جرقه های رشد صادرات در حوزه سیمان

با آغاز صادرات به سوریه، عراق و افغانستان انتظار می رود میزان صادرات سیمان با رشد روبرو شود و در این مسیر نیازمند تجدید نظرهایی در حوزه هایی مثل پیمان سپاری ارزی هم هستیم

فعالان صنعت سیمان کشور با اشاره به این که باید ظرفیت های صادراتی را در این حوزه برای رونق بخشی به مقوله تولید این محصول افزایش داد از آغاز بازسازی سوریه به عنوان یک شرایط ایده ال برای رشد صادرات خبر داده و اعلام کردند با این اقدام می توان به بهبود اوضاع این بازار امیدوار بود.

در این رابطه عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، با اشاره به این که در ماه گذشته توانستیم بیش از 7 میلیون تن سیمان و کلینکر صادر کنیم این رقم را معادل رشد 10 درصدی در صادرات این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته عنوان کرد.

به گفته وی در شرایط کنونی که مصرف در بازار داخل با محدودیت های ناشی از کاهش ساخت و ساز روبرو شده انتظار می رود صادرات بتواند کمک شایانی به تولیدکننده های این صنعت بکند و بر این اساس انتظار ما این است که رشد صادرات در ماه های آینده افزایش یابد.

این فعال حوزه سیمان در ادامه به برخی دغدغه های موجود در مسیر صادرات این محصول اشاره کرده و گفت: طبق تصمیماتی که بانک مرکزی در زمینه بازگشت ارز ناشی از صادرات گرفته اند اولا باید ارز ناشی از فروش محصول حداکثر تا 3 ماه و دوم به صورت ارزی وارد کشور شود که در هر دو زمینه مشکلاتی وجود دارد.

به گفته شیخان مشکل اول آن است که اغلب محصول صادراتی ما به کشورهای همسایه صادر می شود که آنها نیز اغلب اوقات با ریال با ما وارد مبادله می شوند بنابراین تامین معادل ارزی برای صادرکننده سخت می شود.

به علاوه در بسیاری اوقات فروش به صورت تعهدی است و بازگشت ارز تا 3 ماه بعد از فروش ممکن است چندان عملیاتی نباشد بر این اساس بهتر است دولت برای ما تمهیداتی بیندیشد تا بتوانیم محصول صادراتی را به بیرون از کشور صادر کرد.

وی ادامه داد در عین حال به دلیل تحریم ها کمی در امر حمل و نقل محصول نیز با مشکلاتی روبرو شده ایم به همین دلیل از دولت می خواهیم این صنعت را حمایت کند. وی با ابراز نگرانی از صادرات سیمان به افغانستان گفت: این بازار یکی از بازارهای خوب ما در حوزه سیمان است اما مشکلاتی مثل پیمان سپاری ارزی برای این بازار مشکل ایجاد کرده است.

شیخان با اشاره به این که انتظار می رود بتوانیم به زودی میزان قابل توجهی از سیمان تولیدی کشور به سوریه صادر شود گفت: البته این امر نیازمند تمهیداتی است که باید در نظر بگیریم. وی ادامه داد: نیاز سوریه به سیمان 5 میلیون تن در سال برآورد می‌شود که اگر ما بتوانیم در سال 97 تا 2 میلیون تن آن را در اختیار بگیریم شرایط خوبی برای سیمان ایران به وجود خواهد آمد.

در این رابطه مرتضی لطفی عضو اتاق بازرگانی تهران در یادداشتی با اشاره به عملکرد شش ماهه سال ۹۷ به نشانه های افزایش بازار مصرف اشاره کرده و نوشت: تحویل سیمان در نیمه نخست سال ۱۰ درصد افزایش یافته است. به طور کلی وضعیت تولید خوب است اما با توجه به دستورالعمل دولت در مردادماه امسال درباره ممنوعیت صادرات ریالی هرگونه کالا به کشورهای همسایه، صادرات وضعیت خوبی ندارد.

وی ادامه داد این ممنوعیت چالشی جدی برای صنعت سیمان است چراکه این صنعت به دلیل عدم ایجاد مکانیزم لازم برای جابه‌جایی ارز و تحریم‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صادرات ریالی سیمان به عراق و افغانستان را دنبال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد.

از سوی دیگر سیمان به طور عمومی به کشورهای همسایه صادر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و و البته ماهیت این صنعت طوری است که صادرات آن به شعاع دورتر از ۳۰۰ کیلومتر به دلیل فساد محصول توجیه‌پذیر نیست. این مسئله در کمیسیون انرژی اتاق تهران هم مطرح شده است چراکه صادرات میعانات گازی و پتروشیمی نیز تحت تاثیر این بخشنامه قرار گرفته و تقاضا کردیم که کمیسیون برای حل مسئله به موضوع ورود کند.

به گفته لطفی امیدوارم دولت برای کالاهایی که با رکود دست و پنجه نرم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند استثنا قایل شود. صنعت سیمان تحت تاثیر رکود ساخت و ساز و عدم اجرای پروژه‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عمرانی در کشور است. ظرفیت تولید ۸۸ میلیون تن سیمان در کشور وجود دارد در حالی که تنها ۵۵ میلیون تن تقاضا در بازار داریم.

در چنین شرایطی باید برای حفظ اشتغال در این بخش از ظرفیت بازارهای صادراتی استفاده کنیم. همواره در سال‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذشته مصرف در شش ماهه دوم سال کاهش یافته است. اگر دولت در سال جاری به سرعت در مورد رفع محدودیت‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صادرات سیمان تصمیم‌گیری نکند، بسیاری از کارخانجات به این دلیل که تقاضای داخلی هم کافی نیست، با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

کد خبر 26163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =