تغییرات ملموس در فضای کسب و کار مستلزم صبوری است

فریدون رهنمای رودپشتی: مدت زمان چندانی از اعمال سیاست های نو در عرصه ارزی نگذشته و برای ایجاد تحول در اقتصاد و معکوس کردن روند فعلی نیازمند صبوری بیشتر هستیم

 مریم خورشیدی- فریدون رهنمای رودپشتی در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز پیرامون سیاست های ارزی چهارماهه اخیر بانک مرکزی ضمن اذعان به اینکه اظهارنظر در این حوزه مستلزم بررسی های کارشناسی و رصد دقیق وضعیت پولی و مالی کشور طی ماههای گذشته است، گفت: با وجود این شواهد امر نشان می دهد که رشد بی رویه ارزی متوقف شده که فارغ از ساز و کار و تمهیدات به کار گرفته شده برای آن، یک دستاورد مثبت برای نهاد سیاستگذار پولی و بانکی کشور محسوب می شود.

رهنمای رودپشتی اذعان داشت: لازم به ذکر است آثار مثبت هر سیاست را باید در وضعیت کسب و کار مشاهده کرد و هنوز برای لمس این تغییرات کمی زود است.

وی گفت: کسب و کار واقعی در قالب بنگاههای بزرگ اقتصادی ما در انتظار ثبات به سر می برند و تا نشانه های قطعی و قابل اتکا در این عرصه را حس نکنند، تحرک چشمگیری را نشان نخواهند داد؛ این موضوعی طبیعی و قابل بررسی است، ضمن اینکه مدت زمان چندانی از اعمال سیاست های نو در عرصه ارزی نگذشته وبرای ایجاد تحول در اقتصاد و معکوس کردن روند فعلی نیازمند صبوری بیشتر هستیم.

به باور این استاد دانشگاه در زمان ضربه اقتصادی، اثر انتشار بالا و پر سرعت است و عوامل بازدارنده برای بهبود اوضاع، بسیار بسیار زیاد است که به طور طبیعی  موجب کند شدن روند اصلاح می شود.

وی گفت: منطق حکم می کند که به بانک مرکزی فرصت بیشتری برای تحقق اهدافش داده شود؛ همانطور که اشاره شد، همواره  در اقتصاد ما عوامل بازدارنده دست پیش داشته اند و از سوی دیگر فرایندهای منفی به شکل بیمارگونه ای منتشر می شوند که مهارشان را به پروسه ای زمانبر و حساس بدل می کند.

وی یکی دیگر از عوامل بازدارنده برای بروز علائم مثبت در فضای کسب و کار، عدم اطمینان است؛ به دلیل تجربه ناگوار بازار در حوزه ارزی، به طور طبیعی و قابل انتظار حرکت رو به جلو با تانی انجام می پذیرد.

رئیس انجمن مهندسی مالی ایران گفت: برای بازگرداندن این اطمینان ضروری است مجموعه ای از روش ها و سیاست ها را می بایست پی گرفت از جمله آنها تقویت ابعاد نظارتی از نوع مدیریتی، بازگرداندن امید، ایجاد امنیت سرمایه گذاری در عمل،  عزم جدی برای اطمینان بخشی به بنگاههای اقتصادی برای حمایت از کسب و کار آنها ست.

رودپشتی یادآور شد: نباید فراموش کرد که کاهش نرخ ارز از نرخ متعادل آن، به نفع اقتصاد ایران نیست و توقع بازگشت نرخ ارز به رقم های قبل از جهش ارزی، انتظاری غیر معقول و پرضرر خواهد بود؛  حد معقول گپ بین قدرت پول ملی و پول خارجی، یک پدیده مناسب و مفیدفایده برای اقتصاد کشوراست، مشروط بر اینکه از این تفاوت استفاده کرده وتوان تولید خود را بالا ببریم؛ این سیاستی است که چینی ها در پیش گرفتند و تلاشی برای هم قد کردن یوان و دلار نکردند بلکه با حفظ این فاصله، منابع حاصله را به بخش تولید تزریق کرده و با رونق تولید صادراتی به اقتصاد ملی خود کمک کرد؛ به عقیده من در پیش گرفتن این رویه  در اقتصاد ما می تواند مفید باشد.

عضو هیات مدیره انجمن مالی اسلامی ایران در ادامه به پیامدهای کاهش فاصله ریال و دلار اشاره کرد و گفت: ما به لحاظ فرهنگ الگوی مصرف مدیریت شده نداریم و این موجب می شود کالای ارزان را در سفره های خود داشته باشیم  و آن را ناصحیح مصرف کنیم؛ اگر می بینید که یورو و دلار به هم نزدیک هستند به دلیل این است که الگوهای مصرف در آن بستر، کاملا تعریف شده هستند.

فریدون رهنمای رودپشتی بر در نظر گرفتن یک حد معقول برای تفاوت نرخ ارز، تاکید کرد و گفت: کارشناسان متفق القولند که عدد مناسب برای تفاوت نرخ ارز در کشور ما رقمی بین 8 تا 10 هزار تومان است؛ این رقم می تواند فشارهای اجتماعی را تعدیل کرده و از سوی دیگر برای تولید، اقتصادی باشد و همچنین یک مزیت صادراتی برای کشور فراهم کند.

 

 

کد خبر 25950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =