۶ راهکار عملی "رونق تولید"

نخستین اقدام برای رونق تولید شناسایی تولیدات مدرن، دانش بنیان و صنایع خلاق است که با رتبه بندی و هدایت آنها سایر بخش های اقتصادی نیز در مسیر رشد قرار می گیرند. استفاده از مشوق های حمایتی دولت برای رونق تولید با استفاده از ابزارهای حمایتی می تواند در سرمایه گذاری های توسعه ای بخش خصوصی با قابلیت افزایش تولید و اشتغال نقش تاثیرگذاری داشته باشد

نامگذاری سال جدید به عنوان سال «رونق تولید» از سوی رهبر انقلاب ضرورت توجه به محرک های اقتصادی را بیش از پیش تبیین کرده تا جایی که در سال که سخت ترین تحریم ها علیه اقتصاد ایران در حال اجرا است تلاش همه جانبه ای برای رونق دوباره تولید ملی شکل بگیرد.

در این زمینه عباس علوی راد اقتصاددان در گفتگو با اگزیم نیوز با تاکید براین نکته که رونق تولید به عنوان یکی از نشانه های رشد اقتصادی پایدار باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد، اظهارداشت: نخستین اقدام برای رونق تولید شناسایی تولیدات مدرن، دانش بنیان و صنایع خلاق است که با رتبه بندی و هدایت آنها سایر بخش های اقتصادی نیز در مسیر رشد قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه رونق تولید از طریق افزایش یا ثبات سهم درآمدهای مالیاتی از منابع درآمدهای دولت در بودجه عمومی سال ۹۸ باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: در شرایط تحریم که دولت در کسب درآمدهای نفتی با محدودیت مواجه است درآمدهای مالیاتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته این اقتصاددان دولت برای بدست آوردن موفقیت در رونق بخشیدن به تولید در شرایط تحریم‌های فعلی، نیازمند است که به گونه ای اجتناب ناپذیر به بازنگری در اولویت‌گذاری سیاست‌های حمایتی خود از بخش‌های اقتصادی بپردازد.

وی 6 عامل را برای تحقق تولید ملی ضروری دانست که از جمله آن تمرکز بر بازار به عنوان اولین عامل است که محصول تولید شده محلی از فروش داشته باشد زیرا در غیر این صورت اقتصاد دچار رکودمی شود و تولید از بین می رود. دومین عامل مورد نیاز برای رونق تولید سرمایه است که در این زمینه 1800 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد اما هدایت نشده است و بیشتر در بازارهای سفته بازی در چرخش است. اگر این حجم از نقدینگی به سمت تولید و فعالیت های مولد سوق داده شود رکورد تورمی از بین می رود.

علوی راد سومین عامل را نیروی کار متبحر عنوان کرد و افزود: در این زمینه ایران حدود 33 میلیون نیروی کار با توانمندی بالا دارد. در این زمینه ارتقای بهره وری شرط اصلی است که این امر باید در بلند مدت انجام پذیرد و مستلزم نظام آموزشی همگام با علم روزاست. عامل دیگر مواد اولیه است که بخشی از آن به صورت مواد خام و بخشی دیگر مواد اولیه ای است که در زنجیره ارزش به عنوان محصولات پیشینی مورد استفاده قرار می گیرد. در مورد بخش مواد اولیه خام که متشکل از نفت، گار، معادن و محصولات کشاورزی است ایران در این مورد از شرایط قابل قبولی برخوردار است. درخصوص محصولات پیش بینی نیز باید با تقویت زنجیره ارزش، فناوری روز را به کار گرفته و در بحث کیفیت و کمیت برنامه ریزی لازم انجام شود.

این اقتصاددان عامل دیگر را رونق تولید، دانش و فناوری دانست که با تقویت آن بهره وری در سطح بالا شکل می گیرد. براین اساس لازم است که اقتصاد دانش بنیان بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و در تولید حاکم شود زیرا افزایش بهره وری تنها با تزریق دانش و اقتصاد دانش بنیان شکل می گیرد. آخرین مورد نیز توجه به فرهنگ سازی در مورد تولید است که باید به دغدغه اصلی برای صنایع داخلی در جهت به روز رسانی وکارایی بالاتر برای رقابت در بازارهای جهانی تبدیل شود.

علوی راد اولویت قرار دادن سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای از سوی تیم اقتصادی دولت را یک ضرورت دانست و یادآورشد: در شرایط فعلی اقتصادی که کشور به دلیل تحریم‌ها، با موانع بسیار روبرو است تمرکز بر نسخه‌های کوتاه‌مدت، شانس موفقیت برای رونق تولید در استان ها را افزایش می دهد. از سوی دیگر استفاده از مشوق های حمایتی دولت برای رونق تولید با استفاده از ابزارهای حمایتی می تواند در سرمایه گذاری های توسعه ای بخش خصوصی با قابلیت افزایش تولید و اشتغال نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

 

 

کد خبر 26766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =