دولت به دنبال عوارض ۳۰ درصدی کنسانتره و گندله است

بهرام شکوری گفت: باوجود تأکید معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنعت، زیر مجموعه های این وزارتخانه، مشورت با تشکل ها را در دستور کار قرار نمی دهند.

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع  معدنی اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران در نشست صبحانه کاری فعالان اقتصادی بخش معدن با انتقاد از اینکه وزارت صمت که به عنوان متولی و پدر بخش معدن کشور به شمار می رود، وظیفه پدری خود را به درستی ایفا نکرده، اظهار کرد: نه تنها هیچ حمایتی از این بخش مهم اقتصاد کشور انجام نمی دهد بلکه با بخشنامه ها و سیاست گذاری های خود این بخش را تحت فشار قرار داده و موانعی پیش روی ما گذاشته شده که نتیجه آن دل سردی بخش خصوصی و از بین رفتن ظرفیت های  اشتغالزایی است.

شکوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود یکی  از گلایه های عمده بخش معدن و صنایع معدنی، را عدم مشورت با بخش خصوصی و تشکل های تخصصی دانست. به گفته او،  باوجود تأکید معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنعت، زیر مجموعه های این وزارتخانه، مشورت با تشکل ها را در دستور کار قرار نمی دهند.
شکوری با بیان اینکه سیاست های ارزی سال گذشته دولت، لطمات زیادی را به بخش معدن و صنایع معدنی وارد آورد، عنوان کرد: نظام قیمت گذاری که دولت در پیش گرفته و سهمیه بندی هایی که در حاشیه آن برای عرضه و صادرات مواد معدنی لحاظ می کند، به طور کامل منجر به از بین رفتن زنجیره تولید مواد معدنی است.
این فعال معدنی همچنین با گله از اینکه دولت به  دنبال وضع عوارض ۳۰ درصدی برای کنسانتره و گندله است،گفت: این در حالی است که هر دیوار یک رانت برای بخشی خاص است.
شکوری تاکيد كرد که  این موضوع همه بخش ها را متأثر کرده و تاوان آن را مردم با از دست دادن شغل خواهند داد.
رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران در پایان تصریح کرد که  تنظیم بازار محصولات معدنی باید به خود زنجیره سپرده شود و قیمت های جهانی ملاک عمل قرار گیرند.

چالش تعهدات صادراتی برای تولید کنندگان معدنی در بازارهای جهانی


عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در نشست صبحانه کاری بخش معدن در اتاق ايران با بیان اینکه اثرات مداخلات دولتی بر روی تولید کننده و صادر کننده به زودی نمایان خواهد شد، گفت: تصمیمات اشتباه دولت منجر به ایجاد مشکلاتی در ایفای تعهدات صادراتی بخش خصوصی در بازارهای جهانی و نیز تکمیل زنجیره های تولید گذاشته است که باید به آن رسیدگی شود.
سجاد غرقی، با بیان اینکه زنجیره تولید فولاد باید فعال شود وتوسعه در تمامی بخش ها باید صورت گرفته و در سطح صادراتی نیز به تقاضایی که خارج از بازارهای داخلی وجود دارد پاسخ داده شود، عنوان کرد که  این در شرایطی است که دولت با اعمال محدودیت های بسیار  از سنگ آهن گرفته تا فولاد مانع از صادرات می شود.

غرقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه یکی از شریان های اصلی تأمین مالی برای توسعه و فعالیت های ارزی صادرات بخش معدن و صنایع معدنی است، اظهار کرد : تحریک تقاضای داخلی امری مهم به شمار می رود اما بخشی از ظرفیت خالی تولید داخل باید به صادرات اختصاص یابد.
[رئیس خانه معدن در نشست صبحانه کاری بخش معدن در اتاق ايران عنوان کرد:  هر گونه تصمیم گیری در زمینه فولاد که با نگاه به حمایت از یک بخش باشد، قطعا لطمه سنگینی را به صنایع معدنی کشور وارد خواهد آورد.
محمدرضا بهرامن با بیان اینکه  ما نگران نگاه های غیر کارشناسی هستیم، افزود: باید نقشه راه معدن در کشور وجود دارد و باید ملاک عمل قرار گیرد.
این فعال معدنی ادامه داد:  پنج سال قبل دولت با حمایت های خود نهضت فراوری را راه اندازی کرد که نتیجه و اثرات آن سال گذشته به بار نشست، اما متاسفانه اکنون تولید کنندگان این حوزه برای توسعه و گسترش فعالیت های خود با چالش جدی مواجه هستند.

بهرامن خاطرنشان کرد: بسیاری از تولید کنندگان قرارگرفته در نهضت فرآوری، صادرات انجام داده و ارز خود را به کشور وارد کردند. به نحوی که این ارزها در زنجیره تولید و توسعه هزینه شده است. اما دولت آن را ندید می گیرد.

کد خبر 28465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =