تغییرات تازه در قانون واردات کشور/۱۰۰ قلم حذف و ۲۹۳ قلم اضافه

مریم خورشیدی- به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع اصحاب رسانه گفت: تعداد شرکت های ایرانی که بتوانند در بازارهای جهانی رقابت کنند، زیاد نیست؛ در حوزه صادرات بیش از 9600 شرکت صادرکننده داریم اما کمتر از 500 شرکت بیش از 10 میلیون دلار در سال صادرات داشته اند که تعدادشان برای یک میلیارد دلار  صادرات، کمتر از چند شرکت است از طرفی 19600 واردکننده در کشور داریم که تعداد کمی از آنها بالای 10 میلیون دلار واردات داشته اند، در واقع به دلیل عدم توان رقابت کالای ایرانی در سطح بین المللی، همیشه دلواپس صادرات بوده ایم، این بیانگر عدم برنامه ریزی صحیح برای برونزا کردن اقتصاد کشور است.

مودودی به ظرفیت های بالقوه کشور در حوزه منابع، تولیو ناخالص ملی و گردشگری اشاره کرد و گفت: با وجود این امتیازات سهم صادرات کشور در بازار جهانی با انتظارات همخوانی ندارد.

محمدرضا مودودی با طرح این پرسش که آیا دولت باید به جای بخش خصوصی تصمیم بگیرد؟ گفت: دولت چارچوب کلی را تعیین می کند ولی دخالت در جزییات منجر به سلب توان رقابت پذیری و محدودیت برای صادرات خواهد شد؛ بخش خصوصی ارز خود را بنا به تشخیص خود از بازار مصرف هزینه می کند و باید برای این منظور در چارچوب مقررات مجاز است و به ارتقا توان رقابت محصولات داخلی نیز کمک می کند.

سرپرست سازمان توسعه تحارت ایران افزود: در تدوین جدید قانون واردات و صادرات ۲۹۳ کالا به لیست ممنوعه ۱۳۳۹ قلمی واردات اضافه و ۱۰۰ کالا حذف شده است، از آنجاییکه برای مدیریت،  ارز محدودی که در اختیار سازمان است سیاست‌ها کنترل شده تا به صورت درست و کالا‌های مورد نیاز واردات انجام شود.

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اهمیت ورود به مگاپروژه ها گفت: یکی از اهداف سازمان توسعه تجارت ورود به مگا پروژه ها است؛ سالهاست میزان صادرات ایران 50 میلیارد دلار است، کشور در حوزه مگاپروژه ها ظرفیت خوبی را دارد و امروز یکی از برنامه های مهم ماست و برای آن ردیف بودجه تعریف کرده ایم بر این باورم با تحقق این اهداف جهش ۱۰۰ میلیارد دلاری در صادرات محقق خواهد شد.

وی گفت: در بررسی های انجام شده عمده مگاپروژه ها را برای بخش خصوصی در حوزه محصولات پتروشیمی و سایر حوزه ها با در نظر گرفتن زنجیره تامین، تعریف شده اند.

 سرپرست سازمان توسعه تجارت در نشست خبری خود از برگزاری مراسم اهدای دومین جایزه ملی نشان برتر( برند) تجاری برتر ایران درهفتم اسفندماه خبر داد و گفت:  یکی از برنامه های کلان سازمان انتقال اطلاعات تجارت خارجی به افکار عمومی است از آنجاییکه برندسازی در سال های گذشته در ایران مغفول است؛ هرچند سازمان با اعطای نشان و جایزه ملی از دو سال قبل تلاش دارد تمرکز بیشتری بر این موضوع داشته باشد اما هدف اصلی ما پرداختن به موضوع برند، فراتر از اعطای جایزه است.

وی اظهار امیدواری کرد امیدواریم با اهدای جایزه برند ملی مانع از آفت شوم تندیس فروشی شویم.

به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت، برای انتخاب برند ممتاز با استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی از 25 هزار مصرف کننده نظرسنجی و توان شرکت ها بررسی شده است.

کد خبر 26577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =