آلمان و فرانسه میزبان کانال مالی/گام مهم اروپا برای برجام

شب گذشته خبر تازه ای در خصوص کانال ویژه مالی اروپا منتشر شد؛ براین اساس اعلام شده است که یک مقام آلمانی و یک فرانسوی میزبانی و ریاست این کانال را عهده دار خواهند شد

شب گذشته خبر تازه ای در خصوص کانال ویژه مالی اروپا منتشر شد؛ براین اساس اعلام شده است که یک مقام آلمانی و یک فرانسوی میزبانی و ریاست این کانال را عهده دار خواهند شد.

بلافاصله پس از آنکه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه گذشته خروج واشنگتن از برجام را اعلام کرد، دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی بر پایندگی برجام تاکید کردند و به اتفاق اعلام نمودند که با طراحی راهکارهای جدید از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت خواهند کرد.

در این راستا و در اولین قدم های مقابله با تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا ضمن فعال کردن قانون مسدود سازی تحریم های آمریکا برای حمایت از فعالیت شرکت های خود در تهران اعلام کرد که سازوکار مالی ویژه ای برای ادامه تجارت شرکت های خارجی با ایران و همچینن امکان فروش نفت ایران و مبادله تجاری ایران با جهان ارائه می کند. طی اخبار اعلام شده در این باره همچنین از میزبانی مشترک و احتمالی آلمان و فرانسه برای عملیاتی نمودن کانال مالی اتحادیه اروپا گمانه زنی هایی مطرح شده بود.

به گزارش اگزیم نیوز، طی دیدار هفته گذشته مدیر سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه با معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران وضعیت برجام و مراحل نهایی ثبت و راه اندازی کانال ویژه مبادلات مالی مورد بررسی قرار گرفت. طی این دیدار طرف فرانسوی گزارشی از مراحل نهایی ثبت و راه اندازی کانال ویژه مبادلات مالی و برخی دشواری های پیش بینی نشده در این مسیر و تدابیر سه کشور اروپایی برای رفع این دشواری ها و استقرار و آغاز بکار هرچه سریعتر این کانال به هیات ایرانی ارائه کرد.

در ادامه شب گذشته خبر تازه ای در این خصوص منتشر شد؛ به گزارش اگزیم نیوز و طبق گزارش خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال از بروکسل، در این طرح اگر فرانسه میزبان این کانال مالی شود یک مقام آلمانی ریاست آن را برعهده خواهد گرفت و اگر این مسئولیت را آلمان بر عهده بگیرد ریاست کانال مالی را یک مقام فرانسوی بر عهده خواهد گرفت.

کانال مالی اتحادیه اروپا برای معامله با ایران موسوم به SPV کانالی خواهد بود که تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا در شرایطی که آمریکا ایران را تحریم کرده است، تسهیل خواهد کرد. این کانال مالی تلاشی است از سوی اتحادیه اروپا برای نجات برجام که در سال ۲۰۱۵ میان قدرت های جهانی و ایران امضا شد. با خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا از این توافق، اتحادیه اروپا تلاش دارد با باز کردن مسیری ویژه و خارج از نفوذ ایالات متحده آمریکا برای معاملات تجاری با ایران، تهران را تشویق کند که همچنان پایبند به برجام باقی بماند. نکته قابل توجه درخصوص این کانال مالی عدم انحصار و اختصاص آن به طرفهای اروپایی است و علاوه بر ایران و اروپا، طرف ثالث متقاضی هم می تواند از امکانات این کانال مالب جهت مراوده و تبادل پیام های مالی استفاده کند.

شایان ذکر است، با عنایت به قطع دسترسی گروهی از بانک های ایرانی به شبکه سوئیفت که اخیرا صورت گرفته است، راه اندازی کانال مالی اروپا می تواند به منزله سد محکمی مقابل سیاست های خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه اقتصاد ایران عمل نموده و با تقویت جریان مالی و مراودات ایران با طرف های اروپایی و غیراروپایی شریان های ورود و خروج ارز و کالا در اقتصاد کشور را علیرغم تشدید تحریم ها همچنان جاری و موثر حفظ نماید.

گرچه پیش از این شنیده می شد برخی کشورهای اروپایی از جمله اتریش و لوکزامبورگ حاضر به میزبانی این کانال ویژه مالی نشدند، روز گذشته اخباری مبنی بر میزبانی احتمالی آلمان یا فرانسه در این زمینه منتشر شده است. امید می رود با تثبیت و تدوین نهایی دستورالعمل های اجرایی و مسیر آغاز به کار کانال مالی مذکور هرچه سریع تر شاهد ظهور جایگزین سامانه سوئیفت در شبکه بین الملل برای بانک های ایرانی باشیم.

 

 

کد خبر 25839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =