فناوری های نوین کلید توسعه پایدار

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت در مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفت: ایران با برخورداری از ۱.۲ درصد جمعیت، جعرافیا و GDP جهان، تنها ۰.۲۵ درصد از سهم صادرات دنیا را اعم از صادرات غیرنفتی و نفتی داراست و باید دلیل این ناکامی را با وجود ظرفیت های کشور، بعنوان مهمترین سوال این کنفرانس، جستجو کرد

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز اولین کنفرانس بین المللی فرصت های سرمایه گذاری با هدف آسیب شناسی و شناخت بیش از پیش ظرفیت های این حوزه با حضور  دلیری ،معاون توسعه و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری، عراقچی، نماینده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جمالی سرپرست سازمان سرمایه گذاری ایران، رهبری معاون مرکز تجارت الکترونیک و جمعی از کارشناسان خارجی و داخلی صبح امروز هفتم بهمن ماه در محل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد. لازم به ذکر است این همایش به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت در مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفت: ایران با برخورداری از ۱.۲ درصد جمعیت، جعرافیا و GDP جهان، تنها 0.25 درصد از سهم صادرات دنیا را اعم از صادرات غیرنفتی و نفتی داراست و باید دلیل این ناکامی را با وجود ظرفیت های کشور، بعنوان مهمترین سوال این کنفرانس، جستجو کرد.

مودودی افزود: با وجود برخورداری از ظرفیت و توانایی های لازم از لحاظ طبیعی، تاریخی و فرهنگی، زیر ساخت صنعتی مورد نیاز برای سرمایه گذاری جسورانه را نداریم چرا که سالها درگیر تحریم، جنگ و مباحث حاشیه ای بوده ایم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت بیان داشت: همواره این دلواپسی وجود داشته که توانایی های ایران شکوفا شود اما نباید این حواشی ما را از پیگیری آرمانهایمان در این مسیر منحرف کند.

مودودی گفت ایران از سال 1370 پیشرفت خود را در زمینه پژوهش و فناوری آغاز کرده و امروز به تنوع تولید صنعتی و صادرات رسیده است، به طوری که براساس ارزیابی سازمان های بین المللی در مقایسه با سایر کشورهای نفتی متنوع ترین اقتصاد را دارد.

وی  با بیان اینکه کشور با وجود پیشرفت قابل توجه با چالش های جدی مواجه است، افزود: به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان ارتقای فناوری مهمترین و شاید تنها مسیر رشد اقتصادی است، علاوه بر این فناوری زمینه ساز افزایش تولید و رشد اقتصادی را فراهم می کند. در واقع فناوری مهمترین کلید توسعه پایدار محسوب می شوند.

محمدرضا مودوی خاطر نشان کرد:  در سالهای اخیر از روش های تامین مالی سرمایه گذاری جسورانه یا خطر پذیر برای توسعه فناوری استفاده و از آن برای تامین مالی و اشتراک تجربیات تجاری برای شرکت های نوآور بهره برداری شده است

مودودی  هدف اساسی اقتصاد مقاومای را توسعه علمی و فناوری عنوان کرد و گفت: دستیابی به تولید و صادرات کالاهای دانش بنیان نیز از اهداف مهم برنامه ششم توسعه بوده است، از این رو حمایت از این نوع سرمایه گذاری ها از یک سو موجب توسعه تجاری سازی در کشور شده و از سوی دیگر نقش مهمی در ایجاد اشتغال و توسعه محلی مناطق محروم دارد.

مودودی توسعه صادرات کالا و خدمات دانش بنیان را از اهداف اصلی سازمان توسعه و تجارت معرفی کرد و گفت: دستیابی به این مهم نیازمند شناخت ظرفیت های فناوری داخلی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.

کد خبر 26419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =