محرومیت زدایی با ابزار تولید و اشتغال

دولت با دوری از سیاست های نسنجیده و بعضا پول پاشی های ناصواب با منطق اقتصادی مدبرانه به جنگ محرومیت ها رفته و تا کنون هم در این عرضه موفقیت های زیادی به دست آورده است

محرومیت زدایی و تلاش برای توزیع عادلانه فرصت ها و منابع مالی یکی از سیاست های مهم اعلامی و اجرایی در دولت های یازدهم و دوازدهم بوده است که با قدرت دنبال می شود. این دولت با دوری از سیاست های نسنجیده و بعضا پول پاشی های ناصواب با منطق اقتصادی مدبرانه به جنگ محرومیت ها رفته و تا کنون هم در این عرضه موفقیت های زیادی به دست آورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، به باور بسیاری از کارشناسان توسعه، یکی از مهم ترین سیاست هایی که در حوزه محرومیت زدایی باید به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد، دور از شدن از برخی سیاست های ناپخته و پول پاشی های بی ثمر در اقتصاد خصوصا در مناطق محروم است. موضوعی که در سیاست های اقتصاد مقاومتی هم مورد توجه قرار گرفته است.

به اعتقاد کارشناسان برای موفقیت در این حوزه آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد بهره گیری از دو عامل مهم و در هم تنیده یعین  افزایش و تقویت تولید و در نتیجه آن ایجاد اشتغال پایدار است. یکی از مشکلاتی که باعث افزایش محرومیت در برخی نقاط کشور شده ناپایداری اشتغال های ایجاد شده و نبود طرح های تولیدی موفق است.

طرح های مختلفی در دوره های گذشته اجرا شده است که عمدتا ناتمام است و به همین دلیل دست اندارکاران بودجه ریزی در دولت های یازدهم  ودوازدهم اولویت خود را به اتمام رساندن این طرح ها قرار دادند.

۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای محرومیت زدایی

افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار  اولین عاملی است که می تواند صفت محروم را از برخی مناطق کشور بزداید. بنا بر اعلام سازمان برنامه و بودجه قرار است ۲۱ هزار میلیارد تومان برای ایجاد ۲۷۰ هزار شغل جدید در مناطق محروم کشور اختصاص یابد. کارشناسان بر این باورند تحقق این هدف می تواند تحولی مهم در این زمینه به همراه داشته باشد. نکته مهم تر از آن اما این است که اولویت تخصیص این منابع با طرح های نیمه تمام صنعتی است که پیشرفتی ۶۰ درصدی داشته اند. به سرانجام رساندن طرح های نیمه تمام به باور کارشناسان می تواند کمک بزرگی به اشتغال زایی پایدار از یک سو و همچنین جلوگیری از استهلاک سرمایه های ملی از سوی بکند.

بنابر اعلام معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برای گسترش اشتغال پایدار در روستاها و مناطق عشایری اختصاص یافته است. این حجم از اختصاص منابع برای توسعه روستاها و محرومیت زدایی نشان دهنده جهت گیری های درست سیاست های دولت در این حوزه است. دولت به گواه کارشناسان در حوزه اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی عملکردی موفق داشته و یکی از جلوه های این موفقیت را می توان در حوزه محرومیت زدایی منطقی دید.

امسال در کنار اعتبارات صندوق توسعه ملی ۱۰ هزار میلیارد تومان هم از منابع بانک ها و هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات یارانه ای سود در اختیار واحدهای صنعتی، معدنی و صنوف تولیدی در این مناطق  قرار می گیرد با ۳ درصد یارانه ای که به این تسهیلت تعلق می گیرد سود تسهیلات در مناطق محروم به ۱۲ درصد کاهش می یابد. این در حالی است که  در یک  فرآیند بلند مدت دولت قصد دارد ۱.۶ تریلیون تومان نقدینگی در دست مردم را با تدابیر گوناگون به سمت بخش های مولد و توسعه اشتغال سوق دهد.

ایجاد جذابیت هایی مانند یارانه سود تسهیلات برای مناطق محروم می تواند نقش مهمی در جذب بخش مهمی از این نقدینگی در این مناطق بازی کند.  بر اساس پیش بینی  برنامه ششم توسعه باید هر سال ۳۸۴ هزار شغل جدید در مناطق روستایی ایجاد شود. این برنامه از سوی دولت ارایه شده و مجموع اقدامات هم نشان می دهد توجه به محرومیت زدایی واقعی و به دور از شعارهای بی پشتوانه به صورت ویژه در دستور کار دولت قرار دارد.

کد خبر 26121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =