درآمد دوبرابری گردشگری در مقایسه با نفت

چرا از ظرفیت توریزم در شرایط بحرانی فروش نفت و یا ورود ارز استفاده نمی کنیم؟

دو اتفاق در حوزه اقتصادی در شرایط کنونی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ نخست تحریم نفت ایران و به عبارتی به صفر رساندن صادرات نفت که البته به گفته مقامات جمهوری اسلامی ایران این امر محالی است و تهران قطعا هر میزان نفت که بخواهد خواهد فروخت و دومین موضوع مساله ضرورت تقویت بازار ارز کشور و تعادل بخشی به این بازار با استفاده از جریان ورود ارز وحذف تقاضاهای کاذب است.

کارشناسان می گویند یکی از ظرفیت های پنهان در اقتصاد ایران گردشگری است که قادر است تمام این دغدغه ها را برطرف سازد. نیازی به توضیح نیست که ایران از چه ظرفیت هایی در حوزه گردشگری برخوردار است اما آنچه در این شرایط مهم است آن است که ایران تا چه حد قادر است از این ظرفیت ها برای جذب ارز و تقویت منابع ارزی استفاده کند و خود را به کاهش درآمدهای نفتی در بودجه عادت دهد.

مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی می گوید درآمد هر گردشگر خارجی که با خود هزار و 500 دلار ارز وارد کشور می کند معادل 20 تا 30 بشکه نفت است. حال با این فرض که ایران سالانه 25 میلیون گردشگر خارجی را در حالتی بینابین پذیرا باشد سالانه رقمی در حدود 600 میلیون بشکه نفت یعنی معادل درآمدی در حدود 40 میلیارد دلار درآمد از این محل کسب کند که از درآمد فعلی نفت بالاتر است. به علاوه وجه حاصل از گردشگری نقد بوده و به طور مناسب باعث تقویت اقتصادی همه گروه های جامعه می شود درحالیکه منابع نفتی ذاتا ضد عدالت هستند.

یک بررسی نشان می دهد اگر دولت بتواند در ماه های آینده ماهانه 500 تا 700 هزار بشکه نفت در روز بفروشد می تواند در سال درآمد ارزی معادل 18 میلیارد دلار کسب می کند اما اگر 20 میلیون گردشگر خارجی جذب کند درآمدی دو برابر این رقم را به دست خواهد آورد. در این رابطه به تجربه ترکیه نگاه کنید.

این کشور مساحتی کمتر از ایران دارد و به منابع نفتی نیز دسترسی ندارد اما سالانه 40 میلیون گردشگر خارجی را در خود جای می دهد این در حالی است که طبیعت ایران و اماکن دیدنی ما از ترکیه بیشتر و قدیمی تر هستند و به عنوان جاذبه های توریستی مهمتری محسوب می شوند.

این در شرایطی است که میزان جاذبه مسافرت های داخلی نیز روز به روز در حال افزایش است به عنوان مثال امسال با آن که 24 استان کشور درگیر سیل بودند اما آمارها از رشد 15 درصدی مسافرت ها حکایت داشته است.

کارشناسان معتقدند گردشگری حیطه ای از اقتصاد است که هیچ دشمن خارجی نمیتواند جلوی آن را بگیرد اما در حال حاضر سخت گیری ها در داخل باعث فلج شدن این بخش شده است. سخت گیری در خصوص ارایه ویزا، مشکلات هتل ها، تبلیغات آژانس ها در خارج از کشور، مسایل پوشش گردشگران و ... همگی موضوعاتی هستند که باید توسط مسئولان ذیربط مورد بررسی قرار گیرند.

در این باره رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می گوید: صنعت گردشگری یک الزام است و می تواند خیلی از نیازهای کشور را با تامین زیرساخت ها فراهم کند. ایران جزء 10 کشور گردشگری جهان است و باید فضایی ایجاد شود تا تمام نیازهای مشتریان و گردشگران رفع شود و همین موضوع زمینه افزایش آمار ورود گردشگران به کشور است.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سال 95 درآمد حاصل از ورود گردشگران خارجی به کشور حدود  8 میلیارد دلار بود، بنابراین پیش‌بینی می‌شود با اصلاح و تأمین زیر ساخت‌های مورد نیاز صنعت گردشگری این صنعت بیش از گذشته رونق گیرد.

اصغری گفت:کشور ایران جزء 10 کشور گردشگری جهان است. با تأمین زیرساخت‌های گردشگری و توجه به نیازهای مشتریان می توان آمار ورود گردشگران به کشور را افزایش داد. همچنین باید به این نکته که امنیت گردشگران در ایران بسیار بالا است به طوری که گردشگران کشورهای مختلف توانایی انجام کارها و برنامه های شخصی خود در جای جای ایران را دارند توجه ویژه ای کرد.

یک کارشناس حوزه گردشگری نیز معتقد است مدیران علاقه ای به فعالیت در این حوزه مهم و استراتژیک ندارند. رضایی با بیان اینکه قطب های گردشگری باید بررسی شده و توزیع مکانی و زمانی سفر را بر این اساس برنامه ریزی کنیم، تصریح کرد: «درباره این حوزه باید با دیدی علمی وارد عمل شویم؛ وقتی به وضعیت گردشگری کشور می نگریم، گردشگری هیچگاه در کشور اولویت نبوده است.

کد خبر 27901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =