تمرکز بر کشور‌های همسایه؛ شرط لازم افزایش صادرات

اگرچه مراودات خوبی با برخی کشور‌های همسایه داریم، اما باید بیش از گذشته بر روی کشور‌های همسایه در روابط اقتصادی متمرکز شویم

آقای مسعود خوانساری در مصاحبه اختصاصی با صدا و سیما افزود: اگر بر روی صادرات به بازار کشور‌های عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه و دیگر کشور‌های همجوار که به کالا‌های صادراتی ما نیاز دارند از طریق تقویت دیپلماسی سیاسی و فعال کردن ارتباطات اقتصادی، متمرکز شویم رشد صادرات به کشور‌های همسایه بسیار بیشتر از گذشته اتفاق خواهد افتاد.

وی اضافه کرد: با توجه به قیمت کنونی ارز که موجب شده صادرات کشور با صرفه اقتصادی انجام شود، صادرات بهترین گزینه‌ای است که می‌تواند هم اکنون به کمک تولید بیاید، زیرا تولیدات داخلی در شرایط کنونی با تولیدات بیشتر کشور‌ها از نظر قیمت و کیفیت قابل رقابت است.

رئیس اتاق تهران ادامه داد: اگرچه با توجه به موضوعاتی مانند تورم و تحریم‌های ناجوانمردانه، رسیدن به رونق تولید، سخت شده است، اما معتقدم اگر روی موضوع اقتصاد متمرکز شویم و در این بین هماهنگی هر سه قوه و همچنین نهاد‌های دخیل در امر اقتصادی اتفاق بیفتد دستیابی به رونق تولید و در پی آن افزایش صادرات شدنی است.

خوانساری افزود: موانعی بر سر راه تولید وجود دارد که هر قدر بتوانیم این موانع را سریعتر رفع کنیم به طور حتم رشد تولید هم سریعتر اتفاق می‌افتد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران بروکراسی حاکم بر ادارات کشور را نخستین مانع بر سر راه رشد تولید برشمرد و افزود: اگرچه نمی‌توان این مانع را به طور کامل حذف کرد، اما می‌توان آن را کاهش داد.

خوانساری ثبات اقتصادی را دومین موضوع در دستیابی به رشد اقتصادی دانست و گفت: هر قدر بتوانیم نرخ ارز را در محدوده‌ای تثبیت کنیم طوری که نرخ آن برای تولید کننده برای ۶ ماه تا یکسال آینده قابل پیش بینی باشد همچنین هر قدر بتوانیم شاخص‌هایی مانند تورم و سود بانکی را با ثبات و قابل پیش بینی کنیم این موارد در رشد تولید و به طبع آن افزایش صادرات موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه موضوعاتی مانند مالیات، تامین اجتماعی و گمرک اثر مستقیم در فرآیند تولید دارد افزود: کشور نیازمند مالیات است و افراد هم باید مالیات را پرداخت کنند، اما روند مالیات ستانی باید شفاف‌تر شود و این طور نباشد که دولت برای دریافت مالیات به جای شناسایی فرار مالیاتی، به افراد خوش حساب فشار وارد کند.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد از درآمد تامین اجتماعی توسط کارفرما‌ها پرداخت می‌شود و تنها ۱۰ درصد آن از محل تشخیص‌ها و بازرسی‌های سازمان تامین اجتماعی است گفت: اگر ترتیبی اتخاذ شود تا دخالت افراد و ماموران تامین اجتماعی در امورات مربوط به کارفرمایی کمتر شود و به فهرست بیمه‌ای کارفرمایان اعتماد کنیم و همچنین اگر در رفع موانع گمرکی، تسریع شود اثر مثبت آن در تولید نمایان خواهد شد.

خوانساری افزود: اولویت کنونی کشور باید حذف قوانین دست و پاگیر و یا عمل به قوانین کمک کننده به فضای کسب و کار باشد به طور نمونه در قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، ماده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه دولت قبل از صدور هر بخشنامه با بخش خصوصی و تولیدی کشور رایزنی کند که اگر دولت به این امر مکلف شود و دستگاه‌های نظارتی هم نظارت کنند که دولت هیچ بخشنامه‌ای را قبل از مشورت با بخش‌های تولیدی و اقتصادی کشور صادر نکند بسیاری از مشکلات موجود حل می‌شود به عبارتی دیگر اگر همین قوانین موجود به خوبی اجرا شود شاید به وضع قوانین جدید، نیاز نباشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیشتر بنگاه‌ها و کارخانجات ما با ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کند گفت: اگر دولت موانع پیش رو را رفع کند بخش خصوصی و تولیدی کشور می‌توانند با ظرفیت بیشتر فعالیت کنند که خود گامی در رونق تولید و افزایش اشتغال است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی برای استفاده از کالای با کیفیت ایرانی افزود: نمی‌گویم یک ایرانی حتما باید کالای ایرانی مصرف کند، اما وقتی بسیاری از کالا‌های ایرانی قابل رقابت با کالا‌های خارجی است چرا باید بر خرید کالای خارجی، اصرار وجود داشته باشد.

خوانساری گفت: در صنایع غذایی به ویژه صنایع شیرینی و شکلات به واقع یکی از کشور‌های پیشرفته در دنیا هستیم، اما سوال اینجاست چرا مردم ما باید دنبال شکلات خارجی باشند؟ البته در دیگر صنایع مانند کاشی و سرامیک و لوازم بهداشتی هم تولید رقابتی حتی در بازار‌های صادراتی داریم.

وی افزود: در سال‌های قبل به علت پایین نگه داشتن قیمت ارز، واردات رسمی و قاچاق پوشاک به کشور زیاد بود، اما اکنون با توجه به قیمت ارز، دیگر واردات رسمی و قاچاق پوشاک به صرفه نیست ضمن اینکه صنعت پوشاک داخلی هم در حال رونق است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: وقتی بسیاری از نشان‌های تجاری معروف پوشاک دنیا محصول خود را در ایران تولید، به دیگر کشور‌ها صادر و با قیمت بالاتر دوباره به کشور ما وارد می‌کردند نشان از کیفیت تولید پوشاک ایرانی دارد، اما نکته اینجاست مردم اگر جنس ایرانی با کیفیت می‌توانند تهیه کنند دلیلی ندارد دنبال جنس خارجی باشند.

کد خبر 28514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =