عبور تولید از گردنه ۹۷؟

بررسی ها نشان می دهند تولید در سال ۹۷ در گردنه ای قرار گرفت و دچار مشکلاتی شد اما اکنون به نظر می رسد شرایط بهتری حاکم شده است

بررسی روند شاخص تولید چهار گروه صنعتی محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، محصولات کانی غیرفلزی مانند سیمان، کاشی و ... و همچنین مواد غذایی نشان می دهد که این صنایع با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته اند.

این روند تا سال گذشته به صورت ممتد ادامه داشته اما با نوسانات در بازارهای مختلف از جمله ارز و کمبود برخی مواد اولیه تولید شاخص ها دستخوش تغییر شده اند.

البته لازم به ذکر است آمارهای سال 97 آمارهای سه ماهه اول سال است و این آمارها تا پایان سال با افت بیشتری روبرو می شوند با این حال باید گفت برایند اثرگذاری تصمیمات دولتی در خلال سال های اخیر در این حوزه ها مثبت بوده است.

بررسی جمیع مسایل حاکم بر صنایع مختلف به علاوه این چهار صنعت نشان می دهد که دولت در حوزه تولید تصمیمات خوبی را اتهاذ کرده و شرایط حاکم بر صنایع مختلف نیز مثبت بوده است.

دولت تدبیر و امید با شعار حمایت از تولید و همچنین رفع موانع بین المللی در اقتصاد روی کار آمد و با گفت و گوهایی که برای به نتیجه رسیدن برجام آغاز کرد بحران های اقتصادی را از کشور دور کرد.

با روی کار آمدن دکتر روحانی نرخ تورم به سرعت مسیر کاهشی به خود گرفت و نرخ ارز تثبیت شد. قیمت مواد اولیه با ثبات روبرو شد و بسته های حمایت از تولید توسط دولت ارایه شد.

در فضای سیاست گذاری نیز شرایط باثباتی ایجاد شد و دولت از بسیاری از مداخلات در بخش های مختلف دست کشید.

همچنین روابط دولت و بخش خصوصی بار دیگر تقویت شد و همه این موارد باعث شد تا تولیدکنندگان با طیب خاطر به فعالیت خود بپردازند. در این مدت شاهد رشد سرمایه گذاری بودیم، رشد اقتصادی به بالاتر از 12 درصد رسید، افت ارزش پول ملی به شدت کنترل شد، وضعیت تورمی کشور به حدی کنترل شد که نرخ تورم تک رقمی شد.

در بحث تامین مالی نیز دولت با امهال به واحدهای تولیدی مشکل دار از یک سو و تخصیص وام های مختلف برای حمایت از تولید از سوی دیگر، تقویت بازار سرمایه و کاهش نرخ سود بانکی تلاش کرد تا چالش های مالی تولیدکنندگان را تعدیل کند.

با این حال سال گذشته با خروج ترامپ از برجام برخی مشکلات در اقتصاد خودنمایی کرد که باعث بروز مشکلاتی برای شاخص تولید شد.

با بازگشت تحریم ها، درآمدهای دولت کاهش یافت، بازار ارز دچار تلاطم شدید شد، قیمت مواد اولیه به شدت رشد کرد، واردات مواد اولیه تولید دچار مشکل شد و دولت ناچار به اتخاذ سیاست هایی برای کنترل منابع ارزی شد که همه این تصمیمات تولید را تحت تاثیر خود قرار داد.

به عنوان مثال دولت برای بازگشت ارزهای صادراتی ناچار به ایجاد سخت گیری هایی شد که هدف آن تعادل در بازار ارز بود و نه تحت فشار گذاشتن تولیدکنندگان.

در ان برهه فعالان اقتصادی نیز بارها بر این نکته تاکید کردند که باید در شرایط جنگ اقتصادی در کنار دولت بمانند. البته آنها انقاداتی داشتند و مشکلاتی را نیز تحمل کردند.

از طرفی سال گذشته صادرات نیز با مشکلاتی روبرو شد. بازارهایی مثل بازار عراق به دلیل سخت گیری های این کشور با محدودیت روبرو شد، بازگشت ارز صادراتی سخت تر شد و قاچاق هم تقویت شد که همه این مسایل باعث شدند تا پروسه تولید سخت شود.

با این حال در سال جاری شرایط بار دیگر به روال باثباتی بازگشته است که می تواند امیدبخش باشد.

در حال حاضر تورم بار دیگر روند کاهشی به خود گرفته است. ارز به کانال 11 هزار تومان رسیده و انتظار می رود از این نیز کمتر شود. برنامه های حمایتی دولت از تولید بار دیگر از سر گرفته شده و بورس به عنوان کانون جذب سرمایه به شدت در حال تقویت است.

به گفته فیاض، مشاور وزیر صمت، این وزارت خانه در سال ۹۸ برای حمایت از تولید سه برنامه تدوین کرده است. در گام اول هدف حفظ تولید  واحدهای صنعتی و معدنی است که با رفع چالش ها و حمایت دولتی بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و تولیداتشان تحت تاثیرقرار نگیرد.

گام دوم حمایت و افزایش ظرفیت واحدهایی است که به دلایلی زیر ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند و گام سوم حمایت از واحدهایی است که تولیدات آنها متوقف شده است.

بر این اساس برنامه ریزی کردیم تا آنها را به گروه دوم و سپس به گروه اول برسانیم. این  حمایت ها از طرق مختلف از پشتیبانی مالی تا تامین مواد اولیه و ... صورت می گیرد. با توجه به قیمت ارز و هزینه تمام شده تولید، رغبت به صادرات افزایش یافته است.

وزارت صنعت در راستای حمایت از بخش تولید واردات کالاهای مشابه داخلی را ممنوع اعلام کرده است و در تلاش بوده ایم تا واردات برای کالاهای ضروری انجام شود و بقیه در داخل تولید شود.

کیفیت تولیدات داخلی خوشبختانه قابل قبول است و همینکه واردات رشدش کند شده و تولید رشدش بالا رفته تولیدکننده را ترغیب می کند تا به افزایش کیفیت بیشتر بپردازد.

با توجه به جمیع این موضوعات باید گفت شرایط برای بازگشت مجدد تولید به مدار رشد فراهم است و باید گفت تولید از گردنه سال 97 عبور کرده است.  

کد خبر 28509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =