قاچاق بلای جان بازار گوشت ایران

نگاهی به آمارها نشان می دهد بین مصرف و تولید و واردات گوشت در کشور شکافی وجود ندارد و عامل اصلی که باعث بر هم خوردن این تعادل شده قاچاق دام زنده از کشور در پی رشد قیمت دلار بوده است

نگاهی به آمارهای واردات، تولید و مصرف گوشت در کشور حاکی نکات جالب توجهی است. بر اساس آمارها ایران سال گذشته 838 هزار تن گوشت تولید و رقمی در حدود 90 هزار تن هم وارد کرده است. این نشان می دهد در حدود یک میلیون تن گوشت سالانه در کشور در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد که حکایت از سرانه مصرفی 11.5 کیلویی برای هر فرد دارد.

این در حالی است که به گفته مدیرکل دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی تولید گوشت در سال جاری کاهش نداشته و واردات هم 146 درصد افزایشی بوده است. از طرفی آنطور که بصیری اعلام کرده نیاز کشور چیزی در حدود 960 هزار تن در سال است بنابراین سوالی که مطرح می شود آن است که چرا با این شرایط که نه تولید کاهش یافته، نه واردات کمتر شده و نه تقاضا با جهش غیرعادی روبرو شده، قیمت ها چنین روند رو به رشدی را تجربه می کنند؟

نکته جالب توجه دیگر آن که واردات گوشت اکنون مشمول ارز 4200 تومانی است بنابراین نوسانات قیمت ارز هم نمی تواند روی آن اثر بگذارد.

رییس جمهور در این رابطه ابتدای این هفته در سفری که به استان هرمزگان کرده بود اعلام کرد عامل اصلی اغتشاش در حال حاضر فعالیت شدید قاچاقچیان در قاچاق دام زنده از مرزهای کشور است.

خبرها حکایت از آن دارند که از همه جای کشور دام های زنده در حال حرکت به سمت مرزها به خصوص مرز عراق هستند تا قاچاق شوند. رییس جمهور اعلام کرده بود با افزایش قیمت دلار اکنون کالاهای داخلی ارزانتر از قیمت همان اجناس در کشورهایی مثل عراق است و این موضوع انگیزه قاچاق را تقویت می کند.

به گفته بصیری امسال دامداران و چوبداران با توجه به افزایش نرخ ارز تمایل دارند که دام سبک خود را با قیمت بالا و به صورت نقدی بفروشند و بنابراین یکی از راهکارها برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت قرمز، مبارزه با قاچاق می باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس نیز در این ارتباط گفت: حدودا ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز در داخل کشور تولید می‌شود و کمتر از ۲۰ درصد نیاز کشور را از طریق واردات تامین می‌شود.

عباس پاپی زاده نیز در گفتگویی اعلام کرده است که قاچاق دام 4.5 برابر شده و در این خصوص می گوید: کمتر از 20 درصد نیاز به گوشت قرمز کشور را از طریق واردات تامین می‌کنند، تا زمانی‌که نیاز کشور به گوشت قرمز تامین نشود صادرات دام به صورت زنده و یا ذبح شده عملا به معنای آسیب به تامین نیاز داخلی کشور است.

در سطح کلان، با وجود افزایش حجم تولید، اما هنوز حدود ۱۰ درصد نیاز کشور به این محصول پروتئینی به واردات از کشورهای خارجی مانند برزیل است. در عین حال باید موضوع صادرات رسمی را در سال جاری نیز یکی دیگر از دلایل رشد قیمت این محصول دانشت.

تنها در سه ماهه بهار که آمار آن موجود است میزان صادرات گوشت ایرانی 300 درصد رشد کرده است که دلیل آن افزایش قیمت ارز اعلام شده است.

مطابق با گزارش سازمان توسعه و تجارت، در سه ماهه اول سال 97 حدود 8 هزار تن به ارزش 30 میلیون دلار صادر شده است که این اعداد در مقایسه با سه ماهه اول سال 1396 به ترتیب 344 درصد و 300 درصد رشد داشته اند.

مهمترین کشورهای هدف صادراتی در سه ماهه نخست سال جاری، عراق، عمان، افغانستان و ترکمنستان بوده اند که به ترتیب ارزش صادرات دام زنده به این کشورها، 14، 7، 2 و 1 میلیون دلار بوده است.

نکته مهم دیگر در زمینه صادرات دام زنده در سه ماهه نخست سال جاری این است که ارزش صادرات دام زنده به کشورهای عراق و عمان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 977 درصد و 133 درصد رشد داشته است.

همچنین میزان صادرات گوشت در سه ماهه نخست سال جاری 10 هزار تن به ارزش 12 میلیون دلار اعلام شده است که این اعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب رشد 43 درصدی و 20 درصدی داشته اند.

در سه ماهه نخست سال جاری حدود 6.3 میلیون دلار از گوشت صادراتی به مقصد هنگ کنگ صادر شده است و ارزش صادرات گوشت به این کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 43 درصد رشد داشته است. 

کد خبر 26594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =