دولت مخالف افزایش قیمت بنزین/احیای کارت سوخت برای کنترل مصرف

دولت تصمیمی درمورد سهمیه بندی بنزین نداشته است و با توجه به این که طبق قانون دولت مجوز افزایش قیمت بنزین را دارد اما در حال حاضر تنها به دنبال سهمیه بندی بنزین برای ساماندهی مصرف سوخت است

به گزارش اگزیم نیوز شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در اطلاعیه ای سه روش ثبت نام برای دریافت کارت سوخت اعلام کرده است که براساس آن در این اطلاعیه تاکید شده است مالکین خودرو یا موتور سیکلت که کارت سوخت فعال در سامانه هوشمند دارند در صورت ثبت تقاضای صدور کارت المثنی، کارت اولیه آنها ابطال خواهد شد. بنابراین توصیه می شود صرفا افراد فاقد کارت سوخت برای ثبت نام مراجعه کنند.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از کسانی که کارت سوخت خود را گم کرده اند و یا فاقد کارت سوخت هستند درخواست کرده برای دریافت کارت سوخت اقدام کنند. اما آنگونه که مسئولین وزارت نفت و نمایندگان مجلس می‌گویند بازگشت کارت سوخت به معنای افزایش قیمت بنزین و یا سهمیه بندی نیست. بلکه این طرح تنها دنبال این است که جلوی قاچاق بنزین را بگیرد.

کارت سوخت از تابستان سال ۸۶ به ابزاری برای کنترل میزان مصرف صاحبان خودرو و موتورسیکلت‌ها تبدیل شد. در آن زمان میزان سهمیه هرخودرو ماهی ۶۰ لیتر بنزین با نرخ دولتی بود اما درسال 94 دولت تصمیم گرفت بنزین را تک نرخی کند که به دنبال آن کارت سوخت بلااستفاده شد چرا که هر خودرو می‌توانست به هر میزان سوخت‌گیری کند.
از سوی دیکر در حاشیه جلسه هیات دولت زمزمه هایی مطرح شد که احیای دوباره کارت سوخت، افزایش قیمت بنزین را به همراه دارد که در این زمینه بیژن نامدار زنگنه در جلسه هیات دولت اعلام کرد که کارت سوخت ربطی به تغییر قیمت ندارد.

وی با بیان اینکه تصمیم بر این شد از یک زمانی که در آینده اعلام خواهد شد افراد با کارت سوخت ، سوخت گیری کنند و هدف اصلی آن مقابله با قاچاق سوخت است، یادآورشد که اکنون قاچاق سوخت در مرزها افزایش یافته و هدف از این کار جلوگیری از قاچاق است.

بیژن زنگنه وزیر نفت اول آبان نیز در خصوص تصمیم گیری‌های جدید مربوط به عرضه سوخت در کشور گفت: "درباره سهمیه‌بندی یا کارت سوخت به‌طور جدی بحث است، اما اساس دولت بر افزایش قیمت‌ها نیست؛ البته برای کسانی که می‌خواهند بیشتر از سهمیه خود سوخت بگیرند، بحث افزایش قیمت هست. " با این حال بعید به نظر می‌رسد در شرایط کنونی قیمت بنزین امسال هم گران شود چرا که بالا رفتن قیمت بنزین می‌تواند منجر به میزان تورم را افزایش دهد.

وزیر نفت با تاکید براینکه این اقدام هیچ ربطی به سهمیه بندی و تغییر قیمت ندارد گفت: از شنبه سوم آذر تا 24 آذر افراد در سامانه دولت همراه که آموزش نیز داده می شود، برای دریافت کارت سوخت ثبت نام کنند.

درهمین زمینه سلام امینی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان اینکه استفاده از کارت سوخت در یک برهه زمانی برای مدیریت سوخت کشور کارآمد بود و امروز نیز باید به این سمت حرکت کنیم، اظهارداشت: با توجه به تحریم ها و ضرورت مدیریت منابع انرژی، برای جلوگیری از اتلاف و ساماندهی مصرف سوخت بنزین باید سمت احیای کارت سوخت برویم.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز دولت تصمیمی در خصوص سهمیه بندی بنزین نداشته است اما بحث فعال شدن کارت های سوخت در دستور کار است، یادآورشد: طبق قانون دولت مجوز افزایش قیمت بنزین را دارد اما در حال حاضر تنها به دنبال سهمیه بندی بنزین برای ساماندهی مصرف سوخت است و باید در این جهت برنامه ریزی کند.

به گفته امینی در حال حاضر ۱۵ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود و کسانی که در مبادی خروجی مسئولیتی دارند می‌گویند این حجم از قاچاق توسط کارت‌های افراد مهاجر صورت می پذیرد و نه کارت های مربوط به مردم مناطق مرزی، براین اصل دولت تصمیم گرفته است که برای جلوگیری از قاچاق کارت سوخت را احیا کند.

وی از عدم تشکیل جلسه مشترک اعضای کمیسیون های انرژی و برنامه بودجه مجلس در این زمینه خبر داد و گفت: اما براساس خبرها احیای کارت سوخت از جمله موضوعات جلسه اخیر رییس مجلس با سه فراکسیون سیاسی مجلس بوده است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید براینکه با ساماندهی مصرف سوخت موافق است اما با اصلاح قیمت و گرانی بنزین در شرایط اقتصادی فعلی مخالفت است، ابراز داشت: با توجه به افزایش سطح عمومی قیمت ها، رشد قیمت سوخت بار مضاعفی را به خانواده ها تحمیل می کند. ضمن اینکه برای مقابله با پدیده قاچاق سوخت باید راهکارهای جدی اتخاذ شود تا مانع هدررفت منابع ملی شود. بنابراین احیای کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین در این زمینه می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

کد خبر 25810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =