خط ويژه اي براي شرکتهاي دانش بنيان در زنجيره صادرات اختصاص يافت

طاهره نورسته گفت: اختصاص مبلغي خاص صرفا براي شرکت هاي دانش بنيان از محل منابع سپرده گذاري صندوق توسعه ملي نزد بانک با نرخ حداقلي ۱۲ درصد حکايت از اهميت اين بخش در حوزه اعتباري بانک دارد

طاهره نورسته در نشست تخصصي آشنايي با خدمات بانک توسعه صادرات ايران در مشهد گفت: با توجه به اهميت توسعه صادرات غيرنفتي، بانك توسعه صادرات ايران ضمن در نظر گرفتن شرايط خاص حاكم بر اقتصاد كشور، اولويت خود را تأمين سرمايه درگردش واحدهاي توليدي با هدف حفظ و افزايش سطح توليد و اشتغال كشور قرار داده است.

 وی افزود: حمايت از كالاي ايراني، از طريق تأمين نقدينگي مورد نياز مشتريان متناسب با تورم داخلي و افزايش نرخ ارز و همچنين كمك به كاهش قيمت تمام شده واحدهاي توليدي از طريق تأمين مالي ارزان قيمت به منظور رقابت در عرصه صادراتي، در سرلوحه اهداف و تصميم گيري هاي بانك قرار دارد. توليد کالا و خدمات و تأمين مالي فعاليت‌هاي توليدي دو روي يک سکه هستند چرا که براي توليد کالاي داخلي مي‌بايست بازارهاي پولي و مالي خدمات مناسبي را به فعاليت‌هاي مولد ارائه دهند.

 نورسته اذعان داشت:بانک توسعه صادرات ايران علاوه بر اعطاي تسهيلات از محل منابع خود ، بعنوان بانک عامل صندوق توسعه ملي، از محل منابع تلفيقي بانك و صندوق، تسهيلات صادراتي اعم از ريالي و ارزي با حداقل نرخ سود به تناسب بخش هاي مختلف اقتصادي به صادرکنندگان کالا و خدمات پرداخت مي نمايد.

 معاون اداره کل صادرات کالا در جمع صادرکنندگان استان خراسان رضوي اعلام کرد: در راستاي حمايت هرچه بيشتر از شرکت هاي دانش بنيان و با همكاري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، ضمن تعيين مسير ويژه براي بررسي درخواست هاي شرکت هاي دانش بنيان و استفاده از صندوق هاي پژوهش و فناوري، براي تسريع در فرآيند بررسي و نظارت بر تسهيلات، نسبت به تسريع در اجراي فرآيند درخواست تا پرداخت اقدام نموده است به نحوي که تسهيلات پرداختي در اين بخش طي دو سال اخير از رشد قابل ملاحظه اي برخوردار بوده و در سال 98 نيز شاهد افزايش مانده تسهيلات به اين گروه از شرکت ها خواهيم بود.

وی بیان داشت: در اين راستا، اختصاص مبلغي خاص صرفا براي شرکت هاي دانش بنيان از محل منابع سپرده گذاري صندوق توسعه ملي نزد بانک با نرخ حداقلي 12% حکايت از اهميت اين بخش در حوزه اعتباري بانک داشته است.

 به گزارش پايگاه خبري اگزيم نيوز، اعطاي تسهيلات به شرکت هاي کوچک و متوسط و نيز عامليت اعطاي يارانه سود تسهيلات صادراتي از ديگر فعاليت هاي بانک توسعه صادرات ايران در حمايت از صادرات غيرنفتي بوده است.

دکتر طاهره نورسته در ادامه، روند تخصيص تسهيلات و صدور خدمات مرتبط با تامين مالي را تشريح کرد و گفت: در قالب اعتبار فروشنده، تسهيلات بانکي در انواع قبل از صدور، پس از صدور(تنزيل اسناد و بروات)، سرمايه گذاري (ايجاد، توسعه و تکميل)، واردات از محل منابع بانک يا خطوط اعتباري با رويكرد صادراتي و همچنين تامين مالي در قالب اعتبار خريدار در بخش صادرات كالا و صدور خدمات فني و مهندسي از اهم فعاليت هاي اين بانك مي باشد.

وي با اعلام اينکه بانک توسعه صادرات در بخش تخصيص تسهيلات پس از صدور کالا و خدمات پيشتاز است، گفت: اگزيم بانک ايران تسهيلات پس از صدور کالا و خدمات را از مسير اعتبار خريدار و نيز اعتبار فروشنده(تنزيل اعتبارات اسنادي و بروات) ارائه مي دهد.

معاون اداره كل صادرات کالا در اين نشست به سوالات صادرکنندگان در حوزه هاي صدور كالا و خدمات در بخش هاي مختلف اقتصادي و همچنين فرآيند اجرايي تصميم گيري در اين خصوص پاسخ داد؛ اين نشست به همت اداره امور شعب و بازاريابي بانک توسعه صادرات ايران در استان هاي مختلف برگزار مي شود؛ آخرين جلسه از سلسله نشست هاي تخصصي بانک توسعه صادرات دهم ارديبهشت ماه در مشهد برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 27920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =