نقدینگی را جایگزین فاینانس خارجی کنید

نقدینگی کشور نزدیک به دو هزار تریلیون تومان است درحالیکه بسیاری از طرح های اقتصادی نیازمند منابع مالی هستند. دولت باید شرایط را برای هدایت این نقدینگی به سمت تولید مهیا سازد

سید مسعود آریادوست: محمدرضا انصاری عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" ابراز داشت: بهترین راه پیش روی ما، تقویت توان فنی کشور و در اختیار قراردادن بخشی از نقدینگی به نیروهای فنی است. این تصمیم نهایتا منجر به سازندگی می‌شود؛ آنگونه که بخش بزرگی از نیازهای داخلی رفع و رجوع می‌گردد. اکنون طرح‌های نیمه تمام کشور گرفتار همین مساله نقدینگی هستند. حدودا 70 هزار پروژه ناتمام داخلی ناقص مانده است. باید همت کنیم تا با استفاده از نقدینگی کشور این مشکل حل شود."

انصاری گفت: برای تامین مالی پروژه‌های کشور بخصوص طرح‌های تملک دارایی، یعنی آنچه که پیش از این، توسط دولت تامین مالی می‌شد، باید سراغ نقدینگی سنگین کشور برویم. این نقدینگی در حال عبور از مرز 2 هزار هزار میلیارد تومان است. این نقدینگی می‌تواند برای اقتصاد کشور مخرب باشد؛ چراکه سیل‌آسا، بر بی‌تعادل نمودن قیمت برخی از کالاها و بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بازار ارز، طلا و ملک و ... یورش می‌برد. اگر تنها بخشی از این نقدینگی ضمن تدابیری در پروژه‌های عمرانی کشور جذب شود، در اقتصاد تاثیرات بسیار مثبتی را از خود بر جای خواهد گذاشت.

او ادامه داد: جذب این نقدینگی در فعالیت‌های عمرانی، مستلزم حل یک مساله بزرگ است؛ در حال حاضر دو گنج بزرگ بالقوه در کشور سراغ داریم که یکی از آنها همین نقدینگی است و دیگری هم ظرفیت مهندسی کشور. هر دو بایستی به نحوی و با تدبیری به یکدیگر متصل شوند تا با هم‌افزایی، طرح‌های عمرانی کشور را به فرجام برسانیم. این کلید خروج از معمای اقتصاد کشور است.

وی در پاسخ به این سوال که دولت در قدم اول باید از کجا شروع کند تا از توان مهندسی کشور و نقدینگی بهره ببرد، تصریح کرد: دولت باید تمهیداتی را بیندیشد تا این نقدینگی در اختیار توان سازندگی کشور، یعنی شرکت‌ها و مهندسان قرار بگیرد. توامان شدن نقدینگی و توان مهندسی داخلی، می‌تواند چاره‌ی بسیاری از مشکلات اقتصادی شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران در مورد جذب فاینانس جهت تامین منابع مالی پروژه‌ها ابراز داشت: البته این آرزویی است که در شرایط تحریم تحقق پذیر نخواهد شد. آنچه که برای کشور به عنوان فاینانس می‌تواند جذب شود، گرفتار محدودیت‌ها و خطرات تحریم است. فاینانسرهای خارج از کشور، در این مورد که فایناس را به ایران بیاورند، اکراه دارند و از تنبیه‌های دولت آمریکا هراسناک هستند. لذا این کار عملی نمی‌شود. انتظار ما این بود که میزان فاینانس و سرمایه‌گذاری سالیانه، از 50 میلیارد دلار عبور کند. اما این اتفاق عملا رخ نداد و رقم مد نظر نزدیک به صفر شد. میزان سرمایه وارداتی به کشور هم که از قضا مخفیانه وارد کشور شده است، بسیار ناچیز است.

این فعال اقتصادی گفت: بهترین راه پیش روی ما، تقویت توان فنی کشور و در اختیار قراردادن بخشی از نقدینگی به نیروهای فنی است. این تصمیم نهایتا منجر به سازندگی می‌شود؛ آنگونه که بخش بزرگی از نیازهای داخلی رفع و رجوع می‌گردد. اکنون طرح‌های نیمه تمام کشور گرفتار همین مساله نقدینگی هستند. حدودا 70 هزار پروژه ناتمام داخلی ناقص مانده است. باید همت کنیم تا با استفاده از نقدینگی کشور این مشکل حل شود.

انصاری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار "اگزیم نیوز" که آیا نقدینگی موجود توان به فعلیت رساندن رویای رشد 8 درصدی در اقتصاد را دارد یا نه، تصریح کرد: رویای رشد 8 درصدی عمدتا از 3 عنصر تشکیل می‌شود. یکی از این عناصر فروش نفت و گاز است که اکنون با آسیب مواجه شده . افزایش بهره‌وری عنصر دوم است که ایضا در حالت نرمالی قرار ندارد. بهره‌وری نتیجه‌ی بهبود تکنولوژی و مدیریت است. مادامکه این عوامل در ایران تحت فشار هستند، بهره‌وری هم رخ نمی دهد. عامل سوم رشد 8 درصدی، به همان سرمایه‌گذاری باز می‌گردد؛ هم سرمایه‌گذاری داخلی و هم خارجی. این موارد نیز به دلیل شرایط موجود، وضعیت مناسبی ندارند. سرمایه‌گذاری ما نسبت به سال‌های پیشین منفی است. به همین علت رشد تولید ناخالص در سال گذشته و همچنین امسال منفی شده است.

او ادامه داد: با این وصف ما می‌توانیم بخشی از این مشکلات را ضمن تمهیداتی جبران کنیم؛ چراکه ما دو سرمایه بزرگ داریم. سرمایه اصلی به ظرفیت فنی مدیریتی مردم باز می‌گردد. ما مقام پنجم مهندسی را در دنیا داریم. شرکت‌های بسیاری داریم که خواهان فعالیت هستند. تنها کاری که باید صورت بگیرد این است که نقدینگی در اختیار کسانی قرار بگیرد که ظرفیت مهندسی دارند. این موضع کاملا بررسی شده است. حدودا 4 سال و طی یک برنامه‌ریزی این مساله توسط یک تیم در اتاق بازرگانی ایران بررسی شده است. تمهیدات این موضوع کاملا فراهم است. منتها به یک عزم ملی از جانب دولت و مردم نیاز دارد تا بسیاری از مشکلات ایجاد شده ناشی از تحریم حل و فصل شود.

کد خبر 28562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =