تسهیل مبادلات ایران و چین هم زمان با آغاز تعاملات بانکی از ۱۰ دی ماه

کونلون بانک طی یک اطلاعیه رسمی در چند روز اخیر به بانک های ایرانی اعلام کرده است که می توانند مراودات بانکی را مجدد در چارچوب مقررات و تحریم هایی که آمریکا وضع کرده است، به صورت عملیاتی آغاز کنند اما تا این تاریخ به صورت رسمی معامله ای انجام نشده است

به گزارش اگزیم نیوز، همتی رییس کل بانک مرکزی در اواخر هفته گذشته اعلام کرد که مبادلات کالاها و نیازهای اساسی کشور به نحو مناسبی از طریق چین و هند و سایر مبادی انجام می شود و به تدریج گسترش می یابد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه از اعلام آمادگی ترکیه برای گسترش همکاری تجاری با ایران خبر داد و گفت هدفی که برای گسترش تجارت بین دو کشور تعیین شده است و منابع خوبی که در ترکیه داریم فرصت خوبی را برای رونق تجارت فی‌مابین فراهم می‌کند.

برهمین اساس مجیدرضا حریری نایب رییس و سخنگوی مشترک بازرگانی ایران و چین در گفتگو با اگزیم نیوز از اطلاعیه رسمی کونلون بانک به بانک های ایرانی خبر داد و اظهارداشت: کونلون بانک طی یک اطلاعیه رسمی در چند روز اخیر به بانک های ایرانی اعلام کرده است که می توانند مراودات بانکی را مجدد در چارچوب مقررات و تحریم هایی که آمریکا وضع کرده است، به صورت عملیاتی آغاز کنند اما تا این تاریخ به صورت رسمی معامله ای انجام نشده است.

وی با بیان اینکه این اعلامیه به بانک هایی در ایران ارسال شده است که طرف حساب کونلون بانک بوده و تحریم های ثانویه شامل حال شان نمی شود، گفت: در بحث خرید نفت از ایران، چین باید براساس مجوزهایی که پیش از این امریکا به چند کشور داده عمل کند که براین اساس در میان کشورهای مورد نظر چین و هند بالاترین سهمیه خرید نفت از ایران را دارند و در مقابل نیز ایران باید بیشترین خرید کالایی را از چین داشته باشد.

حریری در پاسخ به این سوال که چرا تمایل چین برای خرید نفت از عربستان بیش از ایران است، یادآورشد: براساس مجوزهای تحریمی چین باید روزانه 360 هزار بشکه از ایران نفت خریداری کند و در این زمینه اصلا بحث تمایل چین به سمت عربستان برای خرید بیشتر نفت مطرح نیست و آنها ملزم هستند که در چارچوب سهمیه بندی و مقرراتی که امریکا وضع کرده است تجارت خود با ایران را برنامه ریزی کنند. براین اصل سهم خرید نفت از ایران باید براساس مقررات تحریمی امریکا باشد.

نایب رییس و سخنگوی اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با تاکید براینکه امیدواریم با آغاز مبادلات بانکی بین ایران و کونلون بانک از پایان ماه میلادی و هم زمان با دی ماه نگرانی فعالان اقتصادی کاهش پیدا کند، افزود: ایران ماهانه یک میلیارد دلار از چین واردات دارد که بالغ بر 12 میلیارد دلار است.

به گفته حریری از آنجا که در تحریم های قبلی نیز سازوکارهای لازم مالی با کشورهای چین و هند از طریق کونلون بانک و یوکوبانک برقرار بود، اکنون می توان از عواید حاصل از فروش نفت کالاهای مورد نیاز کشور را وارد کنیم اما این واردات باید در قالب مقرراتی باشد که برای تحریم ها وضع شده است.

وی با تاکید براینکه بانک های چینی و هندی به صراحت اعلام کرده اند که در چارجوب تحریم ها مراودات بانکی و تجاری انجام می دهند، اعلام کرد: واردات کالا از این دو کشور باید تحت قوانین SRE  باشد که براساس آن به کشورهای خاص اجازه داده شده تا از ایران نفت خریداری کنند.

دراین شرایط با توجه به قوانین اوفک در وزارت خزانه داری امریکا تحریم ها را هدایت می کند به طور مثال در بخش خودروسازی از جمله موارد مورد تحریم این است  که نمی توانیم قطعاتی وارد کنیم که با مونتاژ آن بتوان خودرو درست کرداما واردات قطعات یدکی و یا اتومبیل ساخته شده منعی ندارد.

نایب رییس و سخنگوی مشترک بازرگانی ایران و چین با تصریح براینکه  تا این لحظه چینی ها به عنوان اولین کشور در بحث تحریم های دور جدید بیشترین تعامل را با ایران داشته اند، اذعان داشت: هندی ها هم مذاکراتی در این زمینه داشته اند که قرار است از اول ژانویه به نتیجه برسد اما اتحادیه اروپا هنوز موضع مشخص و عملیاتی نشان نداده و سازوکاری را اعلام نکرده است.

کد خبر 26146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =