ترخیص خودروهای وارداتی مانده در گمرک اجرایی شد

براساس دستورالعمل اجرایی وزارت صمت با هماهنگی بانک مرکزی، کلیه خودروهای مشمول مصوبات مذکور، امکان ترخیص از کلیه بنادر و گمرک‌ها را خواهند داشت

به گزارش اگزیم نیوز، دستور آزادسازی خودروهای دپوشده در گمرک بعد از گذشت یک سال و نیم انتظار به مرحله اجرا درآمد. براین اساس با دستورالعمل اجرایی مصوبه شانزدهم دی‌ماه سال جاری هیات وزیران درخصوص تعیین تکلیف خودروهای وارداتی و ضوابط ورود و ترخیص خودروها از گمرک‌ها، مناطق‌آزاد و ویژه اقتصادی و بنادر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد. به دنبال این مصوبه سران‌قوا و هیات وزیران و نیز الزام تدوین دستورالعمل اجرایی، ضوابط مرتبط با ثبت سفارش و ترخیص خودروهای دارای قبض انبار اماکن گمرکی و مناطق‌آزاد و ویژه اقتصادی مشخص شد. این در حالی است که موضوع تعیین تکلیف خودروهای وارداتی مدتی است که از سوی وزارت صمت پیگیری شده و مصوباتی از شورای عالی سران سه‌قوه و هیات وزیران را نیز اخذ کرده است.

براین اساس دستورالعمل اجرایی مصوبه شماره 137161 مورخ  97.10.16 هیأت وزیران در مورد تعیین تکلیف خودروهای دپو شده و ضوابط ورود و ترخیص خودروها از گمرکات مناطق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بنادر اعلام شد. در این دستورالعمل که به تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز رسیده است ضوابط مرتبط با ثبت سفارش و ترخیص خودروهای دارای قبض انبار اماکن گمرکی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ابلاغ شده است.

برپایه این دستورالعمل وضعیت خودروهایی که تا پیش از 97.5.16 دارای قبض انبار هستند، تعیین تکلیف شده و کلیۀ خودروهای وارداتی باید تمام ضوابط فنی مربوطه نظیر استاندارد، محیط زیست و آلایندگی را رعایت کرده و دارای قرارداد گارانتی و خدمات پس از فروش در نمایندگی‌های مجاز باشند.

همچنین در این دستورالعمل قید شده که سال ساخت خودروها ملاک عمل برای ثبت سفارش، ترخیص و شماره گذاری نخواهد بود و بانک‌های عامل موظف هستند با دریافت تعهدنامه از واردکنندگان نسبت به دریافت و تسویه مابه التفاوت نرخ ارز دریافتی با سامانه سنا در روز ترخیص اقدام کنند. همچنین خودروهایی که به دلیل گذشت مدت زمان نگهداری در گمرکات در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته‌اند نیز مجاز شده‌اند که با رعایت ضوابط و مقررات این دستورالعمل ترخیص شوند. مبنای حقوق و عوارض بر اساس مبنای قانونی بودجه سال 97 تعیین شده و چنانچه عملیات ثبت سفارش و ترخیص در سال 98 صورت پذیرد، ضوابط و مقررات تعرفه سال 98 مبنای تعیین حقوق و عوارض گمرکی خواهد بود.

در این زمینه مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران در گفتگو با اگزیم نیوز با تاکید براینکه براساس این دستور العمل کلیه خودروهای مشمول مصوبات ذکرشده، امکان ترخیص از گمرک‌ها را خواهند داشت، خاطرنشان ساخت: این مصوبه می تواند مشکلات پیش آمده برای شرکت های نمایندگی در مورد خودروهای ثبت سفارش نشده را نیز برطرف کند.

وی در ادامه افزود: برای ترخیص این خودروها طبق مصوبه یادشده 4 ماه زمان در نظر گرفته شده است که با توجه به تعطیلات پیش رو در ایام نوروز، بهتر بود عبارت 4 ماه کاری قید می شد.

به گفته دبیرانجمن وارد کنندگان خودروایران براساس بند یک این ابلاغیه امکان ثبت سفارش برای خودروهای دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق‌آزاد و ویژه اقتصادی مشمول مصوبه بهصورت بدون انتقال ارز در سامانه جامع تجارت فراهم شده است. همچنین امکان تمدید ثبت‌سفارشهای بانکی که قبلا ثبت‌سفارش بانکی و پرونده ارزی در بانکهای عامل دارند، در سامانه جامع تجارت فراهم شده است.

دادفر با بیان اینکه مطابق این آییننامه، در ثبت‌سفارشهای بانکی چنانچه خودروهای موجود در گمرک بیش‌از خودروهای تامین ارز شده باشد، مازاد آن باید ازطریق ثبت سفارش بدون انتقال ارز و اظهار منشأ ارز در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ترخیص شود، یادآورشد: تاریخ اعتبار کلیه ثبت سفارش‌های موضوع این مصوبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ بوده و کارمزد افتتاح ثبت سفارش بدون انتقال ارز و تمدید ثبت سفارش بانکی نیز یک بار دریافت میشود.

 

کد خبر 26461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =