۴ تذکر همتی درباره ثبات بازار ارز

همتی در فضای مجازی اعلام کرد ثبات فعلی به معنای کاهش فشارهای اقتصادی نیست

بررسی میدانی اگزیم نیوز از بازار ارز حکایت از آن دارد که هنوز میل این بازار به کاهش بیشتر قیمت ادامه دارد تاجاییکه در فاصله دو روز گذشته قیمت دلار تقریبا ۱۵۰ تومان کاهش را در کارنامه خود ثبت کرده است.

فعالان بازار ارز معتقدند سیاست های بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز باعث شده تا همواره هراس از افت بیشتر قیمت وجود داشته باشد و علاوه بر آن با توجه به منطقی سازی طرف تقاضا و رصد مداوم بانک مرکزی از بازار ارز باید گفت ریسک سرمایه گذاری در این بازار به شدت پایین است. 

امروز قیمت دلار در بازار تهران به زیر ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و حالا کمترین قیمت در ۵ ماه گذشته ثبت شده است. 

قیمت دلار نیمایی نیز روند کاهشی خود را همچنان ادامه می دهد و این مساله بیشتر به تقویت ضدمحرک های این بازار منجر شده است. 

کارشناسان می گویند اگر اتفاق خاصی از جانب نقدینگی نیفتد و بورس همچنان توانایی لازم برای جذب منابع مالی را داشته باشد باید منتظر قیمت در محدوده ۱۰ هزار تومان برای دلار باشیم. 

این وضعیت در حالی رخ می دهد که در ۵ ماه گذشته شاخص بورس ۵۰ درصد رشد کرده و حجم معاملات  دو و نیم برابر شده است و این به معنای آن است که بورس الان بهترین جایگزین برای بازارهای سفته بازی است. 

از طرف دیگر شرایط برای راه اندازی بازار متشکل مهیا است و همین موضوع باعث کاهش ریسک پذیری فعالان بازار ارز می شود. بانک مرکزی با تزریق به موقع و از کانال های مناسب اجازه هرگونه حرکت غیرمنطقی را از بازار گرفته و در چنین شرایطی امیدی به یک شوک غیرمنتظره در بازار وجود ندارد. 

در این بین رییس کل بانک مرکزی می گوید ثبات بازار قطعا به معنای کاهش قیمت‌ها و رفع فشار اقتصادی نیست و صرفا شکست فشار حداکثری آمریکا، در نیل به اهدافش را نشان می‌دهد. 

 همتی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: طی دو الی سه ماه گذشته در پست‌های اینستاگرامی و مصاحبه‌هایی که با رسانه‌ها داشتم، از ثبات نسبی حاکم در بازار ارز و به تبع آن در سایر بازارها، یاد کرده و از کاهش تدریجی نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه، به عنوان نشانه‌های حرکت به سمت ثبات یاد کردم.

وی در این زمینه، ۴ نکته را به شرح زیر تشریح کرد:

۱. ثبات بازار قطعا به معنای توقف یا کاهش قیمت‌ها و رفع فشار اقتصادی بر طبقات درآمدی متوسط و پائین جامعه، نیست و صرفا شکست فشار حداکثری آمریکا، در نیل به اهدافش را نشان می‌دهد؛ لذا حمایت از اقشار با درآمد ثابت و پایین بایستی با جدیت پیگیری شود.

۲. در کنار برنامه ریزی‌های دولت، امید به بهبود شرایط، با توجه به عزمی که در تولیدکنندگان و نیز اخبار واصله از گوشه و کنار کشور در تلاش برای رونق تولید ملی می‌رسد، به شدت نسبت به شش ماه پیش فزونی یافته است.

۳. تلاش‌ها برای افزایش درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و مهم‌تر از همه صادرات غیرنفتی به روش‌های مختلف در حال گسترش است.

۴. تلاش کشور‌های همراه با تحریم، برای فاصله گرفتن از اشتباه خود و از همه مهم تر، ارائه برخی از پیشنهادها، برای کسب رضایت ایران، جهت پذیرش مذاکره، سیگنال‌های مهمی است از پیروزی مردم ایران در صحنه مقاومت اقتصادی و نیز قدرت نمایی اش در منطقه.

کد خبر 28461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =