دو فوریت برای بازار ارز

در شرایط کنونی راه اندازی بورس ارز و تک نرخی شدن آن دو ضرورت جدی برای این بازار است

قیمت ارز در کمتر از سه ماه رقمی 40 درصد افت را در نتیجه سیاست های درست بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تجربه کرد و کار به جایی رسید که در حال حاضر بیشترین تمایل بازار دلار به توقف در کانال 10 و 9 هزار تومانی است و اختلاف این ارز با ارز نیمایی به حداقل ممکن رسیده است.

اقتصاددانان معتقدند اکنون بهترین زمان برای یکسان سازی نرخ ارز و ایجاد یک بورس ارز متناسب با ظرفیت های اقتصادی کشور است. چراکه نوسانات اقتصادی ممکن است شرایط فعلی را تغییر و بار دیگر بازار را با عدم توازن روبرو سازد بر همین اساس باید از تمام ظرفیت های موجود برای حذف متغیرهای مزاحم مثل تقاضای سفته بازی کاذب در اینده از طریق ایجاد بسترهای شفافیت در این بازار استفاده کنیم.

در این رابطه دکتر علی اکبر نیکواقبال استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به این که منابع ارزی در کشور به میزان کافی وجود دارد و اکنون تقاضا نیز کاملا سامان دهی شده گفت بر این اساس اکنون بهترین زمان برای تک نرخی شدن ارز و همچنین راه اندازی بورس ارز است.

به گفته وی برخی معتقدند تحریم ممکن است شرایط بازار را به هم بریزد اما به عقیده من چنین اتفاقی قابل مدیریت است و شرط مدیریت این موضوع نیز آن است که مسیرهای ورودی و خروجی ارز کاملا شفاف بوده و شرایط برای سودگیری در این بازار به حداقل برسد به عبارتی ارز به عنوان یک واحد پولی مشخص برای مبادله استفاده شود نه به عنوان یک کالای سرمایه ای به منظور کسب سود.

نیکواقبال در ادامه افزود: آنچه در یک دهه اخیر باعث شده بازار ارز دچار تلاطم شود کمبود ارز نبوده بلکه هیجاناتی بوده که با اهرم نقدینگی حمایت شده است و این در حالی است که اولا باید نقدینگی در مسیرهای درست آن هدایت شود و ثانیا از بروز هیجانات در بازارهایی مثل ارز که ماهیت استراتژیک برای کشور دارد باید خودداری کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به این که در بدبینانه ترین حالت ایران باز هم قادر خواهد بود یک و نیم میلیون بشکه نفت خود را در بازارهای جهانی به فروش برساند گفت اکنون واردات کاملا سامان دهی شده و ارز برای خرید کالاهای لوکس رایگاه یا ارزان توزیع نمی شود از طرفی با تصمیماتی که بانک مرکزی گرفته بازگشت ارز به کشور شفاف تر و با برنامه شده هرچند اشکالاتی در این رابطه وجود دارد که البته قابل رفع است.

به گفته وی بنابراین باید گفت حال که شرایط و بستر مناسب است بانک مرکزی و دولت باید برای راه اندازی یک بورس ارز اقدام کنند تا همه عرضه و تقاضای ارز از ان کانال صورت بگیرد و قیمت ها به صورت آنلاین و لحظه ای روی تابلو مشخص شود و حتی امکان راه اندازی سایر ابزارها برای آن نیز فراهم باشد.

به گفته وی البته برای راه اندازی بورس ارز نیازمند رفع برخی ابهامات شرعی هستیم که قطعا کمیته محترم فقهی بانک مرکزی و بورس این مشکلات را برطرف می کنند اما به هر حال باید از همه ظرفیت های خود برای راه اندازی این بازار استفاده کنیم.

این استاد دانشگاه در عین حال با اشاره به این که اکنون کشورهای بسیاری در دنیا در تلاشند تا ارز خود را از دلار به سمت یورو و یا ارزهای محلی تغییر دهند گفت راه اندازی بورس ارز می تواند شرایط را برای این که این مسیر به صورت منطقی تر در کشور طی شود باز می کند.

در این رابطه عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران نیز با اشاره به این که اختلاف قیمت نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد به کمتر از ۱۰ درصد رسیده گفت لذا کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که شرایط کنونی برای تک نرخی شدن قیمت ارز آماده شده است.

احمد کیمیایی اسدی، در خصوص ضرورت تک نرخی کردن ارز اظهار کرد: همه کارشناسان اقتتصادی بر تک نرخی شدن قیمت ارز اتفاق نظر دارند، چراکه در چند سال اخیر عدم وجود ثبات در نرخ ارز موجب عدم سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور شده است.

وی با بیان اینکه بعد از بحران هایی که برای کشور به وجود آمد دولت چندین نرخ برای ارز اعلام کرد، افزود: پس از برجام هیات های مختلف از کشورهای اروپایی و آسیایی برای سرمایه گذاری وارد کشور شدند، اما زمانی که صحبت از سرمایه گذاری و انتقال منابع مالی می شد ما جواب روشنی برای مسائل ارزی در کشورمان نداشتیم.

کیمیایی ادامه داد: نرخ ارز باید دارای ثبات باشد تا تولیدکنندگان بتوانند حداقل برای شش ماه تا یکسال آینده با این نرخ ثابت محاسبات و طرح های توجیهی خود را برنامه ریزی کنند که این امر می تواند برای امر سرمایه گذاری و اشتغال یک راهکار مناسب باشد.

عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: چندنرخی بودن ارز موجب ایجاد رانت های گسترده ای در کشور می شود به طوریکه پس از اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی فسادهایی در اقتصاد حاصل شد.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه در حال حاضر نرخ ارز نیمایی ۹ هزار تومان و بازار آزاد ۱۰ هزار تومان است و اختلاف قیمت این دو نرخ به کمتر از ۱۰ درصد رسیده، لذا کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که شرایط کنونی برای تک نرخی شدن قیمت ارز آماده شده است.

کیمیایی در خصوص پیش نیازهای تک نرخی کردن ارز توضیح داد: برخی کارشناسان معتقدند که در صورت تک نرخی شدن ارز قیمت ها در بازار افزایش می یابد تجربه نشان می دهد واقعی شدن قیمت ارز به کاهش قیمت در بازار و کوتاه شدن دست دلالان و واسطه ها کمک می کند.

عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران افزود: نمی توان برای اقتصاد قوانین جدید ابداع کرد بلکه باید از تجارب کشورهای در حال توسعه در زمینه ارزی بهره برد و با استفاده از آن و امکان سنجی شرایط کشور و ایجاد ثبات اقتصادی به سمت تک نرخی کردن قیمت ارز گام برداشت.

کد خبر 26076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =