آزادسازی ۱۲ تریلیون منابع با هدفمندسازی واقعی یارانه

دولت باید حذف یارانه پردرآمدها را استارت بزند

اقتصاد ایران در شرایط ویژه ای قرار دارد؛ تحریم نفت ایران بخش قابل توجهی از درآمدهای کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و ممکن است باعث بروز کسری بودجه و تورم بالاتر برای کل کشور گردد. در این بین یکی از مهمترین هزینه هایی که دولت بر دوش دارد پرداخت ماهانه رقمی در حدود 3 تریلیون تومان یارانه به مصرف کنندگان است.

این در حالی است که نبود منابع مالی کافی باعث شده تولیدکنندگان امیدی به رونق در سال جاری نداشته باشند تاجاییکه نرخ های رشد منفی 5.5 درصدی برای اقتصاد ایران متصور است. این در حالی است که به عقیده کارشناسان اولا رقم کنونی یارانه هیچ کمکی به اقشار کم درآمد جامعه نمی کند و برای اقشار پردرآمد نیز بیشتر یک شوخی محسوب می شود.

لااقل می توان سالانه 12 تا 14 تریلیون تومان صرفه جویی از محل حذف یارانه 5 دهک جامعه ایجاد کرد که این رقم برای رونق بیشتر بخش های تولیدی کفایت می کند. اما متاسفانه نگرانی از نوع رفتار دریافت کنندگان یارانه باعث شده دولت ها به این مقوله ورود نکنند.

در این بین دولت باید به سرعت حذف 3 دهکی که در بودجه 98 برای امسال وعده آن را داده آغاز کند.

محمدمهدی مفتح در این رابطه معتقد است دولت باید به سرعت نسبت به حذف یارانه پردرآمدها اقدام کند و به این ترتیب از بخشی از هزینه های عمومی کشور بکاهد.

این نماینده مجلس با اشاره به این که در حال حاضر بار اضافی ناشی از یارانه افراد پردرآمد بر دوش بودجه عمومی است حال آن که منابع بودجه به دلایلی مانند تحریم نفت و ... کاهش یافته است.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در منابع درآمدی و نیز تحریم‌های نفتی، می‌بایست نسبت به حذف یارانه نقدی پردرآمدها از سوی دولت اقدام شود، زیرا بخش اعظم منابع کشور و درآمدهای نفتی صرف حقوق و دستمزد و هزینه‌های جاری کشور می‌شود.

وی با اشاره به این که شرایط به گونه ای نیست که در منابع کشور اسراف ایجاد شود گفت دولت با کاهش این میزان بار مالی می تواند بخشی از نیاز تولید را تامین کند.

به گفته وی اکنون علاوه بر یارانه های مستقیم موضوع پرداخت یارانه های پنهان نیز مطرح است که عادلانه صورت نمی گیرد و طبق بررسی ها سه دهک بالای درآمدی هفت برابر سه دهک پایین آن از منافع این یارانه ها بهره می برند و این موضوعات نشان می دهند لازم است تا اقدامات فوری برای این منظور انجام شود.

در این بین به گزارش اگزیم نیوز، بررسی هایی که اوایل ماه جاری توسط سازمان برنامه صورت گرفته نشان داده است که سازوکار فعلی تخصیص یارانه سبب شده یارانه لزوماً به اقشار هدف طرح؛ یعنی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی نرسد و در اختیار گروه‌های دیگر زنجیره توزیع قرار گیرد و در طول این زنجیره به هدر برود.

متوسط یارانه مستقیم به ازای هر خانوار ایرانی فارغ از دهک‌های درآمدی معادل ۱۰ میلیون تومان در سال و مجموع یارانه پنهان مستقیم خانوار مستتر در حامل‌های انرژی مانند بنزین، برق، گاز، دارو و کالای اساسی معادل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است.

کد خبر 28029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =