رشد بی دلیل قیمت برنج در آستانه ماه رمضان/دولت ورود می کند

بررسی ها نشان می دهند عامل اصلی رشد قیمت ها وجود دلالان و فعالیت های آنها بوده و ارتباطی به تصمیمات قیمتی دولتی و یا رشد قیمت در مناطق شمالی کشور که در آنها برنج کشت می شود ندارد

رشد قیمت برنج که در۳ ماه گذشته روند پرشتابی به خود گرفته بود در آستانه ماه مبارک رمضان تشدید شده است اما این در حالی است که بررسی ها نشان می دهند عامل اصلی رشد قیمت ها وجود دلالان و فعالیت های آنها بوده و ارتباطی به تصمیمات قیمتی دولتی و یا رشد قیمت در مناطق شمالی کشور که در آنها برنج کشت می شود ندارد.

از طرفی قیمت برنج وارداتی نیز رشد چندانی را تجربه نکرده است و باید دید دلالان و محتکران چه برنامه ای در این مورد دارند. بررسی های میدانی اگزیم نیوز نشان می دهد قیمت برنج در فاصله یک هفته گذشته بین 3 تا 4.5 هزار تومان در هر کیلو افزایش یافته و این در حالی است که مسئولان مربوطه می گویند هیچ اتفاق تازه ای در این حوزه نیفتاده است که قیمت را بالا ببرد.

در این ارتباط جمیل عیزاده شایق در گفتگو با اگزیم نیوز اعلام کرد که کل برنج موجود در بازار در حال حاضر از تقاضای کشور حتی بالاتر است و این موضوع به این معنی است که مازاد تقاضایی ایجاد نشده که بخواهد قیمت را بالا ببرد.

در این زمینه یک فعال حوزه برنج از شمال کشور در گفتگو با اگزیم نیوز اعلام کرد تولید برنج در سال گذشته بسیار خوب بوده و انبارها می توانند برنج مورد نیاز کشور را در کنار وارداتی که دولت هر ساله انجام می دهد تامین کنند اما در یک سال گذشته بدون هر گونه منطق خاصی و در کنار سایر بازارها برخی دلالان دست به کار شده و بازار را دچار عدم تعادل کرده اند. اکنون نیز با توجه به نزدیکی به ماه مبارک رمضان این موضوع دستاویزی برای محتکران و دلالان شده تا قیمت را بالا ببرند که در این رابطه دولت باید نظارت ها را بر بازار افزایش دهد.

با این حال اکنون ستاد تنظیم بازار قیمت و چگونگی توزیع کالاهای اساسی از جمله برنج برای تنظیم بازار ماه رمضان را اخیرا اعلام کرده و دستگاه‌های نظارتی باید هر چه سریع‌تر وارد عمل شده و با این گران‌فروشی که دلیل مشخصی هم ندارد برخورد کنند.

در این رابطه مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت اعلام کرده است که سه میلیون و 400 هزار تن نیاز بازار کشور به برنج است که حدود 2 میلیون تن در داخل تولید و یک میلیون و 400 هزار تن نیز از خارج وارد می شود.

محمد رضا کلامی افزود: آنچه که دولت وارد کرده با حداکثر نرخ 8 هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد اما در قیمت برنج تولید داخل به دلیل برخی شایعات افزایش ایجاد شد.

با این حال نماینده مردم آستانه اشرفیه در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: اگر برنج های موجود در گمرک زودتر ترخیص می شد قیمت ها تا این حد افزایش نمی یافت اما می توان با کمک گمرک و سازمان استاندارد بازار را متعادل کرد.

به گفته قربانی همه محصولات موجود در سبد خانوار، دچار نوسانات قیمت شده اند و برنج نیز در کنار بقیه محصولات، گران شده است و حدود سه ماه پیش نوسانات قیمت را در برنج پیش بینی کرده بودیم.

وی با اشاره به واردات یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در سال گذشته اظهار داشت: برخی کارشناسان معتقد هستند نیاز کشور سه میلیون تن برنج است که باور داریم این آمار کارشناسی نیست زیرا نیاز داخل کشور خیلی بیشتر از این مقدار است.

این نماینده مجلس درباره دیگر دلایل گرانی برنج اظهار کرد: با حجم عظیم هزینه تولید برنج و کار پر رنج تولید این محصول، باید انتظار افزایش قیمت را داشت زیرا یک کارگر فقط در یک روز در نشاء برنج، ۱۲۰ هزار تومان دریافت می کند و این قیمتی که در بازار وجود دارد، برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.

کد خبر 27927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =