لزوم سرمایه گذاری و برندسازی درکشورهای هدف صادراتی

محمدرضا مودودی : می بایست سرمایه‌گذاران قدرتمندی وارد اقتصاد ایران شوند که با تولید کالا و برندسازی راه را برای تنوع‌ بخشیدن به کالاهای صادراتی کشور باز کنند و در ادامه با سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشورهای منطقه و سایر بازارهای بالقوه شرایط را برای تولید کالاهای ایران و افزایش نفوذشان در بازارهای بین‌المللی بهبود ببخشند.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز سازمان توسعه تجارت ایران صبح امروز دوم مرداد ماه همایشی تحت عنوان تجارت با شرق آفریقا با رویکرد بانک، بیمه و حمل و نقل دریایی با حضور سفیر کنیا در تهران، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی، نماینده وزارت امور خارجه  و جمعی از فعالین اقتصادی در محل این سازمان برگزار کرد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت در این همایش گفت: بخشی از پتانسیل های تجاری آفریقا شناخته نشده است و لازم است در گام اول با توسعه تعامل، شناخت بیشتری از این حوزه به دست آورده و تصویری که از ایران در این منطقه ساخته شده را اصلاح کنیم.

وی دو رویکرد برای توسعه تجارت در بازارهای بین المللی ارائه داد و گفت: در وهله نخست می بایست سرمایه‌گذاران قدرتمندی وارد اقتصاد ایران شوند که با تولید کالا و برندسازی راه را برای تنوع‌ بخشیدن به کالاهای صادراتی کشور باز کنند و در ادامه  با سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشورهای منطقه و سایر بازارهای بالقوه  شرایط را برای تولید کالاهای ایران و افزایش نفوذشان در بازارهای بین‌المللی  بهبود ببخشند.

 

 محمدرضا مودودی با بیان این نکته که سهم تجارت آفریقا در دنیا کمتر از سه درصد است، گفت: در بازار آفریقا، چین سهمی 16 درصدی دارد و در مجموع سهم کشورهای آسیایی در بازار آفریقا 25 درصد است.

محمدرضا مودودی گفت: ایران سهم 600 میلیون دلاری از کل سهم 500 میلیارد دلاری تجارت آفریقا را دارد؛ در حالیکه با برخورداری از پتانسیل های صادراتی چون  محصولات پلیمری، مشتقات نفتی و محصولات کشاورزی و مواد غذایی می تواند سهم بزرگتری را به خود اختصاص دهد و البته در این میان مشکلات بانکی و کشتیرانی ناشی از تحریم‌ها و هم به دلیل عدم عضویت ایران در اتحادیه‌های تجاری کشورهای آفریقایی و تعرفه‌های گمرکی بالای کالاهای ایرانی برای عرضه در بازارهای آفریقا، دستیابی به این این هدف دشوار است.

 به گفته مودودی کشورهای کنیا، آفریقای جنوبی، سودان و نیجریه کشورهای مهم برای ایران در قاره آفریقا هستند که سهم بالای صادرات ما به قاره آفریقا را همین چهار کشور پوشش داده اند؛ تلاش داریم در راستای بهبود تعاملات دو جانبه رایزن های بازرگانی تازه ای را جایگزین نفرات قبل کنیم.

وی با بیان اینکه مطابق با آمارهای جهانی، ایران نوزدهمین بازار بزرگ دنیا به شمار می‌رود، گفت: باید برای توسعه بازارهای خود در عرصه‌های جهانی بیش از گذشته تلاش کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت نفوذ هر چه بیشتر در جغرافیای صادراتی، گفت: علی رغم موفقیت در بازار کشورهای همسایه و ایفای نقش پر رنگ در حوزه تجارت با همسایگان، کماکان خلا سرمایه گذاری در این کشورها وجود دارد؛ بازار آفریقا پتانسیل خوبی برای سرمایه گذاری ایران است؛ این امکان فراهم است که علاوه بر مسیر اصلی تجارت با آفریقا یعنی خلیج فارس از مسیر عراق و لبنان نیز راه های تازه ای برای ورود به بازار آفریقا و تجارت با این حوزه پیدا کنیم.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز از 8 هزار کد کالایی در کشور تنها 130 قلم کالای تجاری در تجارت پررنگ است و باید با بررسی و تلاش برای رفع مشکل عدم توفیق در تجاری سازی سایر کالاهای دارای ظرفیت صادراتی کشور، این رقم را افزایش داد.

 

کد خبر 28307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =