس می شود؛ به نظر می رسد بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات با نگاه تازه ای به عرصه لوازم خانگی و تعامل بیشتر با این صنعت می توانند شرایط بهتری را برای صادرات لوازم خانگی ایرانی رقم بزنند.

 

 

 

کد خبر 25808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =