استخراج سالانه ۵۰۰ میلیون تن محصول معدنی

رضا رحمانی در همایش توسعه فعالیت‌های اکتشافی ایران با اعلام این خبر که سالانه ۵۰۰ میلیون تن محصول معدنی در کشور استخراج می شود افزود: همه تلاش خودمان را باید بکار گیریم تا انقلاب معدنی، به معنی واقعی کلمه در کشور صورت گیرد که بخش مهمی از آن به اکتشافات بر می‌گردد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سالانه ۵۰۰ میلیون تن صنایع معدنی در کشور استخراج می‌شود که حجم بالایی است، اما راضی کننده نیست.

وی اضافه کرد: البته پس از اکتشاف و در مرحله استخراج و بهره برداری از صنایع معدنی، نیازمند استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان به منظور بهره گیری از فناوری‌های نوین و همچنین توسعه اشتغال این شرکت‌ها هستیم.

رحمانی گفت: اینگونه تصور نشود که معدن در هر منطقه ای، باعث شکاف و ایجاد گودال می‌شود بلکه مردم هر منطقه‌ای که معدن در نزدیکی آن‌ها فعالیت می‌کند باید احساس کنند فقر از آنجا رخت بر می‌بندد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین بر ضرورت همراهی و همکاری شرکت‌های اکتشاف و استخراج معادن با محیط زیست تاکید کرد و افزود: همه فعالیت‌ها باید به گونه‌ای باشد که آسیبی به محیط زیست وارد نشود که در این زمینه می‌توان از تجربیات دیگر کشور‌ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه تولید صنایع معدنی غیر از آلومینیوم وضعیت بسیار خوبی داریم گفت: ۷۰ درصد نیاز آلومینیوم کشور از واردات تامین می‌شود، اما ما برای این مهم و تامین حداکثری آن از داخل، برنامه داریم.

رحمانی توجه به استخراج صنایع معدنی از عمق زیاد تاکید کرد و افزود: متاسفانه بیشتر استخراج از معادن در کشور در عمق سطحی و عرضی صورت می‌گیرد در حالیکه در بسیاری از کشور‌های دنیا استخراج به بالای ۲۰۰ متر می‌رسد که این مهم باعث افزایش بهره وری معادن خواهد شد.

در این مراسم همچنین بین سازمان فضایی ایران و سازمان توسعه و نوسازی و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تفاهم نامه همکاری امضا شد.

بهره برداری از حدود 4 میلیارد دلار صنایع معدنی در سال ۹۸

رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: امسال 3 میلیارد و 900 میلیون دلار طرح های مربوط به صنایع معدنی در استان های مختلف کشور به بهره برداری می رسد.

خداد غریب پور در همایش توسعه فعالیت های اکتشافی ایران افزود: در بخش اکتشاف و استخراج صنایع معدنی، سرمایه گذاری های خوبی صورت گرفته که نیازمند توسعه آن به ویژه در مناطق روستایی و محروم هستیم.

وی ادامه داد: اکثر معادن کشور در 20 کیلومتری روستاها وجود دارد که سرمایه گذاری در آن می تواند به رفع فقر و محرومیت زدایی در این مناطق و همچنین توسعه اشتغال شود.

غریب پور گفت: ایمیدرو این توان را دارد که عمده اکتشاف معادن را در استان ها بر عهده بگیرد و امسال نیز تمرکز ما بر اکتشاف معادن در پهنه 300 هزار کیلومتری مربع به ویژه در 20 استان است.

وی با بیان اینکه استقبال بازار سرمایه از معادن و صنایع معدنی بسیار بالا و خیره کننده است افزود: به عنوان نمونه حجم سود، سرمایه برخی کشورهایی همچون مبارکه و گل گهر به 20 هزار و 10 هزار میلیارد تومان می رسد که این نشان دهنده استقبال مردم در بازار سرمایه از صنایع معدنی است.

غریب پور اضافه کرد: در آینده هم تلاش خواهیم کرد راه را برای ورود بیشتر صنایع معدنی به بازار سرمایه فراهم کنیم.

رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران همچنین گفت: امسال در سراسر کشور 150 معدن متوسط که نیمه فعال یا غیرفعال شده بودند به چرخه فعالیت باز خواهند گشت که این خود باعث اشتغال مستقیم برای 3 هزار نفر خواهد شد.

کد خبر 29651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =