گام بزرگ دولت برای اجرای اصلاحات اقتصادی

نمایندگان مجلس، دولت را مکلف به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران کردند. در حال حاضر ۱۰ درصد جامعه که از دهک های برخوردار هم هستند ماهانه ١٩٣ هزار تومان یارانه پنهان دریافت می کنند در حالی‌که میزان یارانه پنهان دهک‌های پایین تنها ۱۱هزار تومان است

به گزارش اگزیم نیوز، در جلسه علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی تبصره ۱۴ لایحه بودجه، دولت موظف شد با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران اقدام کند.

همچنین مقرر شد، به منظور تحقق کامل ردیف سه دریافتی‌ های جدول فوق، وزارت امور اقتصادی مکلف شود به استناد ماده ۴۸ قانون محاسبات عمومی  و با اعلام شرکت دولتی تابعه وزارت نفت، نسبت به وصول مطالبات سنوات قبل شرکت مذکور از مشترکان اقدام کنند؛  منابع وصولی به خزانه داری کل کشور واریز می شود.

نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز خانه ملت، درآمد حاصل ازهدفمندی یارانه‌ها را بیش از 140 هزار میلیارد تومان به تصویب رساندند. بر اساس بند الف تبصره 14 لایحه، در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مصوب 15/10/1388 و با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین معطوف‌نمودن پرداخت یارانه به خانوارهای نیازمند و در اجرای ماده (39) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، تمامی دریافتی‌ها (منابع) به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل ‌کشور واریز می‌­شود که بر این اساس، جمع کل دریافتی‌ها و درآمد حاصل ازهدفمندی یارانه‌ها 1407404 ریال خواهد بود.

همچنین بر اساس جز 2 این تبصره به منظور تحقق کامل ردیف (3) دریافتی‌های (منابع) جدول فوق، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است به استناد ماده (48) قانون محاسبات عمومی و با اعلام شرکت دولتی تابعه وزارت نفت، نسبت به وصول مطالبات سنوات قبل شرکت مذکور از مشترکان اقدام کند. منابع وصولی به خزانه‌داری کل‌ کشور واریز می‌شود.

درهمین زمینه هادی حق شناس اقتصاددان در گفتگو با اگزیم نیوز با تاکید براینکه حذف یارانه سه دهک برخوردار می تواند بزرگترین گام دولت برای اجرای اصلاحات اقتصادی باشد، اظهارداشت: بدون تردید قانون هدفمندی از مسیر اصلی خود خارج شد زیرا در حال حاضر ۱۰ درصد جامعه که از دهک های برخوردار هم هستند ماهانه ١٩٣ هزار تومان یارانه پنهان دریافت می کنند در حالی‌که میزان یارانه پنهان دهک‌های پایین تنها ۱۱هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه اگر دولت بخواهد می تواند مصوبه مجلس را اجرایی کند، یادآورشد: برای این منظور دولت باید جامعه هدف خاصی را تعریف کند و نمی تواند به صورت کلی 3 دهک اول را حذف کند زیرا در این تقسیم بندی مسایل زیادی دخیل است اما به عنوان راهکار می تواند در جامعه هدف یادشده پزشکان، مهندسان، بازرگانان و کسانی را که در طول سال چندین بار به خارج از کشور تردد می کنند، را قرار دهند که به طور قطع به یقین متوسط درآمد آنها از 5 میلیون تومان بیشتر است و این می تواند یک معیار مناسب برای حذف یارانه افراد باشد.

به گفته این اقتصاددان ضرورت حذف یارانه دهک‌های بالا و افزودن آن به یارانه دهک‌های پایین با توجه به تورم پیش بینی شده در سال 98 بیش از هر زمانی باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد. زیرا مصوبه مجلس به صراحت اعلام کرده است که با حذف سه دهک برخوردار، یارانه حذف شده به دهک های کمتر برخوردار تعلق می گیرد که می تواند کمک شایانی به قشرآسیب پذیر جامعه بکند.

حق شناس با بیان اینکه در سال های اخیر کلان قانون هدفمندی یارانه ها به انحراف رفته است، عنوان کرد: پیش از این یارانه غیرمستقیم به مردم داده می شد اما در قانون هدفمندی این یارانه را به یارانه مستقیم تبدیل شد تا مصرف حامل‌های انرژی کم شود اما در عمل یارانه پنهان در رقم های بسیار بالا پرداخت شد یعنی بابت مصرف بیشتر انرژی به افراد ثروتمند و دهک های برخوردار یارانه بیشتری داده شد که این برخلاف قانون هدفمندی یارانه ها بود. از سوی دیگر مقرر شده بود بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها ۳۰ درصد به تولید اختصاص داده شود و شرکت های تولیدکننده حامل های انرژی از این محل بارور شده و به بخش خصوصی واگذار شود اما اکنون این شرکت‌ها زیانده شده اند.

وی افزود: در بودجه سال 94 چنین موضوعی مورد تصویب قرار گرفت که کسانی که درآمد بالایی دارند، یارانه‌شان قطع شود و حتی در بودجه سال 97 نیز به این موضوع تاکید شده بود، اما دولت به دلیل محرمانگی اطلاعات و یا عدم دسترسی به اطلاعات دارایی های شهروندان از اجرای آن صرف نظر کرد. براین اساس با این مصوبه مجلس برای سال آینده می بایست چیزی حدود 34میلیون و 500هزار نفر از جمعیت یارانه بگیر کشور کاسته شود.

حق شناس با تصریح براینکه پرحاشیه ترین بند قانون بودجه سال 97 در سال جاری اجرایی نشد، ابراز داشت: در قوانین بودجه سال 97، دولت ملزم شد که یارانه سه دهک بالای درآمدی را با توجه به مشخص شدن گروه‌ها قطع کند یا حتی بحث عدم پرداخت یارانه به دریافت کنندگان حقوق بالای سه میلیون تومان هم مطرح بود، اما با گذشت هشت سال از قانون هدفمندی یارانه ها همچنان بیش از 95 درصد جمعیت کشور یارانه می گیرند. یارانه ای که می توانست درصورت قطع از حساب افراد پردرآمد به افزایش یارانه افراد کم درآمد کمک کند  تا اکنون اینگونه شاهد افزایش شکاف طبقانی نباشیم.

کد خبر 26601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =