منابع یارانه پنهان به جای درآمدهای نفتی

وحید شقاقی شهری اعلام کرد دولت می تواند از محل آزادسازی یارانه های پنهان منبع درآمدی مهمی را جایگزین درآمدهای نفتی کند

رئیس کمیته نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ۴۲هزار میلیارد تومان یارانه نقدی درکشور پرداخت می شود اما بیش از ۹۰۰هزار میلیارد تومان بصورت پنهان توزیع می شود که می تواند بجای درآمدهای نفتی، منبع پردرآمد برای دولت باشد.

وحید شقاقی در ادامه با تصریح بر اینکه برای عبور از مشکلات کنونی تامین مالی دولت نیاز به اصلاح مولفه های اقتصادی داریم، گفت: ساختار مالیاتی، نظام بانکی و نظام یارانه ای باید تغییر کند زیرا در حال حاضر در اقتصاد کشور بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان توزیع می شود.

وی اشاره کرد: ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی در کشور پرداخت می شود اما بیش از آن مقدار به صورت پنهان توزیع می شود. دهک پردرآمد ۲۰ برابر دهک کم درآمد از یارانه پنهان منتفع می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تصریح بر اینکه مفهوم یارانه در اقتصاد ایران به اشتباه درک شده است، اظهار داشت: یارانه به معنی کمک به نیازمندان و تولید کنندگان است اما در اقتصاد ایران عملا مشاهده می کنیم یارانه پنهان عمدتا به نفع پر درآمدها است بدون اینکه به تولید و بهره وری اقتصادی کمک کند.

رئیس کمیته نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: یارانه پنهان می تواند به جای درآمدهای نفتی، یک منبع پر درآمد برای دولت باشد که باید در کنار اصلاح نظام مالیاتی و بانکی همراه باشد و این اقدامات می توانند به بازتولید ثروت و توزیع عادلانه منجر شوند.

کد خبر 28403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =