هدفمندی و هدایت سرمایه‌های مردم با اهرم دولت

رحیم بنامولایی گفت: البرز این ظرفیت را دارد که با هدفمندی و هدایت سرمایه های مردمی توسط دولت، مبدا توسعه صادرات در بسیاری از بخش ها باشد.

کارشناسان بر این باورند که بهترین فرصت برای تبدیل اقتصاد نفتی به غیرنفتی و واگذاری اقتصاد دولتی به بخش خصوصی در زمان تحریم ها بدست می آید. «رحیم بنامولایی» در گفت وگو با اگزیم نیوز با اشاره به فرصت گفت:  پس از 40 سال است شعار در باب فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی، امروز بهترین زمان برای تحقق این ایده فراهم شده است؛ البرز این ظرفیت را دارد که با هدفمندی و هدایت سرمایه های مردمی توسط دولت، مبدا توسعه صادرات در بسیاری از بخش ها باشد.

بنامولایی با اشاره اینکه صادرات استان البرز از مبادی مختلف از جمله منطقه 20 پیام و گمرک شهید رجایی انجام می‌شود گفت: برخی از شرکت‌ها نیز به طور مستقیم از گمرک شهریار اقدام به صادرات می‌کنند، اما مهم این است که صادرات استان البرز علارقم مشکلات موجود کاهش نداشته و نسبت به سال گذشته تقریبا یکسان است.

بنامولایی گفت: به جز بخشنامه‌های متعدد بانک مرکزی، مشکل دیگر صادرکنندگان کشور، بحث برگشت ارز حاصل از صادرات است، بخشی از تولید کننده‌های ما صادراتشان به عراق و افغانستان و آذربایجان ریالی است و به همین دلیل بحث برگشت ارز که از طرف بانک مرکزی مطرح می‌شود از نظر ما قابل توجیه نیست.

به گفته وی این پیشنهاد به رئیس جمهور نیز ارائه شده است که اجازه بدهند صادرکنند‌ها حداقل به اندازه حجم صادراتشان برای خود مواد اولیه وارد کنند و خودشان نیز از این مواد اولیه مصرف کنند.

بنامولایی در ادامه خاطر نشان کرد: بحثی که در دولت وجود دارد این است که هرکسی که می‌خواهد ارز حاصل از صادراتش را مواد اولیه وارد کند، حداقل باید به قیمت نیما محاسبه کند، اما نمی‌توان به تولید کننده این موضوع را تحمیل کرد.

وی تاکید کرد که یکی از مشکلات جدی چند نرخی بودن ارز است و اگر واقعا ثبات نرخ ارز وجود داشته باشد و ارز تک نرخی باشد، رانت‌ها و فرصت‌ها از بین می‌رود و مطمئنا همچیز سر جای خود قرار می‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان البرز  با اشاره به اینکه در شهرک‌های صنعتی استان البرز صادرات دارو و غذای کودک رونق دارد گفت: در حال حاضر روزانه 50 کانتینر صیفی‌جات از استان البرز صادر می‌شود. همچنین از آنجای که قطب تولید ماکارانی هستیم صادرات ماکارانی نیز رونق خوبی دارد.

بنامولایی تاکید کرد که استان البرز در بحث قارچ نیز 90 درصد قارچ کشور را تولید می‌کند و صادارات قارچ نیز  از این استان انجام می‌شود.

وی در ادامه این گفت وگو به مشکلات راه اندازی کارگو سنتر فرودگاه پیام اشاره کرد و گفت: با راه افتادن کارگو سنتر فرودگاه پیام ما می‌توانیم به بازارهای روسیه و کشورهای آسیای میانه در حداقل زمان کالا را ارسال کنیم که کیفیت خود را از دست ندهد.

بنامولایی با تاکید بر اینکه این امکانات وجود دارد ولی متاسفانه از آن استفاده نمی‌شود گفت: یکی از مشکلات این است که دولت نرخ سوخت را برای هواپیمای باری سه برابر هواپیمای مسافربری محاسبه می‌کند و به همین دلیل توجیه ندارد، در حالی که دولت باید این همکاری را داشته باشد تا صادر کننده در کمترین زمان و با حداقل هزینه بتواند صادرات خود را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه سوبسیدها در همه جای دنیا به عنوان مشوق برای صادر کنندگان در نظر گرفته شده‌اند، گفت: یکی از درخواست‌های ما از دولت این است که زیرساخت‌های لازم را برای صادر کنندگان فراهم کند، یکی از این زیر ساخت‌ها می‌تواند راه اندازی کارگو سنتر فرودگاه پیام باشد که برای صادرات منطقه ما مفید خواهد بود.

بنامولایی به دایر شدن نمایشگاه  محصولات استان در اتاق بازرگانی این استان اشاره کرد وگفت: ما تنها استانی هستیم که این نمایشگاه از دایر کردیم، بعد از برجام میهمانان خارجی که می‌آمدند نمی‌دانستند ما از این قابلیت‌ها برخوردار هستیم و با تعجب برخورد می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه این نمایشگاه به ما اقتدار داد افزود: با وجود این نمایشگاه پلتفورمی ایجاد شد برای B2B که ما بتوانیم محصولات و مواد اولیه خود را معرفی کنیم تا تولید کنند‌گان با آن آشنا شوند.

رئیس اتاق بازرگانی البرز افزود: در حقیقت باید گفت که ما نیازمند وجود این نمایشگاه‌ها در سراسر کشور هستیم، تا یک بانک اطلاعاتی در کشور وجود داشته باشد، از این طریق تولید کنند‌ها می‌توانند از وضعیت همدیگر خبر داشته باشند و باهم مبادله کنند.  

بنامولایی با اشاره به اینکه بسیاری از تولید کنند‌ها در استان‌های مختلف از محصولات و مواد اولیه‌ای که تولید می‌شود اطلاع ندارند و در وزارت صنعت، معدن و تجارت هم این بانک اطلاعاتی به روز نیست گفت: این مسئله مهمی است که ما بتوانیم از تولیداتی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی این است که ما بتوانیم از داشته‌هایمان استفاده بهینه کنیم اظهار داشت: این داشته‌ها نیاز به بانک‌های اطلاعاتی دارد، تهیه این بانک‌های اطلاعاتی هزینه‌بر است، اما می‌تواند کمک کند تا بر اساس واقعیت‌های موجود برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان البرز با تاکید بر اینکه الان وقت استفاده از تحریم‌هاست گفت: 40 سال است شعار می‌دهیم که اقتصاد نفتی را به غیر نفتی تبدیل کنیم و اقتصاد دولتی را به بخش خصوصی واگذار، الان زمان برای تحقق این شعار‌ها فراهم شده است.

بنا مولایی افزود: دولت اگر با تدبیر و برنامه به جای تصدی‌گری، نقش هدفمند کردن و هدایت سرمایه‌های مردم را به عهده بگیرد، مطمئن ما در این گذر تاریخی یک جهش خوب برای آینده کشور خواهیم داشت.  

کد خبر 28456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =