ابرخودروسازهای کشور حساب‌سازی می‌کنند

علی خاکساری معتقد است خودروسازان محصولات تولیدی را با ۵ برابر قیمت تمام شده بفروش می‌ رسانند اما در آخر ضمن ارائه حساب‌های دستکاری شده، زیان انباشته شده‌شان به قدری بالا است که بر اساس ضوابط قانونی عملا ورشکسته محسوب می شوند.

 ابرخودروسازهای کشور حساب‌سازی می‌کنند

این روزها بحث حساب‌سازی سایپا و ایران‌خودرو در جراید و رسانه‌ها دست به دست می‌شود. عده‌ای با این موضوع مخالف هستند و عده‌ای دیگر ضمن ارائه مستنداتی، حساب‌سازی این دو خودروساز را تایید می‌کنند. علی خاکساری، کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز از جمله موافقان این موضوع است. به عقیده او سایپا و ایران‌خودرو صورت‌های مالی غیر واقعی ارائه می‌کنند. او به خبرنگار "اگزیم نیوز" می‌گوید: "یکی از شواهد بزرگی که می‌تواند به ما کمک کند این است که خودروسازان محصولات تولیدی را با 5 برابر قیمت تمام شده بفروش می‌ رسانند اما در آخر ضمن ارائه حساب‌های دستکاری شده، زیان انباشته شده‌شان به قدری بالا است که بر اساس ضوابط قانونی ورشکسته هستند! 

خاکساری گفت: حساب سازی در خودروسازی کشور بدون شک وجود دارد. مشکل اساسی ما با این دو خودروساز بزرگ این است که متاسفانه آنها در طول 30 سال گذشته در زمینه حساب‌سازی و ارائه صورت‌های مالیِ غیر واقعی، استادانه عمل کرده‌اند. در واقع به دلیل اینکه خودروسازان تمام اختیارات را به دست گرفته‌اند و سازمان‌های نظارتی مثل سازمان بازرسی و حسابرسی (که باید به حساب‌های مربوطه نظارت داشته باشند) به نوعی تحت تاثیر جنبه‌ی سیاسی و امنیتی این دو خودروساز قرار گرفته‌اند. لذا این نهادها نیز در ارائه صورت‌های مربوطه، یا کنترل‌های لازم را انجام نداده‌اند و یا اگر کنترلی هم صورت گرفته است، به گونه‌ای بوده که موضوع را به نفع این خودروسازان تایید نموده‌اند.

وی ادامه داد: البته مستندی در این زمینه که این خودروسازان دست به حساب‌سازی می‌زنند وجود ندارد. تمام حساب‌های آنها در جایی تدارک دیده شده است و اجازه دسترسی هم به این حساب‌ها امکان‌پذیر نیست. شاهدی در این زمینه وجود ندارد. اما یکی از شواهد بزرگی که می‌تواند به ما کمک کند این است که خودروسازان محصولات تولیدی را با 5 برابر قیمت تمام شده بفروش می‌ رسانند ولی در پایان ضمن ارائه حساب‌های دستکاری شده، زیان انباشته شده‌شان به قدری بالا است که بر اساس ضوابط قانونی ورشکسته هستند! این در حالی است که آنها تمام ماجرا را ابراز نمی‌کنند. این نمود باعث شده که این شرکت‌ها ورشکسته به نظر برسند. بنابراین برای کمک به این شرکت‌های ورشکسته، دولت وارد عمل می‌شود و وام‌های کلان به آنها می‌بخشد.

او افزود: موضوع ورشکستگی سایپا و ایران‌خودرو با مقداری تفکر و عقلانیت قابل رد است. با عقل و منطق می‌توان ادعای ورشکستگی آنها را رد کرد. کافی است به نتایج تحقیق و تفحص مجلس در خصوص این دو خودروساز نگاه کنیم؛ عموما نتایج گزارشات تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان در بیش از بیست سال گذشته این بوده که ایران‌خودرو و سایپا تخلفات اقتصادی بسیار زیادی مرتکب شده‌اند. این یک واقعیت مستند است اما هیچکس نمی‌تواند با آنها برخورد کند. در حقیقت نفوذ این خودروسازان از طریق افراد خاص، مانع از برخورد اساسی و قانونی می‌شود و لذا واقعیت هیچگاه آشکار نخواهد شد.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: هیچ شکی در ارائه آمار غلط در صورت‌های مالی ایران‌خودرو و سایپا وجود ندارد. اما هیچ مدرک مکتوبی هم در دست کارشناسان دال بر خطاکار بودن خودروسازان نیست. با این وجود گزارشات مجلس که علنی هم شده، بر خلاف‌کار بودن خودروسازان تاکید شده است. هر چند که بخشی از این گزارشات ممکن است هیچگاه علنی نشده باشد.

او گفت: خودروهای تولیدی در گرانترین حالت 10 میلیون تومان ارزش دارد. اما در بازار بیش از 50 میلیون تومان بفروش می‌رسند. سود حاصله نیز به دست دلال‌هایی می‌رسد که وابستگی تام به خودروسازان دارند. در این میان تا قیمت کارخانه و بازار و همچنین شورای رقابت ارائه می شود، ما‌به‌التفاوت این نرخ، به جیب جمعی از مدیران و افراد سیاسی و وابسته‌های آنها می‌رود. این پول‌ها در نهایت در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری خرج می‌شوند. سود و پول انباشته شده به دست این افراد می‌رود. این عده‌ی خاص که از آنها یاد شد، کاملا با یکدیگر هماهنگ هستند. آنها بعضا سیاستمدارانی‌اند که برای تبلیغات ریاست جمهوری و مجلس خود را آماده می‌کنند. من معتقدم لازم نیست زیاد در فکر فرو برویم که آیا در صورت‌های مالی سایپا و ایران‌خودرو حساب سازی شده است یا خیر! امر بدیهی است.

 

کد خبر 28336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =