شفافیت ارمغان تشکیل بازار ارز

حسین سلیمی معنقد است شفافیت از مزیت های تشکیل بازار ارز است و پیرو تشکیل و آغاز به کار آن، دست افرادی جز کسانی که ارز را برای دلالی می خرند کوتاه می کند

مریم خورشیدی- عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته بر لزوم تشکیل بازاری متشکل تاکید و آن را فرصتی توصیف کرد تا  افراد  از  طریق صرافی ها اسکناس شان را به صورت حواله‌ای در بازار مشارکت  دهند؛ رئیس کل بانک مرکزی معتقد است بازار متشکل ارزی پلت فرمی خواهد شد تا بعدها سامانه نیما از آن استفاده کند. حسین سلیمی، عضو هیات مدیره بانک خاورمیانه در اینباره به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: عملکرد بازار متشکل مشابه بازار سکه خواهد بود و عملا خرید و فروش ارز بعنوان کالا در بورس کالا شکل خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد هدف بانک مرکزی ایجاد ثبات در بازار ارزی است؛ گفت: آئین نامه این تصمیم دو سال پیش در بانک مرکزی تصویب شد اما به دلیل اینکه بانک مرکزی با این آئین نامه نمی توانست سیاست تک نرخی کردن ارز را دنبال کند، آن را تا امروز عملیاتی نکرد.

نایب رئیس هیات مدیره بانک خاورمیانه اذعان داشت: از مزیت های تشکیل بازار ارز، شفافیت است و پیرو تشکیل و آغاز به کار آن، تنها کسانی می توانند از این بازار ارز تهیه کنند که آن را منحصرا برای تولید لازم داشته باشند و دست افرادی جز کسانی که ارز را برای دلالی می خرند کوتاه می کند.

سلیمی اذعان داشت: در حال حاضر این ساختار در بورس کالا تعریف شده و خریداران مجاز می توانند نقل و انتقال ارز را مشروط بر ارائه مجوزهای لازم، انجام دهند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بازار ارز شباهت های زیادی با بازار ثانویه دارد، گفت: تفاوت مهم بازار ارز در بورس کالا، امکان فیوچر هم داشته باشید که در سامانه نیما وجود ندارد؛ البته باید تا تشریح جزییات این سازو کار باید صبوری کرد چون برکالاهای مختلف چون طلا، سکه و ارز شرایط متفاوتی حاکم است و متناسب با آن برای زمان نیاز، ارز را تهیه کند که این امکان در  سامانه نیما وجود ندارد در همان روز به سامانه باید ارز خریداری شود.

حسین سلیمی خاطرنشان کرد: سازو کار خرید ارز در آینده فراهم است و اینکه دولت مصلحت بداند که این امکان را اجرایی کند بستگی به مصلحت و شرایط ارزی کشور دارد.

وی گفت: همه چیز آماده شده و تنها باید بانک مرکزی با صدور مجوز فعالیت، موافقت کند و تصمیم بگیرد که نرخ ارز با چه نرخی خرید و فروش شود؛ البته اجماع آرا بر خرید و فروش با نرخ روز است و اگر بخواهد آتی ارز را نیز فعال کند، همه چیز برای اینکار آماده است و با ابلاغ آیین نامه به بورس کالا ارز شش ماه آینده خرید و فروش می شود.

 نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران بازار ارز را محملی دانست که حضور دلال ها را محدود و حتی غیر ممکن می کند وی گفت: البته  برای رفع نیاز فروش آینده صرافی های مجاز، شرایط مهیاست اما دلالها با این شرایط دیگر نمی توانند هر روز با فرصت طلبی، نرخ تازه ای را تعیین کنند و این یک اتفاق مثبت در حوزه ارزی است.

 

کد خبر 25837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =