تحریم ها جنبه تهدید آمیز دارد، مانعی برای صادرات فولاد نیست

اقدام اخیرآمریکا در تحریم صنعت فلزات ایران را باید بیشتر از جنبه تهدیدآمیز آن بررسی کرد زیرا اجرایی شدن آن با موانع زیاد همراه است و زمان می‌برد چراکه همه کشورهای هدف صادرات فلزات ایران جزو حافظان منافع آمریکا نیستند.

به گزارش اگزیم نیوز، دولت آمریکا در تازه ترین اقدام خود در سالروز خروج این کشور از برجام، با امضای یک فرمان اجرایی تحریم های جدیدی را علیه تولید کنندگان آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران – که به گفته وی بزرگترین منابع درآمدی دولت ایران بعد از نفت محسوب می شوند- وضع کرد.

روز گذشته معاون وزیر صنعت با بیان این‌که فولاد، مس و آلومینیوم ایران در دنیا مشتری‌های خاص خود را دارد گفت: تحریم‌های جدید آمریکا روی صنعت فلزات ایران تأثیرگذار نیست.

جعفر سرقینی با بیان اینکه نگرانی زیادی بابت این تحریم‌ها وجود ندارد یادآورشد که بعید به‌نظر می‌رسد تحریم‌های جدیدی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به‌تازگی اعلام کرده خیلی بتواند روی صنعت فلزات ایران تأثیرگذار باشد. فولاد، مس و آلومینیوم ایران به‌دلیل مرغوبیت و کیفیت بالا همواره مشتری‌های خاص خود را دارد.

سرقینی با یادآوری این نکته که طی یک‌ساله گذشته با خروج آمریکا از برجام نه‌تنها میزان صادرات در حوزه صنعت فلزات کشور کم نشد بلکه نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل نیز بیشتر شده، گفت: تولید فولاد در جهان یک عدد بسیار بزرگی است، سالانه یک‌میلیارد و ۶۰۰میلیون تن فولاد در دنیا تولید می‌شود  که با در نظر گرفتن این حجم از تولید، عدد فولاد تولیدی ایران در بازارهای جهانی عدد بزرگی نیست که خیلی بخواهد از بازارهای جهانی تأثیر بپذیرد. ایران سال گذشته ۲۵ میلیون تن فولاد تولید کرد که یک و نیم درصد فولاد تولیدی جهان را شامل می‌شود.

همچنین رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با تسنیم در واکنش به این اقدام اعلام کرد که با وجود اعلام تحریم های جدید صنایع فلزی، تولید کنندگان کشور برنامه های صادراتی خاص خود را برای محصولاتشان دارند که در این راستا لازم است که دولت نیز از تولیدکنندگان فولاد حمایت کند.

در این زمینه کیوان جعفری طهرانی،کارشناس ارشد بین المللی صنعت فولاد و سنگ آهن در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه تحریم های حوزه فلزات در ایران از قبل وجود داشت و رویداد تازه ای نیست، اظهارداشت: اقدام اخیرآمریکا را باید بیشتر از جنبه تهدیدآمیز آن بررسی کرد زیرا اجرایی شدن آن با موانع زیاد همراه است و زمان می‌برد چراکه همه کشورهای هدف صادرات فلزات ایران جزو حافظان منافع آمریکا نیستند.

این تحلیلگر حوزه معدن و صنایع معدنی با بیان اینکه تحریم های جدید اثر طولانی نخواهد داشت و مدت زمان آن محدود است، خاطرنشان ساخت :این تحریم ها آمریکا را نیز خسته می کند چون برای دولت ترامپ ادامه آن حکم شمشیر دولبه را دارد. براین اصل تنها راهکار عبور از این بحران گسترش صادرات است.

به گفته جعفری طهرانی تنش پیش آمده در روابط تجاری بین چین و آمریکا برخلاف توافق‌های اولیه موجب شد که دولت آمریکا بر روی برخی از کالاهای وارداتی از چین عوارض وضع کند که این امر با وجود مذاکرات بین دو کشور بی نتیجه مانده است اما این موضوع باعث می‌شود که چین در رابطه با خرید نفت از ایران کشور مبدأ را اعلام نکند. همچنین به خرید مواد معدنی از ایران همچون سنگ آهن و سنگ مس ادامه خواهد داد؛ براین اساس خطر جدی در زمینه تحریم‌های اعلام شده از سوی امریکا برای بخش فلزات ایران وجود نخواهد داشت.

وی با اعلام اینکه در ۱۱ ماهه سال گذشته، شرکت‌های فولاد خوزستان حدود ۲ میلیون تن، ذوب آهن اصفهان ۸۱۰ هزار تن، فولاد مبارکه ۷۸۴ هزار تن، فولاد کاوه جنوب کیش ۶۶۵ هزار تن، فولاد هرمزگان ۵۸۲ هزار تن، فولاد خراسان ۱۶۷ هزار تن و فولاد آلیاژی ایران ۳۹ هزار تن صادرات داشتند

جعفری طهرانی با اشاره رشد حجم صادرات به کشورهای هدف با وجود تحریم ها در سال گذشته تجربه صادرات 8 میلیون تنی فولاد و محصولات آن را داشته، گفت: سالی که گذشت با کاهش صادرات فولاد همراه بود.این در حالی است که بر مبنای سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت و چشم‌انداز صنعت فولاد در افق 1404، ایران باید به کسب «جایگاه هفتم دنیا با تولید سالیانه 55 میلیون تن فولاد خام» می رسید.

وی بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان فولاد را در شرایط فعلی مبادلات بین‌المللی و حمل‌ونقل دانست و افزود:  با توجه به شرایط سختی که به دلیل اعمال تحریم‌ها در کشور ایجادشده است، تولیدکنندگان فولاد در کشور نیازمند اتخاذ راه‌حل‌های بزرگ هستند، چراکه صرف‌نظر از اشباع بازار داخلی در حوزه فولاد، تناسبی بین تولید و مصرف در داخل کشور وجود ندارد (25 میلیون تن تولید و مصرف 15 تا 16 میلیون تن)؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در سال 98 باید انجام گیرد، ایجاد تناسب بین صادرات و واردات در حوزه فولاد است. براین اصل در حوزه صادرات، باید به کشورهای همسایه توجه بیشتری شود.

این کارشناس ارشد بین المللی صنعت فولاد و سنگ آهن با اشاره به محدودیت مبادلات مالی و افزایش ریسک های اعتباری و نقدینگی در مورد راهکار برون رفت از وضعیت تحریم های بانکی برای توسعه صادرات فولاد، یادآورشد: راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای مقابله با مشکلات ناشی از تحریم‌های بانکی وجود دارد اما از جمله موارد موثر می توان به استفاده از پول مجازی، مبادله کالا به کالا در تجارت، گسترش شبکه تبادل ارز در ایران، پرداخت وجه حاصل از صادرات کالای ایرانی به فروشندگان خارجی به جای صادرکنندگان ایرانی، استفاده از جابه‌جایی غیر فیزیکی پول در خارج از کشور و تنوع‌بخشی به شبکه‌های پرداخت اینترنتی اشاره کرد.

 

 

کد خبر 27984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =