دو برابر شدن حجم تجارت ترکیه و عراق در سال ۲۰۱۹

بعد از سفر برهم صالح، رییس جمهور عراق به ترکیه، مقامات ترکیه انتظار دارند حجم تجارت دو کشور در سال ۲۰۱۹ دو برابر شده و به ۲۰ میلیارد دلار برسد

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از خبرگزاری شینهوا، بعد از سفر برهم صالح، رییس جمهور عراق به ترکیه، مقامات ترکیه انتظار دارند حجم تجارت دو کشور در سال 2019 دو برابر شده و به 20 میلیارد دلار برسد.

فاتح ییلدیز، سفیر ترکیه در عراق چند روز پیش در مصاحبه با خبرنگاران گفته که اگر برخی موانع برطرف شود، هدف ما این است که حجم تجارت دو کشور به 20 میلیارد دلار برسد.

ییلدیز گفته فعلا بزرگ‌ترین مانع، پرداخت دو بار عوارض برای کالاهایی است که از طریق منطقه کردستان از ترکیه به عراق می‌آیند.

هزاران کامیون که کالاها را از خاک ترکیه به عراق حمل می‌کنند، باید از مسیر منطقه نیمه خودمختار کردستان در شمال عراق عبور کنند و این باعث می‌شود این کامیون‌ها یک بار در مرز بین کردستان عراق و ترکیه و یک بار در بازرسی بین مرز کردستان و خود عراق، عوارض بپردازند.

رییس جمهور عراق در بازدید خود از ترکیه، وعده داده موانع اینچنینی را برطرف کند.

ییلدیز افزوده که ترکیه و عراق روابط ویژه‌ای دارند و اولویت آنکارا این است که اتحاد و تمامیت ارضی عراق حفظ شود.

طبق اطلاعات به دست آمده از مرکز آمار و وزارت گمرک و تجارت ترکیه، حجم تجارت ترکیه با عراق از حدود 870.7 میلیون دلار در سال 2003 که جنگ عراق شروع شد، به 10.6 میلیارد دلار در سال 2017 افزایش یافته است. در سال 2017 عراق چهارمین بازار صادراتی ترکیه بود.

برخی کارشناسان سیاسی و اقتصادی می‌گویند تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این فرصت را برای ترکیه فراهم کرده که تسلط بیشتری بر بازار عراق به دست آورد و برخی کالاهای خود را جایگزین کالاهای ایرانی کند.

رجب طیب اردوغان هم در یک کنفرانس خبری مشترک با رییس جمهور عراق گفته بود که «ترکیه به دنبال توسعه همکاری با عراق در حوزه‌های امنیت، انرژی و سرمایه‌گذاری» است.

کد خبر 26294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =