استقبال دولت از همگرایی صنعت و دانشگاه

معاون اقتصادی رئیس جمهوری می گوید: دولت و سیاست گذاران از همگرایی علوم اجتماعی با صنعت استقبال می‌کنند، چرا که مسائل مبرم جامعه در حقیقت مسائل دانشگاه ها است.

محمد نهاوندیان عصر دوشنبه در اختتامیه همایش ملی ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت اظهار کرد: در یک سال گذشته جامعه شاهد التهابات بازار ارز و کالا بوده است.

وی در این مراسم که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، افزود: اقتصاددانان این شرایط را نتیجه برخی عوامل سیاسی خارجی نظیر خروج آمریکا از برجام، تحریم و همچنین ناامنی های داخلی عنوان می کنند.

نهاوندیان تصریح کرد: علاوه بر این حالت روحی جامعه و اثرپذیری از نگرانی های آینده، نقش فضای مجازی و همچنین انتظارات تورمی به همراه افزایش تقاضا خود سبب تورم می شود.

وی ادامه داد: عوامل بیرونی محیط موجب تاثیرات روحی، روانی و اقتصادی جامعه شده و برنامه های صنعت گران را نیز برهم می زند.

نهاوندیان همچنین با اشاره به انقلاب صنعتی چهارم اظهار داشت: امروزه ساحت های تاریخی و تئوریک جامعه که از یکدیگر جدا بوده اند، درهم تنیده و مرزهای آن از بین رفته اند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر همگان از تکانه بزرگ جهانی که همه علوم را دستخوش تحولات ریشه ای کرده است، اثرپذیرند.

وی در ادامه با اشاره به ٣ لایه قابل تمایز در کشور یادآور شد: در مطالعات آکادمیک تولید علم، نگاه محدود باید از بین برود و در روش شناسی علوم اجتماعی پذیرفت که گسترش و سرعت ارتباطات عرصه‌های متعدد علوم را تحت تاثیر قرار داده است. به عنوان مثال در مطالعات گذشته روان شناسی اجتماعی میان مفاهیم محیط، خانواده و... مرزی وجود داشته و امروزه این مرز شکسته است. 

معاون اقتصادی رئیس جمهوری با اشاره به لایه تجدید نظر و سیاست گذاری ادامه داد: سیاست گذاری نیازمند تکیه بر تحقیق و پژوهش و این موضوع نیز نیازمند علوم انسانی و اجتماعی است. 

نهاوندیان افزود: لایه سوم با عنوان لایه کاربردی در سطح مراکز تولیدی مطرح است. امروزه رضایت مصرف کننده باید در طراحی تولید نقش داشته باشد. چراکه ارتباطات حکم خود را بر طراحی ها و مناسبات فناورانه تحمیل کرده است.

وی تاکید کرد: در بیانیه گام دوم که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، محورهای عدالت، برون گرایی و درون زایی مورد تاکید قرار گرفته است. 

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: مطالبه گری اجتماعی که امروزه از طریق شبکه‌های اجتماعی حاصل شده است، در گذشته قابل تصور هم نبود. تغییر سلیقه های آگاهی خوانی از آگاهی عمیق به سطحی نیز به خطر پوپولیسم (عوام گرایی) کمک می کند. 

نهاوندیان خاطرنشان کرد: تغییر ذائقه جامعه توسط شبکه‌های اجتماعی به سطحی نگری یک خطر بزرگ از جانب پوپولیسم است و در نتیجه این عوام گرایی، افراط گری پدید می آید که از تحریک احساسات نشأت می‌گیرد. 

وی با بیان این‌که باید به آمادگی در مقابل انقلاب صنعتی توجه شود، افزود: داعش از فضای اجتماعی بیشترین بهره را برد. در این شرایط وظیفه علوم انسانی و اجتماعی برقراری نظم در حیات اجتماعی است که منجر به رشد، آزادی و عدالت شود. شناخت ارتباطات اجتماعی نیز برعهده این علم است. 

نهاوندیان با اشاره به FATF اظهار کرد: جامعه ایران در طول تاریخ نسبت به عوامل بیرونی هم دغدغه مند و هم مشتاق است و در این شرایط وظیفه عالمان علوم انسانی است که با حضور در صحنه اجتماع آرامش خاطر را فراهم کنند. مناسبات برد- برد و برد - باخت را تشخیص دهند. 

وی افزود: نباید از ترس خطر، حقوق خود را ضایع کرد و این مهم برعهده جامعه شناسان و صاحب نظران علوم اجتماعی است که مصداق های استاندارد حرکت، دام و فریب و همچنین تهدید از فرصت را مشخص کنند. 

کد خبر 26616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =