تسهیل شرایط عرضه ارز صادرکنندگان

نیازی از تسهیل شرایط عرضه ارز صادرکنندگان و تسهیل دریافت ارز برای واردات کالا‌های اولویت دار خبر داد

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت از تسهیل شرایط عرضه ارز صادرکنندگان و تسهیل دریافت ارز برای واردات کالا‌های اولویت دار خبر داد.

سید مهدی نیازی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما افزود: بر این مبنا، سیاست هایی تعریف شده که در تعامل با بانک مرکزی به گونه ای پیش برویم تا ارز حاصل از صادرات برای وارد کننده ها شرایط راحت‌تری داشته باشد و در اختیار وارداتی قرار گیرد که در اولویت نیازهای کشور است.

وی اضافه کرد: در این باره جلسات متعددی را با بانک مرکزی برگزار کردیم و سیاست‌هایی را وزیر صنعت معدن و تجارت ابلاغ کرد که بر این مبنا فرآیند کار تسهیل شود آن هم به شرطی که هم ارز به چرخه تجاری کشور برگردد هم با ثبات مالی که در داخل کشور به وجود می آید ارز حاصل از صادرات را با شرایط راحتی در اختیار واردکنندگان قرار دهیم.

نیازی با بیان اینکه سامانه نیما بر اساس شرایط و سیاست های ارزی کشور در جایگاه خود برقرار است افزود: صادر کننده ها موظف هستند در چارچوب دستورالعمل که بانک مرکزی ابلاغ کرده است ارز خود را بر اساس درصد های تعیین شده به سامانه نیما عرضه کنند مازاد ارزی که بر اساس آن دستور عمل در اختیار صادر کننده ها قرار دارد می‌تواند برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور که اولویت آن از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام و ابلاغ می شود در اختیار وارد کنندگان قرار گیرد.

وی افزود: تامین ارز برای کالاهای غیر اساسی در شرایط کنونی به این صورت است که متقاضی واردات کالا درخواست خود را در سامانه جامع تجارت ثبت می‌کند عملیات بررسی، وضعیت سنجی و بررسی فاکتور متقاضی در وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های متولی انجام می شود در صورت تایید به بانک مرکزی برای تغییر تامین ارز معرفی می‌شود.

نیازی ادامه داد: این کالاها قبلاً در گروه‌های دولت معرفی شده بود در حال حاضر اولویت ۲ و ۳ ادغام شده و متناسب با اولویت هایی که در داخل وزارت صنعت برای مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای واسطه ای مورد نیاز تولید و کالای مصرفی که مورد نیاز عموم مردم است مانند موبایل و قطعات موبایل که به نوعی ممکن است تامین داخل به میزان نیاز نباشد عملیات بررسی ثبت سفارش انجام می شود سپس به بانک مرکزی برای تامین ارز معرفی می‌شود.

وی گفت: در داخل بانک مرکزی هم ارز به دو سبک و دو روش تخصیص داده می‌شود بخشی باید از سامانه نیما تامین شود صادر کننده مکلف است بخشی از ارز را در سامانه نیما عرضه کند بقیه ارز خود را می تواند با عدد توافقی در اختیار واردکنندگان برای واردات کالای اختصاص دهند که اولویت آن در وزارت صنعت تایید شده است، قیمت آن توافقی است اما شرایط و ضوابط که برای گردش ارز عرضه و فروش ارز تعریف می‌شود مکانیزم آن و روشهای مربوط در بانک مرکزی پیاده شده است.

وی افزود: بر این اساس می‌خواهیم شرایط را راحت تر و اولویت‌ها را بیشتر کنیم تا صادرکنندگان و واردکنندگان با شرایط راحت‌تری بتوانند این معامله ارزی را برای کالاهای خود انجام دهند و رفع تعهد صادراتی هم شکل گیرد.

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مبادلات ارزی توافقی میان صادر کنندگان و وارد کنندگان در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود در آن سامانه قیمت معامله ارزی ثبت می‌شود.

نیازی گفت: برای عرضه ارز حاصل از صادرات بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی ، طبقات مختلفی معرفی شده؛ یعنی زیر یک میلیون دلار از عرضه ارز به سامانه نیما معاف هستند از یک میلیون دلار تا ۳ میلیون دلار، ۳۰ درصد معافیت دارد و مازاد آن را باید در سامانه نیما عرضه کنند.

وی با بیان اینکه سامانه نیما سر جای خود می ماند افزود: سیاست‌هایی که ما داریم صحبت می‌کنیم به معنای حذف سامانه نیما نیست و به این مفهوم نیست که صادرکننده می‌تواند خارج از سامانه نیما ارز خود را عرضع کند بلکه شرایطی که برای صادرکننده در نظر گرفته و تسهیل می‌شود تا واردکننده کالای خود را برای واردات کالاهای اولویت بندی شده راحت‌تر وارد کند و ارز را راحت تر دریافت کند.

وی در توضیح شرایط تسهیل کننده برای صادرکنندگان و واردکنندگان گفت: در شرایط کنونی برای واردات کالا چند شرط در وزارت صنعت ، معدن و تجارت و سایر دستگاه اجرایی مانند وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی داریم از جمله که اهلیت متقاضی را چک می کنیم نوع کالایی که باید در سامانه نیما تامین ارز شود که اولویت های داخلی، عدم ساخت داخل، نیاز واحد تولیدی یا میانگین واردات که در یک تا دو سال گذشته انجام شده و نوع کالاهایی که آنجا تعریف شده است بنا داریم قدری از این شرایط را برای صادر کننده و وارد کننده راحت تر کنیم تا صادر‌کننده ارز خود را راحت‌تر در چرخه واردات و اقتصاد وارد کنند.

نیازی افزود: از ابتدای امر هم که سیاست‌های ارزی پیاده شد ارز کالاهای اساسی 4200 تومان تامین می شد، اختصاص ارز به کالاهای غیر اساسی هم ارز سامانه نیما یا قیمت بازار ثانویه بود این سیاست در چند ماه گذشته استمرار داشت تا اینکه اولویت‌های جدید را برای کالاهای گروه ۲ و ۳ در نظر گرفتیم که اولویت های داخلی است تا بتوانیم شرایط واردات را تسهیل کنیم.

وی افزود: از جمله این تسهیلات این است که عملیات بررسی ثبت سفارش را که قبلاً در ستاد وزارت صنعت به صورت متمرکز انجام می شد به صورت غیر متمرکز به سازمان‌های استانی واگذار کردیم و در این راستا می خواهیم برخی شرایط را تسهیل کنیم تا کالای مورد نیاز کشور با شرایط بهتر و راحت‌تر بتواند وارد شود و از آن طرف صادرکنندگان هم بتوانند با شرایط بهتری ارز را به چرخه اقتصاد وارد کنند.

وی درباره نزدیک شدن قیمت ارز نیما و بازار آزاد گفت: این از سیاست‌های بانک مرکزی است که می‌خواهد قیمت بازار و نیما را به هم نزدیک کند امیدواریم با برنامه‌هایی که این بانک در نظر گرفته و اجرا می کند این اتفاق بیفتد و صادرکنندگان با رغبت بیشتری ارز خود را به سامانه نیما عرضه کنند.

نیازی افزود: سه ماهه سوم امسال در مقایسه با سه ماهه اول و دوم سال ، فروش ارز در سامانه نیما بسیار بیشتر بود ضمن اینکه سیاست های اخیر بانک مرکزی نشان داد که عرضه ارز سامانه نیما بیشتر شده امیدواریم بر این مبنا بتوانیم ارز بیشتری را در سامانه نیما داشته باشیم.

کد خبر 26184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =