کونلون بانک چین در چارچوب تحریم ها همواره با ایران فعالیت داشته است

اظهارنظر در مورد مسئله ای که اکنون جاری و در حال فعالیت است و فعالین اقتصادی از طریق آن مبادلات بانکی خود را انجام می دهند خلاف واقع است و مشخص نیست چرا برخی خبر می‌دهند که قرار است این ارتباط دوباره برقرار شود. ارتباط ایران با بانک کونلون چین هیچ گاه قطع نشده و این ارتباط با رعایت چارچوب تحریم‌ها برقرار است

به گزارش اگزیم نیوز، دوم آبان سال گذشته، بانک چینی « کونلون» اصلی‌ترین کانال رسمی برای جریان مالی بین ایران و چین، در آستانه دور جدید تحریم‌های ایران به علت ریسک تحریم‌های ثانویه آمریکا، به‌طور شفاهی به مشتریانش اعلام کرد که دیگر پرداخت‌های ایرانیان را از اول نوامبر قبول نمی‌کند،اما همچنان با وجود موانع بسیار تنها کانال مالی ارتباطی برای تجارت خارجی است که به فعالیت خود ادامه می دهد، اکنون در تازه ترین خبرها از سوی نایب رییس اتاق بازرگانی اعلام شده که این بانک قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی معاملات بانکی خود را با ایران تنها با استفاده از یوان چین و با رعایت کامل تحریم های آمریکا درخصوص کالاها، اشخاص، شرکت های حمل و نقل و بانک ها ادامه خواهد دهد.

پیش از این نیز در اردیبهشت ماه پدرام سلطانی در اظهار نظر دیگر از طریق توئیترخبر داد که بانک کونلون عملیات بانکی با ایران را متوقف خواهد کرد. «بانک کونلون چین، تنها بانک چینی که با ایران کار می‌کند، به مشتریان خود اعلام کرده است که عملیات بانکی با ایران را از روز اول ماه مه (11 اردیبهشت 1398) تا اطلاع ثانوی متوقف می‌کند.»

بانک کونلون در واقع همان بانکی است که چین در زمان تحریم‌های پیش از توافق هسته‌ای، برای ممکن ساختن تراکنش‌های مالی با ایران، راه‌اندازی کرده بود. طبق گزارش ها، «کونلون بانک» تنها بانکی در چین است که صرفا با ایران همکاری اقتصادی دارد. این بانک سال ۲۰۰۹ ، با سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت ملی نفت چین ایجاد شد و سرمایه آن از طریق صادرات نفتی ایران به چین تامین می‌شد. اما وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۲ این بانک را تحریم کرد. ولی از آنجا که این بانک با کشورهای اروپایی و به‌ویژه با آمریکا همکاری اقتصادی نداشت، توانست به کار خود ادامه دهد.

در این زمینه مجیدرضا حریری نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در گفتگو با اگزیم نیوز با تاکید براینکه ارتباط این بانک چینی هیچ گاه در دوران تحریم ها تا کنون با ایران قطع نشده است، اظهارداشت:  اظهارنظر در مورد مسئله ای که اکنون جاری و در حال فعالیت است و فعالین اقتصادی از طریق آن مبادلات بانکی خود را انجام می دهند خلاف واقع است و مشخص نیست چرا برخی خبر می‌دهند که قرار است این ارتباط دوباره برقرار شود.

وی با بیان اینکه بعد از اتفاقات 4 نوامبر که وارد مرحله جدیدی از برجام شدیم روابط بانکی ما و چین متأثر از این اتفاق باید بازطراحی می‌شد، یادآورشد: براین اصل بعد از این تاریخ نقل و انتقال مالی میان ایران و چین از طریق کونلون بانک به‌عنوان تنها بانک طرف مبادله با بانک های ایرانی، آغاز شد اما با موانعی همراه بود که در شرایط تحریم قابل پیش بینی است.

حریری در ادامه افزود: حتی در مقاطعی اختلال جدی در مبادله بانکی میان دو کشور به وجود آمد و حدود دو میلیارد دلار تقاضای انباشته وجود داشت اما فرآیند مبادلات در جریان بود زیرا ایران در ماه یک میلیارد دلار واردات از چین دارد. از اردیبهشت سال گذشته که بحث تحریم‌ها مطرح و این موضوع جدی شد اگرچه تاثیراتی در برقراری ارتباطات بانکی با این بانک چینی داشت، اما هیچ گاه این مسائل موجب نشد که ارتباط ما با کونلون بانک چین، قطع شود.

نایب رییس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به اینکه از سال 2011 تاکنون مبادلات تجاری ما از کانال‌های رسمی بانکی فقط از طریق کونلون بانک چین انجام شده است، عنوان کرد: براین اساس فعالان اقتصادی می‌توانند از طریق بانک های عامل معاف از تحریم در داخل کشور، پیگیر مراودات با این بانک چینی باشند.

به گفته حریری معاملات بانکی ایران با این بانک چینی بر اساس فهرست تحریم‌ها شامل اشخاص، نهادها و برخی کالاها برقرار است و برای برقراری این ارتباط از سوی کونلون بانک چین با این قاعده تحریمی عمل می‌کند و غیر از آن فهرست و خارج از چارچوب تحریم‌ها هیچ گونه ارتباطی برقرار نیست. توجه به این نکته ضروری است که کونلون بانک چین یکی از معدود راه‌های ارتباطی ما برای برقراری تجارت است.

وی خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر چین در روابط راهبردی با آمریکا سعی در حفظ منافع خود در جریان تحریم ها علیه ایران دارد که در این زمینه از آنجا که بخشی از منابع مالی کونلون بانک از جریان خرید و فروش نفت است این امر نیز می تواند در روند کار این بانک با طرف های ایرانی تاثیرگذار باشد. اما از آنجا که کلیه رفتار تجاری ما در حال حاضر از طریق کونلون بانک انجام میشود بعید است که در کوتاه مدت جایگزینی داشته باشد زیرا حداقل سرویس های تجاری را ارایه می کند و بعید است که اراده ای برای تغییر این صندوق وجود داشته باشد.

کد خبر 28127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =