آشتی تجارت با تئوری‌های اقتصادی

مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران، در آستانه روز ملی صادرات، با اشاره به اهمیت این روز برای فعالان اقتصادی، بر لزوم توجه بیش از پیش به عمل توامان با علم تاکید کرد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط‌ عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه این سازمان بازگشت به تحليل تئوری‌های اقتصادی- تجاري را ضروری توصیف کرد و گفت: فرض تضاد تئوري و عمل فرضي واقعي  نيست، بنابراین، ارتقای مديريت تجارت خارجی در گرو آشتی با تئوری‌ها و نظرات اقتصادی و رويه هاي موفق بين المللي است.

سیدآقازاده با تأکید بر اینکه صادرات به عنوان پیشران اقتصاد با آخرین دستاوردهای علمی و فناورانۀ دنیا در ارتباط است، اظهار داشت: برای مدیریت تجارت خارجی با الگوی صحیح، نیازمند ارتباط نزديك با جامعۀ دانشگاهی، به عنوان مجرای توليد دانش هستیم تا با بهره‌گیری از دیدگاه‌هاي علمي بتوانیم برای حرکت در مسیر درست، برنامه‌ریزی کنیم. البته اساس موفقيت نظريه و تئوري در برازش آن روي ويژگي‌هاي بومي كشور است، از جامعه جهاني ياد بگيريم ولي مطابق ويژگي‌ها و اقتضائات محلي عمل كنيم.

مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه ی سازمان توسعه تجارت ایران،  با اشاره به اینکه تجارت نیازمند تعامل بوده و این تعامل بر کیفیت کار مدیران و کارشناسان تأثرگذار است، افزود: سال‌هاي متمادي جنگ، تحریم و چالش‌هایی که امپرياليسم  برای کشورمان ایجاد کرد، ضمن تغییر اولویت‌های سیاستگذاران، فرصت‌های تعامل مديريت تجارت خارجي با دنیا را نیز کاهش داد.

سیدآقازاده از نقش رایزنان بازرگانی به عنوان یکی از راه‌های ارتباطی مؤثر با جهان نام برد و گفت: حضور مؤثر در بازار بدون وجود رايزنان بازرگاني با چالش جدي مواجه است زیرا در حوزۀ تجارت،  کانال‌های ارتباطی رسمی اهميت خاص خود را دارند ولي به تنهايي کافی نیست بلکه کانال‌های متعدد  ارتباطی نيز همانند مراكز تجاري به فراخور موضوع باید خلق شوند. 

وی از شاخص‌های مهم ارزیابی مدیران تجارت خارجي را تلاش و سرعت تطابق با تحولات بین‌المللی و به كارگيري  تئوری‌ها سازگار با شرايط متحول دانست و افزود: تجارت بین‌المللی به دلیل ارتقای روزافزون تکنولوژی، عرصۀ تحولات سریع و پی در پی است که  نیاز به رصد دائمی دارد و باید با در دست داشتن ابزار کنترل اطلاعات، سریع‌تر و مؤثرتر از رقبا عکس‌العمل نشان داده و با طرح‌های کارشناسانه متكي بر ديدگاه‌هاي علمي پیش رویم.

همچنین ایشان  رونق تولید را در گرو توسعۀ بازار دانست و گفت: یک واحد تولیدی زمانی می‌تواند فعال باشد که بتواند تولیدات خود را بفروشد، در شرایط بحرانی ضمن توسعه صادرات  باید بازار داخل را بزرگ کنیم که یکی از راه‌های آن ساخت محصولات بازار پسند و جلوگيري مقطعي از واردات و همچنین ارتقای کیفیت محصولات است. همچنين نیاز است تا با شناخت بازارهاي مصرف  بين الملل  تولیدات صادراتي داشته باشيم.

سیدآقازاده در خصوص اهمیت سرمایه گذاری در توسعۀ صادرات و شکوفایی اقتصادی، گفت: در توافقنامه‌های تجاری از دنیا عقب هستیم، چرا که دیدگاه ما بر پایۀ حمایت‌گرایی یک جانبه است. منافع تجاري كوتاه مدت نمي‌توانند مبناي ارزيابي صحيح از نتايج و فوايد موافقتنامه هايي باشند كه افقهاي بلند مدت را پوشش ميدهند. در كنار منافع تجاري جريان سرمايه گذاري صادواتي را هم بايد ديد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری نیازمند برنامه‌ریزی، معرفی و ترویج  است و هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که با ممنوعیت واردات و کشیدن دیوار بلند تعرفه به دور خود، سرمایه‌گذار جذب کند، بیان داشت: وقتی وارد موافقتنامه‌های تجارت می‌شویم فکر می‌کنیم که منافع ما فقط در یک رابطۀ تجاری تعریف می‌شود، در نتیجه کالاهایی را به طرف مقابل امتیاز می‌دهیم که در آن دارای مزیت نیست، اما از دید سرمایه‌گذاری، با توجه به منابع و ذخایر غنی کشورمان، باید با امتیاز دادن به کالاهای مزیت‌دار، شرایط سرمایه‌گذاری و تولید رقيب را در کشور فراهم کنیم.

مدیر کل دفتر آسیا و اقیانوسیه با تأکید بر اینکه مسألۀ امروز تجارت خارجی کشور شناسایی حوزه‌های مستعد سرمایه‌گذاری و اقدام برای جذب سرمایه‌گذار است، افزود: هرچند ممکن است در برهه‌ای از زمان واردات افزایش یابد اما با بهره‌برداری از طرح‌های سرمایه‌گذاری در افق بلند مدت به رشد صادرات، تنوع و ارتقای کیفیت کالاهای صادراتی و در نهایت به صادرات پایدار خواهیم رسید.

  سید آقازاده با بیان اینکه نقش سازمان توسعه تجارت در تمام اين اقدامات و برنامه ها محوري است، گفت: فرهنگ سخت‌کوشی و تلاش باید درونی شده و به گونه‌ای هدایت شود که منجر به ایجاد اشتیاق به تولید و صادرات در جامعه شود.

 

کد خبر 29679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =