چین پادزهر اقتصادی ایران در برابر آمریکا

globetrotter معتقد است چین به دلایلی متعددی ترجیح می دهد در میان مدت در کنار ایران بایستد زیرا دارای منافع مشترکی با تهران است که قصد ندارد آنها را از دست بدهد

یک موسسه رسانه ای مستقل آفریقایی در گزارشی اعلام کرد بعید است در میان مدت کشورهایی نظیر هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه که عمده واردکنندگان نفت از ایران هستند بتوانند به تحریم ها ادامه دهند و انتظار می رود در برابر اقدامات آمریکا بایستند و یا از آن کشور معافیت دریافت کنند؛ هرچند که ممکن است میزان خرید نفت از ایران برای این کشورها کمتر از قبل باشد.

پیش از زمان آغاز تحریم های ایران در ابتدای ماه می این کشورها تلاش کردند به میزان قابل توجهی خرید نفت خود را افزایش دهند و ذخایر خود را تامین کنند اما باید دید بعد از این چه سناریویی برای آنها متصور است.

ایران 70 درصد از اقتصاد خود را به بخش نفت گره زده است و این موضوع از آن طرف برای تهران نیز بسیار حائز اهمیت است. 

 globetrotter در این گزارش با اشاره به چین می نویسد دو دلیل وجود دارد که چین به طور ویژه تحریم های آمریکا را در آینده نادیده خواهد گرفت و همچنان به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد؛ نخست این که نفت ایران ارزان و با کیفیت است و پالایشگران چینی ترجیح می دهند از این نوع نفت استفاده کنند.

دومین مسئله مربوط به موقعیت جغرافیایی ایران است که در امتداد خط یک کمربند یک جاده چینی قرار گرفته است. جاده ها، قطارها و خطوط لوله، زیرساخت های این طرح، از سرزمین چین از طریق آسیای میانه به ایران و سپس به سوی غرب آسیا و از طریق ترکیه به اروپا، امتداد دارند و محدوده ایران برای این پروژه نباید با ریسک روبرو گردد.

از طرفی در چند ماه اول سال 2019، چین تقریبا نیمی از نفت صادراتی ایران را خرید. اگر چین نفت ایران را نخرد و یا در ایران سرمایه گذاری نکند، مشکلات کشور سنگین خواهد بود.

این گزارش می افزاید چین، یکی از بزرگترین مصرف کننده های نفت در جهان، در نبود ایران ناچار است به خرید نفت از ایالات متحده ادامه دهد. این دو کشور در یک جنگ تجاری درگیرند و تعرفه ها روی گروه های کالایی مختلف از فولاد تا سویا افزایش یافته است.

با این حال چین هیچگونه تعرفه ای برای واردات نفت خام از ایالات متحده متحمل نشده است اما خرید نفت خود از این کشور را تا 80 درصد کاهش داده است. در همین حال، چین در ماه آوریل میزان خرید نفت خود را از عربستان سعودی 43 درصد افزایش داده است.

نشانه های مهمی وجود دارد که چین طی سال جاری به افزایش خرید خود از عربستان برای جایگزینی نفت ایران ادامه دهد اما شواهد حکایت از موقتی بودن این مسیر دارد.

در این بین ایران روابط خوبی با کشورهایی مثل عراق و سوریه دارد که می تواند با استفاده از ظرفیت های آنها محاصره اقتصادی علیه خود را بشکند به عنوان مثال عراق برای تامین برق مورد نیاز خود به شدت به منابع گاز طبیعی ایران نیاز دارد و به رغم تلاش های آمریکا برای کاهش خرید گاز از ایران و جایگزین کردن آن با قرارداد 14 میلیارد دلاری با شرکت های آمریکایی اما هنوز بغداد به دنبال خرید گاز از ایران است.

وزیر نفت عراق در ماه جاری اعلام کرد که عراق به گاز ایران همچنان نیاز دارد تا بتواند شبکه برق خود را تامین کند و به همین دلیل تحت فشارهای آمریکا قرار نخواهد گرفت.

چین پیش از این نیز اعلام کرده بود که اگر بتواند نفت را با یوآن از ایران بخرد مشکلی نخواهد داشت اما به نظر می رسد در این بحبوحه قصد ندارد ایران را به بخشی از مشکلات خود با واشنگتن تبدیل کند.

چین اهداف مشخص اقتصادی خوبی را با ایران دنبال می کند. اتصال بنادر چابهار و گوادر یکی دیگر از این فرصت ها است؛ بندری که هند توسعه داده و می تواند ارتباط بین ایران، هند، چین، افغانستان و پاکستان را تقویت کند.

در حال حاضر چین در غرب آسیا مشارکت خود را تقویت کرده و هر نوع درگیری می تواند امنیت سرمایه گذاری های این کشور را از بین ببرد.  

کد خبر 28092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =