سامان دهی ارزی برای سامان یابی بازارها

قیمت تمام شده اغلب محصولات نهایی به قیمت ارز بستگی دارد و کارشناسان معتقدند بهتر است قیمت ارز بر اساس تورم داخلی و خارجی تنظیم گردد

فعالان اقتصادی حوزه تولید معتقدند رشد قیمت ارز در ماه های گذشته باعث شد تا قیمت تمام شده انواع محصولات نهایی در بازارهای مختلف با رشد روبرو شود و این در حالی است که اکنون با افت مجدد قیمت ها انتظار می رود قیمت ها بار دیگر کاهش یابد. با این حال فعالان بازارهای مختلف معتقدند باید بازار ارز به عنوان یک فاکتور بسیار مهم در قیمت تمام شده محصولات مختلف از یک قانون خاصی تبعیت کند. 

در این رابطه عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان این که نظام ارزی ما دارای مشکلاتی است و فعالان اقتصادی سالها خواهان تناسب نرخ ارز متناسب با میزان مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی بوده اند در خصوص چرایی عدم واکنش بازار به افت قیمت دلار اظهار کرد: کالاها به دسته تقسیم می شوند، اول کالاهای ارز پایه که شامل تولیدات داخلی و کالاهای وارداتی است، دوم کالاهای تولیدی که بخشی از آنها ارز پایه هستند و برخی دیگر ارز بر آنها موثر است. 

محمدرضا فریوری افزود: بخش دیگری از کالاها محصولات کانی و معدنی هستند که نرخ ارز به صورت پایه ای و در قیمت تمام شده آن موثر نیست، بلکه بر صادرات و نرخ تبدیل آن اثرگذار است.

فریوری ادامه داد: نظام ارزی ما دارای مشکلاتی است و فعالان اقتصادی سالها خواهان این بودند که نرخ ارز متناسب با میزان مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: به دلیل اینکه تصمیم گیری در مباحث اقتصادی عمدتا با ملاحظات سیاسی همراه است و اصول و قواعد اقتصادی در این تصمیمات رعایت نمی شود طی سال ها نرخ ارز به صورت دستوری و توسط بانک مرکزی ثابت نگه داشته می شود.

وی بیان کرد: زمانی که عمدی یا سهوی این کنترل از دست بانک مرکزی خارج شده و فنر کنترل ارز رها می شود، جهش ها و شوک های شدید مثبت و منفی مدت ها اقتصاد و جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

فریوری توضیح داد: در بخش تولیدکننده و واردکننده قیمت تمام شده کالا با ارز حدود ۱۰ هزار تومان به اضافه تعرفه های گمرکی که برای تولیدکننده به طور میانگن در قطعات ۲۵ درصد تعرفه دارد و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده که پایه ارز آن حدود ۱۳ هزار تومان است به اضافه هزینه های تولید و سود ۱۵ درصدی محاسبه شده و قیمت محصولات را در کشور تعیین می کند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی افزود: در چند ماهه اخیر قیمت قیمت ارز نیمایی کاهش پیدا نکرده که انتظار داشته باشیم قیمت کالاها نیز کاهش پیدا کند.

فریوری در پایان تصریح کرد: تا زمانی که سیاست های پولی و مالی که توسط مجموعه حاکمیت اعمال می شود مورد اصلاح و بازنگری قرار نگیرد آسیب های شدیدی از این ناحیه به اقتصاد ما وارد خواهد شد.
 

کاهش قیمت کالاها در گرو واقعی شدن نرخ ارز است
  

در این ارتباط یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: زمانی می توان انتظار کاهش قیمت کالاها با کاهش قیمت دلار را داشت که نرخ تورم در ارز لحاظ شده و قیمت آن واقعی شود.

حمیدرضا صالحی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو در خصوص چرایی عدم واکنش بازار به افت قیمت دلار اظهار کرد: اقتصاد ما از دوران گذشته وابسته به نفت بوده و نتوانسته ایم به اقتصاد آزاد دست پیدا کنیم و همچنان اقتصاد ما گرفتار دستور و سیاست های اعمالی است.

وی افزود: به عقیده بنده در دنیای امروز هیچ اقتصادی نمی تواند از آسیب های پیرامونی مصون بماند به دلیل ارتباط کشورها در سطح جهانی و مبادلات تجاری و اقتصادی قطعا از یکدیگر تاثیر می پذیرند و باید با اعمال راهکارها و تقویت زیرساخت ها اقتصاد را تنومند کنیم.

صالحی ادامه داد: اتاق بازرگانی در خصوص رها شدن فنر ارز و ایجاد شوک ارزی به دولت هشدار داده بود که باید اجازه بدهد نرخ ارز با فرمول علمی تورم داخلی منهای تورم خارجی با شیب ملایمی افزایش پیدا کند و از طرف دیگر قدرت خرید مردم را نیز افزایش دهیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: در ۱۰ سال گذشته هرگاه قیمت ها افزایش یافته پس از مدتی شاهد کاهش قیمت ها نبوده ایم که این امر ناشی از سیستم معیوب اقتصادی کشور ماست زمانی می توان انتظار کاهش متناسب را داشت که نرخ تورم در ارز لحاظ شده و قیمت ارز واقعی شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر به دلیل وجود موانع ارز ۴۲۰۰ تومانی به دسست تولیدکنندگان نهایی نمی رسد، ثبت سفارش انجام شده کالاها به بندر رسیده اما وزارت صمت و گمرک تولیدکنندگان را به یکدیگر پاس می دهند و ترخیص کالا انجام نمی گیرد و همین امر موجب افزایش قیمت تمام شده می شود.

کد خبر 26362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =