توسعه خدمات صندوق در عراق همپا با تسریع وصول مطالبات

آرش شهرآیینی گفت: صندوق ضمانت صادرات آمادگی دارد به محض تعیین تکلیف مطالبات و طراحی یک زمان بندی برای بازپرداخت آن از سوی کشور عراق، فعالیت های خود را در این کشور برای حمایت از صادرکنندگان توسعه دهد

 مریم خورشیدی- سفر هیات بلند پایه ایران به عراق در واپسین روزهای سال گذشته و همچنین دیدار نخست وزیر این کشور از ایران در اولین روزهای سال جاریث نوید بخش توسعه بیش از پیش مناسبات تجاری و رفع موانع و مشکلات دو کشور است.

آرش شهرآئینی عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز در این ارتباط با اشاره به نقش صندوق ضمانت صادرات در حمایت از صادرکنندگان کالا و خدمات به عراق گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران پیش از این اقداماتی در این حوزه انجام داده است و در حوزه ضمانت‌نامه‌های مبتنی بر قرارداد، شرکت در مناقصه، حسن انجام کار و پیش‌پرداخت از جمله خدماتی است که معمولاً توسط بانک‌ها پرداخت می‌شد و صندوق سازوکاری را طراحی و مجوزهایی را اخذ کرده که دربرخی بازار ها از جمله عراق متناسب با وضعیت موجود به جای سیستم بانکی وارد عمل شده و ضمانت نامه صادر کند.

 شهرآیینی افزود: این دست ضمانت نامه ها در قزاقستان، عمان و عراق و کشورهای ECA صادر شده و تفاهم نامه هایی با عراق و عمان داریم  که بر اساس آنها به نفع یک بانک محلی یا از طریق ECA کشور مقصد درواقع بتوانیم این کانتر گارانتی‌ها را صادر کنیم.

 وی یادآور شد: علاوه بر کشورهای یاد شده با کشورهای هند،چین، ترکیه و روسیه نیز مذاکراتی در حال انجام است که در صورت به نتیجه رسیدن، ضمانت نامه ها برای این بازارها صادر می شود.

 وی در مورد توسعه ارائه خدمات به عراق گفت: ما قصد توسعه فعالیت‌ها و مشارکت بیشتر در پروژه‌های عراق را داریم فقط یک محدودیت پیش روی ما است که مطالبات معوقی است که کارفرمایان دولتی عراقی به‌طرف ایرانی دارند که مانع بزرگی برای توسعه فعالیت های تجاری محسوب می شود.

 عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران اذعان داشت: مطابق با اخبار اعلام شده بخشی از مطالبات ایران از عراق وصول شده است ، صندوق ضمانت صادرات آمادگی دارد به محض تعیین تکلیف این مطالبات و طراحی یک زمان بندی برای بازپرداخت آن از سوی کشور عراق، فعالیت های خود را در این کشور برای حمایت از صادرکنندگان توسعه دهد.

 به گفته شهرآئینی در حال حاضر صندوق در کشور عراق بالغ ‌بر 600 میلیون دلار پوشش ریسک داشته است؛ به عبارتی صندوق پروژه‌های بزرگی را در سبد ریسک خود دارد که در عراق در حال اجراست ازجمله بزرگ‌ترین آن پروژه عظیم نیروگاهی رمیله در بصره است که با پوشش‌های صندوق جلو می‌رود.

وی افزود: 200 میلیون دلار تسهیلاتی که به پیمانکاران ایرانی فعال در عراق با ضمانت‌نامه صندوق ارائه‌شده در سبد ریسک صندوق ضمانت صادرات قرار دارد همانطور که اشاره شد بالغ‌بر 600 میلیون دلار پوشش ریسک داشته ایم و بر اساس  هدف گذاری های انجام شده  بنا داریم این رقم را تا بالای 1 میلیارد دلار افزایش دهیم.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات خاطرنشان کرد: دستیابی به هدف گذاریهای انجام شده به طور مستقیم مستلزم تعیین تکلیف مطالبات معوق هست این تعیین تکلیف می تواند در قالب ارائه یک جدول زمانبندی بازپرداخت و برنامه ریزی برای پرداخت مطالبات از طرف عراق باشد.

 

کد خبر 26743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =