راهکارهای سه گانه برای اصلاح بودجه

مسعود خوانساری کاهش هزینه های دولت، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت یارانه مستقیم را سه راهکار راهگشا برای رفع مشکلات اقتصادی حال حاضر کشور عنوان کرد.

مسعود خوانساری در چهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به تحریم‌های اعمال شده پیش بینی می‌شود بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم که این نگرانی وجود دارد این کسری از طریق بانک مرکزی یا اوراق مشارکت و یا از طریق فشار مالیاتی جبران شود.


 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز،رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه موظف شد تا خردادماه جاری  بودجه‌ای بدون نفت ارائه دهد، گفت: راهکارهای 26 گانه مطرح شده از سوی سازمان برنامه و بودجه کلی گویی است و راهگشا نخواهد بود.

وی در ادامه سه راهکار اساسی برای اصلاح بودجه را مطرح کرد و گفت:  وجود دارد که دولت می‌تواند انجام دهد، گفت: سالانه بیش از ۸۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان پرداخت می‌شود که دربخش سوخت در سه حوزه بنزین، گازوئیل و گاز ۵۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه اعطا می شود که می‌توان آن را به صورت نقدی به مردم پرداخت کرد.
 مسعود خوانساری راهکار دوم را کاهش  بودجه شرکت‌های دولتی  عنوان کرد و گفت: بودجه شرکت های دولتی حدود ۱۲۷۷هزار میلیارد تومان است که اگر ۱۰ درصد از آن کم شود، کمک شایانی به بودجه خواهد شد.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی راهکار سوم رئیس اتاق بازرگانی بود وی در این مورد اظهار داشت:  هر چند دولت تلاش کرد تعداد کالایی که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی  می شوند را کم کند اما هنوز این ارز وجود دارد که قاچاق کالا را افزایش می‌دهد،برای برخی رانت ایجاد می‌کند و قیمت خرید کالا‌ها را افزایش می‌دهد.

وی افزود: با حذف ارز 4200 تومانی و جایگزینی یارانه نقدی  می توان تا حد زیادی تورم افسار گسیخته موجود را مهار کرد؛ تورم یکساله در بخش خوراکی‌ها تا خرداد ماه به رقم ۵۶.۶ درصد و غیرخوراکی‌ها به رقم ۳۰.۱ درصد رسیده است که فشار زیادی به مردم آورده است.

خوانساری در ادامه به موضوع  رسوب کالا در گمرکات کشوراشاره کرد و گفت: میلیون تن کالای اساسی در گمرکات به دلیل بخشنامه‌های متناقض رسوب کرده است  که در شرایط فعلی به نفع کشور نیست و تلاش ها برای رفع این موضوع به نتیجه مشخصی نرسیده است.

کد خبر 28268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =