توسعه صادرات غیر نفتی، تنها راهکار نیل به اقتصاد بدون نفت

مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی توسعه صادرات غیر نفتی را تنها راهکار نیل به اقتصاد بدون نفت دانسته و با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد بدون نفت و همچنین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی ایشان تبیین و ابلاغ گردید، بر ضرورت حل معضلات فراروی صادرات غیر نفتی کشور تأکید کرد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران به نقل از روزنامه جهان اقتصاد، فرهاد نوری، در خصوص اهمیت توسعه صادرات و کسب درآمد ارزی برای کشورها گفت: اکثر کشورها در فرایند رشد و توسعه اقتصادی خود، توسعه صادرات با رویه‌های متنوع را در دستور کار خود قرار داده اند .

وی افزود: تشکیل موسسات و نهادهای حامی صادرات از جمله صندوق ضمانت صادرات ایران، بانک توسعه صادرات ایران، سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین توجه تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها به موضوع صادرات در ایران و همچنین تأسیس تشکل‌های صادراتی در راستای حمایت و توسعه صادرات غیر نفتی در ایران از اهمیت ویژه برخوردار است.

نوری با اشاره به گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، روز ملی صادرات را زمان مناسبی جهت سنجش عملکرد و نقاط قوت و ضعف نهادهای حامی صادرات دانست و گفت: صادرات غیر نفتی راه پرفراز و نشیبی طی کرده است و موانع و چالش‌های پیش روی این راه در سه حوزۀ اقتصاد بین الملل ( نظیر تحریم و روابط دیپلماتیک خارجی)، اقتصاد داخلی (نظیر نرخ ارز، تورم، لجستیک و زیر ساخت‌های صادراتی) و مسائل داخلی بنگاه‌ها (نظیر کارایی، کیفیت محصول، تولید برای صادرات، تحقیقات بازار و بازاریابی، برندسازی و مدیریت) تقسیم می‌شود.

مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی، سیاست‌های توسعه‌ای دولت در جهت مرتفع نمودن چالش‌های پیش روی صادرات غیر نفتی را مهم ارزیابی کرد و سیاست‌های فعال در حوزه‌های سه گانه فوق‌الذکر را شامل توسعۀ روابط سیاسی با شرکای تجاری، تثبیت نرخ ارز و نرخ تورم، گسترش لجستیک صادراتی و پرداخت مشوق‌های لازم با هدف افزایش کارایی و بهبود محصول برشمرد.

گفتنی است، که آیین بزرگداشت بیست و سومین سال‌روز ملی صادرات، 29 مهرماه سال‌جاری با هدف تقدیر از فعالان حوزۀ صادرات و توسط سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می گردد.

کد خبر 30697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =