مسدودسازي مسير سوداگري و سفته بازي با اخذ مالیات بر عایدی سرمايه

مالیات برعایدی سرمایه باید درقالب یک طرح جامع برای مقابله با سوداگری اجرا شود. در واقع ماليات بر عایدی سرمایه یک پایه مالیاتی بسیار دقیق برای افزایش درآمدهای دولت و مسدود کردن مسیر سفته بازی و سوداگری است، كه اخذ اين نوع ماليات راهكار بسيار مناسب براي كاهش سفته بازي است

 مالیات برعایدی سرمایه باید درقالب یک طرح جامع برای مقابله با سوداگری اجرا شود. در واقع ماليات بر عایدی سرمایه یک پایه مالیاتی بسیار دقیق برای افزایش درآمدهای دولت و مسدود کردن مسیر سفته بازی و سوداگری است، كه اخذ اين نوع ماليات راهكار بسيار مناسب براي كاهش سفته بازي است.

به گزارش اگزيم نيوز، وزیر اقتصاد روزگذشته خبر از اخذ ٢٤ هزار ميلياردتومان ماليات در سه ماهه اول سال جاري داد و افزود: سال ۹۸ روند صادرات غیرنفتی ما قابل قبول است و در حوزه درآمدهای مالیاتی نیز در سه ماهه نخست سال وضعیت مناسبی داشتیم.

فرهاد دژپسند افزود: با تلاش‌های مؤثر سازمان امور مالیاتی، به رغم پیش‌بینی‌هایی که می‌شد ۱۰۹ هزار میلیارد تومان تحقق مالیاتی داشتیم؛ یعنی ۹۷ درآمد مالیاتی در سال ۹۷ محقق شد. 

وي با اشاره بر اخذ ماليات بر عایدی سرمایه گفت كه پیش‌نویس اولیه در وزات اقتصاد بررسی شده است و در حال اصلاح نهایی است.

دژپسندافزود: اگر ۲۰ درصد از حجم دارایی‌های دولت در روند مولدسازی حرکت کند به کاهش اتکاری بودجه به نفت کمک زیادی می‌کند.

دژپسند در خصوص میزان تحقق درآمد مالیاتی در فصل بهار، گفت: در سال ۹۸ عمده درامدهای دولت تمیز و مالیاتی است. درآمد مالیاتی (مالیات مستقیم و کالا و خدمات) ۳ ماه نخست سال بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وحید شقاقی شهری اقتصاددان در گفت و گو با اگزيم نيوز،  با بیان این که دولت در لایحه بودجه برای بخش درآمدهای مالیاتی ۱۵۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده است؛ إظهار داشت: با توجه به گستردگي تحريم ها سال بسیار سختی برای بنگاه ها و تولیدکننده ها از جهت پرداخت ماليات است زيرا در شرایط رکود، مالیات مشاغل به سختي قابل وصول است. اما در اين ميان  یکی از درآمدهایی که تاکنون در بحث ماليات ستاني نادیده گرفته شده، درآمد حاصل از مالیات بر عایدی سرمایه است. 

وي با اشاره به اينكه مالیات بر عایدی سرمایه یک پایه مالیاتی بسیار دقیق برای افزایش درآمدهای دولت و مسدود کردن مسیر سفته بازی و سوداگری است، يادآورشد: اخذ اين نوع ماليات راهكار بسيار مناسب براي كاهش سفته بازي است.

اين اقتصاددان افزود: پايايه هاي مالياتي زيادي وجود دارد كه در صورت اصلاح انها بسياري از مشكلات كشور حل مي شود. در اين زمينه لازم است با اصلاح رويكردها از انهايي كه درآمدبيشتر دارند و ماليات پرداخت نمي كنند ماليات بر ثروت اخذ شود مانند روندي كه در كشورهاي سرمايه داري سال هاست كه اجرا ميشود و ماليات برعايدي درآمد اخذ ميشود.

شقاقي با تاكيد بر ضرورت شفافيت در حوزه اخذ ماليات گفت: اخذ مالیات بر عایدی سرمایه راه خوبی برای کاهش سفته بازی در بازارها است، اما تاكنون در مورداجراي آن مقاومت زيادي صورت گرفته، در اين زمينه ميتوان به طرح اخذ ماليات از پرشكان اشاره كرد كه با بازخورد آن فرار مالياتي گسترده است.

به گفته اين اقتصاددان اگر راهبردعملي لازم براي اجراي طرح ماليات بر عايدي سرمايه نداشته باشيم، شاهد تشکیل بازار ثانویه یا معاملات غیررسمی خواهیم بود بنابراين سياست گذاران بايد دقت كنند كه در تشكيل بازارهاي سايه، تخلفات گسترش می‌یابد و شفافیت از بین می‌رود.

وي سهم  ايران را در ماليات ستاني اندك دانست و گفت: نظام مالياتي ابزاري براي رسيدن به درآمدهاي پايدار كه مي تواند سوداگري را مهار كند. 

کد خبر 28242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =