عبور از تحریم ها با ارزهای رمزنگاری شده

ایران می تواند ارزهای رمزنگاری شده را جایگزین سوییفت کرده و مبادلات مالی خود را با استفاده از این ارزها انجام دهد که به این ترتیب تحریم ها را به راحتی پشت سر خواهد گذاشت

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، دیلی تایمز در گزارشی به بررسی نقش ارزهای دیجیتالی در عبور ایران از شرایط تحریم ها پرداخت و نوشت: انتظار می رود بانک مرکزی ایران موضع ملایم تری نسبت به پول دیجیتال بعد از آن که تحریم های جدید آمریکا آغاز شد اعمال کند چراکه این مدل پولی می تواند ایران را از ضربات ناشی از تحریم ها تا حد زیادی دور نگه دارد.

در عین حال ایران به عنوان یک تولیدکننده مهم نفت که به شدت به دلارهای نفتی وابستگی دارد باید برای استفاده از ارزهای رمزنگاری شده و تکنولوژی های نوین پولی برای مقابله با کاهش درآمدهای نفتی به دلیل تحریم های اقتصادی برنامه ریزی های لازم را انجام دهد.ایران در عین حال به دنبال آن است تا اقتصاد خود را از بند دلار رها کند و در این مسیر نیز اقدامات مهمی را صورت داده است با این حال هنوز توجه لازم را به ابزار پول های دیجیتالی و ارزهای رمزنگاری شده نکرده است.

در این بین تحریم سوییفت یکی از موضوعاتی است که سیستم مبادله پولی را برای ایران مختل می کند در نتیجه ایران باید از سایر ابزارهای خود برای نقل و انتقال پول استفاده کند این در حالی است که استفاده از ارزهای رمزنگاری شده نیازی به استفاده از شبکه سوییفت هم ندارد و روشی بسیار پویا و مناسب محسوب می شود.

این موضوع برای شرکت های داخلی نیز که مجبورند در شرایط تحریم مشکلات خود را حل کنند و یکی از مهمترین این مشکلات نیز انتقال پول به خارج از کشور و یا بازگشت ارز از خارج است می تواند بسیار مفید باشد.

با این حال هنوز زیرساخت های مناسب برای آن که ایران بتواند مراودات خود را بر اساس ارزهای دیجیتال انجام دهد وجود ندارد.

بانک مرکزی نیز به دلیل نگرانی از پولشویی هنوز افراد را مجاز نکرده که از این ارزهای استفاده کنند با این حال به نظر می رسد ایران به زودی پتانسیل های این روش مفید را به کار خواهد بست و سیستم مالی خود را مجهز به امکانات این ارزها خواهد کرد و به این ترتیب بانک های ایرانی خواهند توانست با استفاده از این ابزار پرداخت های بین المللی خود را انجام دهند.

در مرحله اول زیرساخت بانکی بلک چین از الزامات استفاده از این ارزها است که به نظر می رسد دولت ایران علاقمند به بهره برداری از این زیرساخت هست. البته در ایران بانک مرکزی اشخاص را از خرید ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین منع کرده است با این حال این ممنوعیت همیشگی نخواهد ماند زیرا ایران به خصوص در دوره تحریم ها باید به این ابزار به عنوان یک اهرم ضد فشار استفاده کند.

البته آمریکا هم در تلاش است تا ایران را از دسترسی به این خدمات محروم کند به عنوان مثال ایالات متحده تعدادی از سیستم های ارز مبادله را از جمله Binance و Bittrex، برای ایران محدود کرده اما دارایی ایرانیان را مسدود نکرده است.

به علاوه در ماه دسامبر شبکه مالی اعلام جرایم مالی آمریکا موسوم بهFINCEN که به بانک های این کشور برای شناسایی معاملات بالقوه غیرقانونی با ایران مشاوره می دهد اعلام کرد از سال 2013 ایران 3.8 میلیون دلار ارز دیجیتالی بیتکوین در سال معامله کرده است.

این موضوع اگرچه رقم چندان بالایی نیست اما باعث نگرانی آمریکا شده زیرا این کشور به خوبی می داند که ایران با استفاده از این امکان خواهد توانست از تحریم ها عبور کند.

در این رابطه Coin telegerap گزارش می دهد که قانونگذاران ایالات متحده پس از اعلامFINCEN ، لایحه ای برای تحمیل تحریم های بیشتر به موسسات مالی ایران در جهت جلوگیری از توسعه استفاده از پول ملی دیجیتال تنظیم کرده اند.

این قانون معاملات، تامین مالی یا هر معامله دیگر مربوط به یک ارز دیجیتال را ممنوع کرده و تحریم هایی را علیه اشخاص خارجی که فروش، تهیه، نگهداری یا انتقال پول دیجیتال را انجام می دهند در نظر گرفته است.

در نتیجه محدودیت های ایالات متحده، احتمالا معاملات این ارزها محدود به بازار داخلی ایران باشد و در سطح بین المللی امکان پذیر نباشد. متاسفانه، مقررات اساسی و مهم استفاده از ارزهای رمزنگاری در ایران تصویب نشده است و ایرانی ها مجبور به مراجعه به بورس های خارج از کشور برای انجام معاملات ارزهای رمزنگاری خود هستند که اکثر این بازارها تابع آمریکا و مقررات ایالات متحده و البته تحریم ها هستند.

بر همین اساس بانک مرکزی و سازمان بورس ایران لازم است برای استفاده از تکنولوژی های رمزنگاری و استفاده قانونی و رسمی در کشور، یک چارچوب سیاستی را تعریف کنند. کارشناسان می گویند می توان پول دیجیتالی را جایگزین سوییفت کرد.

کد خبر 26357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =