اصلاح ساختار پرداخت یارانه ضروری است

مسعود خوانساری، صبح امروز ٢٨ خرداد ماه در سومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: ٨٦٦ هزار میلیارد تومان یارانه به حامل های انرژی در سال ۹۷پرداخت شده که به بخش تولید وارد نشده است

مسعود خوانساری، صبح امروز  ٢٨ خرداد ماه در سومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: ٨٦٦ هزار میلیارد تومان یارانه به حامل های انرژی در سال 97پرداخت شده که  به بخش تولید وارد نشده است. 

به گفته رییس اتاق بازرگانی تهران بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، ٨٠٠ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار پرداخت می شود و از انجاییکه کل وابستگی کشور و بودجه به نفت ٢٠٠ هزار میلیارد تومان است. 

وی گفت: می توان روند پرداخت یارانه را تغییر داد و باحذف تنها یک چهارم آن و حتی پرداخت یک چهارم دیگر به صورت نقدی به اقشار آسیب پذیر، ساختار کشور را اصلاح کرد

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، رییس اتاق بازرگانی تهران در سخنان خود به بررسی شاخص های اقتصادی کشور پرداخت و گفت: در فاصله سال های ٩٢ تا ٩٨، میانگین رشد سرمایه گذاری در ١٤ فصل منفی بوده و به ۳.۸-درصد رسیده در حالیکه رشد مصرف در ٩ فصل از این مدت مثبت بوده و میانگین آن،2.2- بوده است؛ در عین حال، با تورم نزدیک به بیست و هفت درصدی و منفی شدن واردات با توجه به اینکه بخش عمده ای از واردات کشور، واردات مواد اولیه و کالاهای صنعتی بوده، این روند نگران کننده است. 

وی با اشاره به بحران نقدینگی در کشور گفت:  با توجه به تورم، نقدینگی و نرخ ارز فعالیت بنگاهها را مختل کرده و تشدید رکود در سال جاری گریز نا پذیر است؛ در چنین شرایطی ساختار اقتصاد کشور ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، اعضای هیات رییسه اتاق ایران مهمان ویژه این نشست بودند؛ غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: سال‌ها سنگ تولید را به سینه زدیم اما تولید کشور در حال کاهش است و هیچ وقت مجموعه تصمیم‌گیران اعلام نکرده‌اند که دلیل آن چه بوده است؛ فعالان اقتصادی سال‌ها درگیر مبارزه با موانع و مشکلات خارجی بوده‌اند و حتی راه‌های مقابله با آن را به خوبی فراگرفته‌اند اما با موانع داخلی کاری از پیش نمی بریم. 

وی  انتخابات اخیر اتاق‌های بازرگانی کشور را در طول ٢٥ تا ٣٠ سال گذشته کم نظیر خواند و گفت انتخاباتی آرام را در این دوره تجربه کردیم که نسبت به انتخابات قبلی بیسابقه بود.

شافعی در مورد حجم مطالبه گری اتاق گفت:  رابطه ما با دولت و انعکاس نظر بخش خصوصی از دولت،  مجموعه ای منتشر شد و کماکان آن را پیگیری می کنیم. 

وی اذعان داشت اتاق ایران و استانها نسبت به اتفاقات  در سطح کلان بی تفاوت نبوده و نهایت تلاش خود را برای اصلاح سیاست های غلط اقتصادی به کار می بندد؛  متاسفانه دیدگاه مردم نسبت به فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی را غیرواقع‌بینانه است، مردم حس می کنند بخش خصوصی عده ای افراد مرفه، بی درد و بی دغدغه هستند در حالی که این گونه نیست و ما در فعالیت ها و مسئولیت‌های اجتماعی به کمال نرسیده‌ایم و برای تغییر این نگرش باید کار بیشتری انجام دهیم. 

حسین سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این جلسه بر تصحیح ترکیب اعضای دولتی اتاق بازرگانی تاکیدکرد گفت:  این موضوع بر اساس  مواد  دوم و سوم قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار باید مورد توجه قرار بگیرد متاسفانه حضور معاونین وزرای اقتصادی در اتاق کمرنگ شده و از سوی دیگر نتوانسته‌ایم در پیشبرد بهبود فضای کسب و کار از آنها استفاده کنیم.

کد خبر 28186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =