سهم ۷۰ درصدی صادرات غیرنفتی از کل صادرات / عبور از مرز ۶۰ میلیارد دلار

با وجود تحریم ها، سهم صادرات غیرنفتی کشور به بیش از ۷۰ درصد کل صادرات رسیده و این نرخ با احتساب خدمات، از مرز ۶۰ میلیارد دلار نیز گذشته است

 سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان این که امسال بعد از چهار دهه از عمر انقلاب سهم صادرات غیر نفتی با وجود تحریم ها، به بیش از ۷۰ درصد کل صادرات رسیده گفت: این نرخ با احتساب خدمات، از مرز ۶۰ میلیارد دلار نیز گذشته است.

به گزارش اگزیم نیوز مودودی با تاکید بر اینکه در حوزه تجارت خارجی دستاوردهای خیلی خوبی را در چهار دهه انقلاب کسب کرده ایم، گفت: شاید مهمترین نکته ای که می توان در این زمینه مطرح کرد این باشد که در قبل از انقلاب سهم صادرات غیر نفتی از کل سبد صادراتی کشور تقریبا کمتر از چهار درصد بود و حدود ۵۰۰ میلیون دلار از این راه، ارز وارد کشور می کردیم.

وی اضافه کرد: صادرات غیر نفتی نشان دهنده این است که در حوزه صنعت، توسعه پیدا کرده ایم؛ قبل از انقلاب حدود دو هزار واحد صنعتی داشتیم که در کشور فعالیت می کردند اما امروز بیش از ۱۰۰ هزار واحد صنعتی داریم که مشغول به کار هستند و تلاش می کنند به سمت صادراتی شدن حرکت کنند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰ هزار صادر کننده داریم که صادرات غیر نفتی کشور را انجام می دهند، عنوان کرد: در برنامه ششم باید حتما ۲۱,۷ درصد بر اساس افق چشم انداز ۱۴۰۴ رشد سالانه صادارت داشته باشیم. این رشد صادرات در این سال ها اتفاق نیفتاده است زیرا کشور هیچ وقت ثبات لازم را در روابط بین الملل نداشته است و همیشه با موضوع تحریم درگیر بوده ایم.

مودودی تاکید کرد: یکی از الزاماتی که می تواند برنامه پیش بینی شده برای رشد ۲۱,۷ درصدی را محقق کند، این است که بتوانیم سالانه حدود ۶۵ میلیارد دلار روی پروژه های صادرات محور کشور، سرمایه گذاری کنیم اما هنوز به لحاظ تنوع اقلام، خیلی محدود هستیم، هر چند رشد خوبی داشته ایم.

کد خبر 26499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =