بانکداری الکترونیک سرانه اسکناس را کاهش داد

ایران جزو کشورهای نسبتا پیشرفته در حوزه پرداخت های الکترونیک است و همین موضوع باعث شده تا نسبت به دهه ۷۰ میزان مصرف اسکناس کاهش یابد با این حال هنوز سرانه اسکناس ۱۰۶ برگ است

سید مسعود آریادوست: در حال حاضر تقاضای اسکناس از بانک‌ها نسبت به گذشته کمتر شده است. پولی که از بانک‌ها خارج می‌شود و در دست مردم قرا  می‎گیرد بسیار کاهش یافته است. ادامه این روند می‌تواند مصرف سرانه اسکناس را بیش از پیش کاهش بدهد.

حمید تهران‌فر، مدیر عامل بانک کارآفرین، در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان این موضوع گفت: به هر میزان استفاده از فناوری‌های نوین در فرایند پرداخت‌ها بیشتر باشد، بدون تردید به همان میزان علاقه‌مندی به داشتن اسکناس و پول فلزی کمتر خواهد شد.

به گفته وی این اتفاق در ایران به تدریج در حال رخ دادن است. زمانی بانک مرکزی در سال‌های دهه 70 و قبل از آن، برای تامین اسکناس، دچار مشکل بود و هر روز اداره نشر اسکناس بانک مرکزی گزارشی در جهت عدم توان بانک مرکزی برای تامین نیاز اسکناس خبر می‌داد.

مدیرعامل بانک کارآفرین ادامه داد: بعد از سال‌های 70 این میزان مقداری کاهش یافت. البته تا سال 85 نیز این مشکلات تا حدودی وجود داشت. تا اینکه "کارت پرداخت" در بین مردم فراگیر و نگهداری پول اسکناس و فلزی کمتر شد. آن زمان بانک مرکزی نمی‌توانست اسکناس را با آن حجم مورد نیاز در اختیار مردم قرار دهد. لذا در تامین اسکناس با مشکل مواجه بودیم. اما با جاافتادن پرداخت‌های الکترونیکی و کارت‌های پرداخت، این مشکل مانند گذشته نیست.

معاون نظارتی سابق بانک مرکزی در مورد سرانه مصرف اسکناس ایران نسبت به کشورهای دیگر گفت: سرانه مصرف ما بنا به اطلاعات موجود، 106 برگ است. این میزان هر چند که ممکن است نسبت به کشورهای دیگر بیشتر باشد، اما فی‌الواقع از نظر مبلغی، چندان زیاد نیست.

وی افزود: قدرت خرید اسکناس‌ها و پول فلزی را هم نباید فراموش کنیم؛ چراکه عامل تعیین کننده‌ای در جهت مصرف سرانه محسوب می‎شوند. رقم 106 برگ اسکناس، ضمن یک خرید عادی در یک فروشگاه، هزینه خواهد شد. بنابراین باید گفت میزان تورمی که در کشور وجود دارد، بر میزان مصرف سرانه اسکناس تاثیرگذار است.

مشاور سابق ریاست کل بانک مرکزی افزود: در حال حاضر تقاضای اسکناس از بانک‌ها نسبت به گذشته کمتر شده است. پولی که از بانک‌ها خارج می‌شود و در دست مردم قرار می‎گیرد، بسیار قلیل شده است. ادامه این روند می‌تواند مصرف سرانه اسکناس را بیش از پیش کاهش بدهد.

وی افزود: در حال حاضر از نظر بانکداری دیجیتال و بانکداری الکترونیک جزو کشورهای پیشرفته هستیم. با تلاش‌هایی که بانک مرکزی انجام داده است، وضعیت مقبول و بسیار خوبی داریم. این مساله منجر شده که پرداخت‌های ما بیشتر الکترونیک باشند. چنین موضوعی بر مصرف سرانه اسکناس نیز تاثیر داشته است. اگر ما در زمینه پرداخت‌های الکترونیک رشد کنیم، نیاز به اسکناس کمتر می‌‎شود. هر چند در برخی مواقع اسکناس جهت هزینه‌های خرد، مثلا صرف یک قهوه، مورد استفاده خواهد بود. در مقابل در هزینه‌های کلان، مصرف اسکناس کاهش خواهد یافت. هدف اصلی نیز همین موضوع است.     

      

کد خبر 29656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =