اولین تقابل اروپا با آمریکا را ایران رقم زد

برای اولین بار اروپا در برابر آمریکا ایستاد و تلاش کرد تا علاوه بر راهبردهای سیاسی منافع اقتصادی خود را بدون در نظر گرفتن تهدیدهای امریکا تامین کند؛ شورای اتلانتیک اعتراف کرد

سازمان شورای راهبردی آتلانتیک شب گذشته در گزارشی به بررسی روابط ایران و اروپا پرداخته و با اشاره به گفتگوهایی که بین ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و رهبران اروپایی صورت گرفته اعلام کرد که ایران انتظارات مشخصی را از اتحادیه اروپا برای حمایت بیشتر از برجام اعلام کرده است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از این پایگاه تحلیلی ایران به شهادت آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعهدات خود در قبال برجام به خوبی عمل کرده است اما اعلام کرده این تعهد تا زمانی که سایر طرفین توافق هسته ای یعنی اتحادیه اروپا، چین و روسیه منافع اقتصادی تهران را تامین کنند ادامه خواهد یافت.

این بدان معنی است که ایران باید نفت و گاز خود را صادر کند، کالاهای خود را صادر کند و سایر منافع اقتصادیش تامین گردد. امروز هم وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرده است که برخلاف تهدیدهای امریکا پروازهای مشترک ایران و اروپا به اسانی و طبق روال در حال انجام است که این نشان می دهد تحریم آمریکا روی این بخش اثری نداشته است.

به این ترتیب به گفته شورای آتلانتیک این اولین بار است که اروپا از یک تصمیم آمریکا سرپیچی می کند که نشان دهنده قدرت چانه زنی ایران در این روند است. این گزارش با اشاره به این که اتحادیه اروپا بارها تعهد خود را نسبت به برجام اعلام کرده می نویسد SPV به عنوان بخشی از یک طرح مهم همکاری ایران و اروپا، تسهیل معاملات و تضمین صادرات را بر عهده خواهد گرفت و فروش نفت را نیز برای ایران ساده تر خواهد کرد و به کشورها اجازه خواهد داد تا مبادلات مالی خود را با تهران ادامه دهند.

فدریکا موگرینی رییس اتحادیه اروپا در این رابطه می گوید این مکانیزم این اطمینان را برای شرکت هایی که با تهران همکاری می کنند ایجاد خواهد کرد و کمک موثری خواهد بود. از دیدگاه تهران نیز SPV می تواند جایگزین معامله هسته ای شود اما اگر این تعهد دیر به انجام می رسید احتمال آن که ایران از برجام خارج شود نیز وجود داشت اما به نظر می رسد در نشستی که در بروکسل برگزار شد این مشکل نیز حل شده است.

این گزارش اما در ادامه این سوال را طرح می کند که ایا منافع اقتصادی ایران برای اروپا اهمیت دارد یا موضوع چیز دیگری است؟ در پاسخ می نویسد مطمئنا منافع ارتباط با آمریکا برای اروپا از ایران بیشتر است اما اروپا خواهان دستیابی به منافع سیاسی و ثبات منطقه ای است.

به تحلیل اگزیم نیوز این پایگاه آمریکایی تلاش می کند تا با این مقایسه غلط مسیر تلاش های اروپا را بی اهمیت جلوه دهد زیرا رهبران اروپایی به دنبال ایجاد کانال های امن برای ارتقای روابط اقتصادی با ایران هستند و ثانیا از زمانی که توافق هسته ای امضا شد سیل شرکت های بزرگ و کوچک اروپایی راه ایران را در پیش گرفتند که نشان دهنده جایگاه ایران از منظر اقتصادی برای اروپا است.

علاوه بر آن تلاش کشورهای دیگر همچون چین و هند نشان می دهد که ایران یک موقعیت استثنایی اقتصادی برای جهان است. شورای آتلانتیک در ادامه گزارش خود به دو نکته اشاره می کند؛ نخست آن که اروپا به جای یک کشور دو کشور المان و فرانسه را به عنوان میزبان معرفی کرده که نشان می دهد راه را برای اعمال فشارهای آمریکا می بندد و ثانیا به دنبال وارد کردن کشورهای دیگر همچون روسیه و چین به این مکانیزم است که می تواند آزادی عمل اروپا را در برابر امریکا بالا ببرد.

در این بین نکته مهم تقویت یورو و تلاش برای جایگزینی ان با دلار است.

کد خبر 25840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =