بازگشت نفتی ایران به پیمانکاران داخلی/از سرگیری صادرات نفت به چشم بادامی ها

ایران طی قراردادی با فعالان نفتی داخلی قصد دارد تا سرمایه گذاری هایی را برای افزایش تولید نفت برنامه ریزی کند

روز گذشته شرکت ملی نفت ایران طی قراردادی با شرکت های ایرانی به منظور افزایش تولید در 9 میدان نفتی و افزایش بهره وری میادین نفتی سالخورده توافق هایی را در مجموع به رقم یک میلیارد دلار منعقد کرد. توافق های صورت گرفته بخشی از یک طرح گسترده تر با 33 پروژه به ارزش 6 میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید در حوزه های نفت و گاز است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از Oil Price این 9 قرارداد انتظار می رود ظرفیت تولید را در سال اینده به 90 هزار بشکه در روز افزایش دهند درحالیکه راه اندازی 33 پروژه می تواند میزان برداشت نفت را تا 280 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

با این حال این گزارش می افزاید افزایش ظرفیت تولید نفت ممکن است تحت تاثیر تحریم های آمریکا قرار گرفته باشد. بر اساس گزارش منابع ثانویه تولید نفت خام ایران از ماه نوامبر به 2 میلیون و 769 هزار بشکه در روز رسیده است درحالیکه پیش از اعمال تحریم ها ایران 3.53 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کرد.

تا پیش از تحریم ها ایران بعد از عربستان و عراق سومین کشور بزرگ تولیدکننده نفت دنیا محسوب می شد اما بعد از تحریم ها جای خود را در رتبه پنجم تثبیت کرد و بعد از عربستان، عراق، امارات و کویت قرار گرفت. وزیر نفت می گوید ما قصد داریم تا از ظرفیت شرکت های ایرانی در اجرای پروژه های خود استفاده کنیم.

به گفته بیژن زنگنه آمریکا قصد دارد با اعمال تحریم ها فشار را روی مردم افزایش دهد اما ایران درباره میزان صادرات یا حجم صادرات نفت خود با هیچ کشوری وارد مذاکره نمی شود.

در این رابطه رویترز در گزارشی از قول رییس کل بانک مرکزی نوشت پس از چین کشورهای کره جنوبی، هند، ترکیه و ژاپن هم روند واردات نفت خود را آغاز کرده اند. در این رابطه روسای برخی پالایشگاه های ژاپنی اعلام کرده اند که قصد دارند واردات نفت خام خود را از ایران از سر بگیرند.

وزیر تجارت این کشور در ماه نوامبر به رویترز اعلام کرد که شرکت های خصوصی احتمالا به زودی برای واردات نفت از ایران به اتفاق نظر خواهند رسید.

ژاپن یکی از مهمترین کشورهای خریدار نفت ایران است اما از سوی دیگر از متحدان اصلی آمریکا نیز محسوب می شود و این دوگانگی کار را برای این کشور سخت کرده است.

این کشور از یک سو باید از درگیری با آمریکا دوری کند و از سوی دیگر باید روابط خود را با شریک قدیمی خود حفظ نماید. ژاپن بیش از 5 درصد از کل واردات نفت خود را از ایران داشته اما از زمانی که ترامپ آمادگی خود را برای خروج از برجام اعلام کرد این کشور به همراه کره جنوبی دچار نگرانی هایی شدند .

با این حال به نظر می رسد ژاپن در حال آماده سازی شرایط برای بازگشت به نفت ایران است. با این حال برخی معتقدند راه اندازی مجدد روابط نفتی دو کشور همچنان ممکن است موقتی باشد زیرا مجوز آمریکا برای واردات 8 کشور تا ماه مارس منقضی می شود. بر اساس آمار آژانس بین المللی انرژی، صادرات نفت ایران در ماه دسامبر در محدوده ​​روزانه 1.3 میلیون بشکه در روز بوده است.

کد خبر 26385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =